Hyppää pääsisältöön

Aktivistit ja Andersson 1919 - Vehkeilikö Mannerheim mukana salaliitossa?

Itsenäistymisen ja sisällissodan jälkeen Suomessa elettiin kuumia aikoja. Hallitus kiisteli punavankien kohtalosta ja maan hallitusmuodosta käytiin kiivasta kädenvääntöä.

Poliittisesta suunnastakin vehkeiltiin tosissaan. Kesä 1919 oli erityisen kuuma. Epävakaissa poliittisissa oloissa aktivistit ja äärioikeisto puuhasivat sotaretkeä Pietariin ja Aunukseen.

Tarkoituksena oli rientää Venäjän sisällisodassa valkoisten kenraalien avuksi puna-armeijaa vastaan. Suomen itsenäisyys oli määrä säilyttää. Lisäksi haikailtiin palkkiona Petsamon ja Itä-Karjalan liittämistä Suomeen, jos Suomi antaisi tukensa Venäjän valkoisille kenraaleille.

Valtionhoitajaksi valittu Carl Gustaf Emil Mannerheim, salanimeltään Andersson, oli keskeisessä roolissa.

Mutta miten hän todella toimi ja mitä hän ajatteli? Mitä Mannerheimin ympärille ryhmittyneet aktivistit puuhasivat?

Aktivistit ja Andersson 1919 on fiktiivinen dokumentti suomalaisten aktivistien salaliitosta vuonna 1919. Mutta mikä on fiktiota ja mikä totta?

Tasavaltalaisen hallitusmuodon hyäksyminen oli kuningasta kannattaneelle oikeistolle kova pala. Kesäkuussa 1919 hallitusmuoto kuitenkin monien viivytysten jälkeen hyväksyttiin ja Suomesta tuli tasavalta, jossa presidentillä on yhä vahva valta-asema.

Maan ensimmäiseksi presidentiksi valittiin tasvaltalaisten tukemana K.J. Ståhlberg, joka voitti vastaehdokkaansa Mannerheimin äänin 143-50. Näin Andersson oli hetken näyttämöltä sivussa, mutta palasi kyllä.

Teksti: Reijo Perälä

Aktivistit ja Andersson 1918: tekijät

Rooleissa:
Mikael Rejström – Donner
Eero Saarinen – Kaila
Oiva Lohtander – Ingman
Tomi Salmela – Osolin
Jukka Voutilainen - Suolahti
Algot Böstman – Åkerman
Paul Budsko – Åkersson
Marcus Groth – Holmström
Pauli Poranen – Kaukoranta
Jari Pehkonen – Sopanen
Risto Mäkelä – Setälä
Yrjö Parjanne – Virkkunen
Aarre Karen – Nevalinna
Matti Tuominen – Paasikivi
Martti Ahti – Holma
Juhani Laitala – Ritavuori
Eira Soriola – Matilda
Eeva Litmanen – Konttoristi
Märtä Laurent – Donnerin sisäkkö
Heidi Krohn – Virkkusen vaimo
Tarja Keinänen – Saunottaja

Tuotantotiimi:

Tuotanto: Yleisradio 1989
Käsikirjoitus: Anja Kolehmainen ja Timo Bergholm
Ohjaus: Timo Bergholm
Pukusuunnittelija: Anneli Wirtavuori
Säveltäjä: Eero Ojanen
Kuvanauhan koostaja: Harri Vainio
Naamioitsija: Jaana Mertama
Lavastussuunnittelija: Kirsi Kunelius
Kuvaussuunnittelija: Klaus Relander
Äänisuunnittelija: Marja Ihanainen
Järjestäjä: Seppo Fagerroos
Toimituspäällikkö: Terttu Talonen
Kuvaussihteeri: Ulla Koljonen

Kommentit
  • Se aito oikea Andy McCoy – The Real McCoy on fiktiota ja dokumenttia yhdistävä elokuva maamme yhdestä tunnetuimmasta rokkarista

    The Real McCoy on mieleenpainuva kertomus Andy McCoysta.

    Pikimustat hiukset, kirjavia huiveja ja hattuja. Röyhelöä, koruja ja kajaalia. Suuri rakkaus musiikkiin sekoitettuna kyltymättömään rock-asenteeseen – kyseessä on tietysti Andy McCoy. Pekka Lehdon ohjaamassa The Real McCoy -elokuvassa (1999) kuvataan kiistatta Suomen yhden tunnetuimman rock-muusikon elämää dokumentaation ja fiktion kautta.

  • Luotsi on merten henkivartija

    Luotsiveneet ovat elintärkeitä merellä työskennellessä.

    Vuonna 1994 julkaistu Meri työmaana -dokumentti käy läpi luotsien historiaa aina 90-luvulle asti. Dokumentin ovat toimittaneet Bosse von Willebrand ja Rikard Thölix.

  • Karvian ourat – uniikki saariryhmä Selkämerellä

    Ohjelma vuodelta 1971.

    Vuonna 1971 valmistuneessa tunnelmallisessa dokumentissa Karvian Ourat tutustutaan Ouran saaristoon ja asukkaisiin. Ourat on ainutlaatuinen saaristo avomeren tuntumassa. Selkämerellä sijaitseva, sadoista saarista ja luodoista koostuva säpäleinen kokonaisuus on maisemallisesti poikkeuksellisen merkittävä. Pirunpellot ja louhikko luovat saariryhmälle ominaisen maiseman.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto

  • Se aito oikea Andy McCoy – The Real McCoy on fiktiota ja dokumenttia yhdistävä elokuva maamme yhdestä tunnetuimmasta rokkarista

    The Real McCoy on mieleenpainuva kertomus Andy McCoysta.

    Pikimustat hiukset, kirjavia huiveja ja hattuja. Röyhelöä, koruja ja kajaalia. Suuri rakkaus musiikkiin sekoitettuna kyltymättömään rock-asenteeseen – kyseessä on tietysti Andy McCoy. Pekka Lehdon ohjaamassa The Real McCoy -elokuvassa (1999) kuvataan kiistatta Suomen yhden tunnetuimman rock-muusikon elämää dokumentaation ja fiktion kautta.

  • Suomen presidentit – tasavallan ensiaskeleita ja vallan vaiheita

    Presidentit kautta aikain kuvina ja äänessä.

    Elävän arkiston kooste esittelee Suomen presidentit Ståhlbergista Niinistöön arkistofilmien, tv-ohjelmien ja audioiden kautta. Varhaisimmistakin presidenteistä löytyy liikkuvaa kuvaa, sillä filmille on aikoinaan taltioitu muun muassa virkaanastujaispuheita. Ja mitä pidemmälle mennään, sitä enemmän löytyy myös epävirallisempaa kuvamateriaalia – presidentit ovat tulleet lähelle kansaa television välityksellä ja esitelleet niin harrastuksiaan kuin lemmikkejään.

  • Luotsi on merten henkivartija

    Luotsiveneet ovat elintärkeitä merellä työskennellessä.

    Vuonna 1994 julkaistu Meri työmaana -dokumentti käy läpi luotsien historiaa aina 90-luvulle asti. Dokumentin ovat toimittaneet Bosse von Willebrand ja Rikard Thölix.

  • Karvian ourat – uniikki saariryhmä Selkämerellä

    Ohjelma vuodelta 1971.

    Vuonna 1971 valmistuneessa tunnelmallisessa dokumentissa Karvian Ourat tutustutaan Ouran saaristoon ja asukkaisiin. Ourat on ainutlaatuinen saaristo avomeren tuntumassa. Selkämerellä sijaitseva, sadoista saarista ja luodoista koostuva säpäleinen kokonaisuus on maisemallisesti poikkeuksellisen merkittävä. Pirunpellot ja louhikko luovat saariryhmälle ominaisen maiseman.

  • Merikartan reunoilla – suomalaista saaristoa linssin läpi

    Lähde saaristomatkalle arkisto-ohjelmien parissa.

    Viettelevien postikorttimaisemien ohella osa saaristoromantiikan lumoa on eristäytyneisyys ja meren mahdin edessä nöyrtyminen. Kaukaiset luodot ja autiot majakat eivät lakkaa kiehtomasta venematkailijoita, mutta millaista on syrjäinen saaristolaiselämä paikallisväestön silmin? Nosta ankkuri ja lähde Elävän arkiston luotsaamalle merimatkalle Suomenlahdelta Perämerelle saaristoaiheisten dokumenttien parissa.

  • "Se oli satumaisen kaunis kesä" – Maitopojan muisteluita vuodelta 1955

    Bosse von Willebrandin muistelmia kesältä 1955.

    Vuonna 1955 toimittaja Bosse von Willebrand vietti ison osan kesästään soutuveneessä Espoon Suvisaariston selkää taittaen. Tuolloin 14-vuotias nuorimies toimitti maitoa ja muita tarpeita lähiseudun mökkiläisille veneellä. Miehen itse toimittama ja ohjaama Minns du sommaren -55? (1994) on tarina nuoruuden kesästä ja silloisen Suomen tapahtumista.

  • "Saaren ihmisen tulee aina tietää, mitä tekee" – Dokumenttipari kuvaa elämää autioituvassa Tammion saaressa 1970-luvulla

    Dokumenttipari kuvaa Tammion kalastajasaaren karua elämää.

    "Kun pohjatuuli tuivertaa ja ulkona on 26 astetta pakkasta, henkeä ei voi ulkona vetää", kuvailee Katri Suomalainen Tammion kalastajasaaren talvea. Esko Tommolan, Reijo Pasin ja Riitta-Sisko Jukkala-Benischin toimittamat dokumentit Saariston silmä sammuu (1970) ja Saariston silmä syttyy (1971) pureutuvat saaren viimeisten asukkaiden työntäytteiseen arkeen. Dokumenttien keskiössä on pariskunta Katri ja Vilho Suomalainen, jotka ovat asuneet saarella vuosikymmenien ajan.

  • Trunsön Ulla – kalastajaelämää sähköttömässä ulkosaaristossa

    Dokumentti sopeutumisesta 80-luvun saaristolaiselämään.

    Anna-Maija Eräkankaan ohjaama Trunsön Ulla on 1980-luvun puoliväliin sijoittuva aikalaisdokumentti nuoren kaupunkilaispariskunnan sopeutumisesta eristäytyneeseen saaristolaiselämään ja suppeisiin elinkeinomahdollisuuksiin.

  • Majakka – tarinoita Suomen kaukaisimmalta luodolta

    Lyhytdokumentti Majakka kertoo Märketin majakanvartijasta.

    Hurmaava Ragnar Eriksson kertoo 21-vuotisesta taipaleestaan Märketin majakanvartijana kaukaisella pikkuluodolla keskellä Ahvenanmerta. Heikki Aarvan ja Matti Ijäksen ohjaama lyhytdokumentti valmistui 1976 – vuonna, jona Märket oli viimeisen kerran miehitettynä.