Hyppää pääsisältöön

Unettomuus ja unihygienia

Seuraavat kolme sääntöä tekevät unirytmisi säännölliseksi. Ajan myötä tulet uneliaaksi tiettyyn säännölliseen aikaan.


- Mene vuoteeseen vasta, kun olet unelias.

- Nouse vuoteesta joka päivä suunnilleen samaan aikaan, myös viikonloppuisin.

- Älä ota päiväunia.

Muita hyödyllisiä unihygienian ohjeita:

- Älä nauti alkoholia kahteen tuntiin ennen nukkumaan menoa.

- Älä nauti kofeiinipitoisia ruokia ja juomia kuuteen tuntiin ennen nukkumaan menoa.

- Älä tupakoi useisiin tunteihin ennen nukkumaan menoa.

- Liiku säännöllisesti. Paras liikuntaohjelman aika on myöhäinen iltapäivä. Vältä ponnisteluja klo 18:00 jälkeen.

- Tee makuuhuoneestasi ja sängystäsi mahdollisimman houkutteleva hyvää yöunta ajatellen. Kiinnitä huomiota sopivaan lämpötilaan, melutasoon ja valaistukseen.

- Rauhoitu hetkeksi ennen nukkumaan menoa. Tee jotain levollista; lue, juttele ja kuuntele rauhallista musiikkia.

- Halutessasi nauti pieni hiilihydraattipitoinen iltapala esimerkiksi leipää ja maitoa. Jos heräät keskellä yötä, älä ota välipalaa. Muuten alat säännöllisesti herätä siihen aikaan yöstä nälkäisenä.

Lisätty asiasanat ja mobiiliyhteenveto 26.11.2015