Hyppää pääsisältöön

Elokuvaohjaaja Lukas Moodysson

Fucking Åmål ja Lilja 4-ever -elokuvista tunnetuksi tulleen ruotsalaisen elokuvaohjaaja Lukas Moodyssonin uusin elokuva Mammutti käsittelee jälleen lasten asemaa.

Ingmar Bergman on luonnehtinut Malmössa 1969 syntynyttä Moodyssonia uuden ruotsalaisen ohjaajasukupolven yhdeksi tärkeimmäksi tekijäksi.

Moodyssoniin vaikutti vahvasti Bergmanin Fanny ja Alexander -elokuva. Moodysson onkin elokuvissaan kuvannut mm. perheiden sisäistä ahdistusta.

Moodyssonin kaksi ensimmäista elokuvaa Fucking Åmål (1998) ja Kimpassa (2000) olivat molemmat eräänlaisia moraliteetteja, joissa oli onnellinen loppu. Seuraava elokuva Lilja 4-ever (2002) oli synkkä kuvaus Ruotsiin huijatusta prostituoidusta.

Tämän jälkeen Moodysson teki kaksi kokeellista elokuvaa Reikä sydämessä ja Container (2006). Elokuvat herättivät enemmän inhoa kuin ihastusta ja niitä onkin pidetty ohjaajan harha-askeleina.

Viimeisimmässä vuonna 2009 valmistuneessa Mammutti-elokuvassa Moodysson palaa jälleen perinteisen kertovan elokuvan pariin. Aiheena ovat lapset ja vanhemmat, joiden elämä hajoaa urapaineiden alla.

Teksti: Seija Aunila

  • Tehtaankadun poliisimurhat järkyttivät kansaa 1997

    Steen Christensen surmasi kaksi poliisia ryöstön jälkeen.

    Koko Suomi järkyttyi, kun tanskalainen Steen Christensen surmasi teloitustyylillä kaksi suomalaista poliisia Helsingissä Tehtaankadulla 22.10.1997. Hän oli vähän aiemmin ryöstänyt Hotelli Palacen kassan Helsingin Eteläranta 10:ssä. Saaliikseen Christensen sai vähän yli 6000 markkaa (reilut 1000 euroa).

  • Seilin saarelle matkattiin arkkulaudat mukana

    Saarelle eristettiin spitaalisia ja mielisairaita.

    Turun saaristossa sijaitseva idyllinen ja vehreä Seilin saari kätkee sisäänsä hautausmaan ja monta karua kohtaloa. Saarelle perustettiin 1600-luvulla sairaala spitaalisille. Tosin lääkäreitä tai hoitoa ei ollut, perillä odotti vain eristys ja sopivaa maata hautuumaaksi. Myöhemmin Seilissä toimi naisille tarkoitettu mielisairaala. Terveen ja hullun raja oli häilyvä ja riippui usein yhteiskuntaluokasta.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto