Hyppää pääsisältöön

Lasten uimakoulu, osa 10: Sukeltaminen

 

OSA 10: Sukeltaminen on huippua

Sukeltamisen taito perustuu liukuasentoon. Liukuasennosta lantiota koukistamalla/taittamalla päästään veden alle.

Lapsen voi joskus olla vaikeaa hahmottaa kehoaan vedessä. Siksi sukellusharjoitukset kannattaakin aloittaa kehon eri osien paikantamisharjoituksilla. Sukeltamisen kannalta on tärkeää paikallistaa lantio.

  • Vanteesta saa hauskan ”oven” vedenalaiseen maailmaan. Aikuinen voi pitää vannetta veden pinnan suuntaisesti ja pyytää lasta hyppäämään delfiinihypyllä vanteen läpi.
  • Sukelluksiin saa lisää vauhtia potkuilla ja käsiliikkeillä. Kokeillaan erilaisia tapoja käyttää käsiä ja jalkoja. Miten saa eniten vauhtia sukellukseen?
  • Vanteilla voi kokeilla pituussukellusta. Vanteita laitetaan useita peräkkäin ja kokeillaan, kuinka monen vanteen läpi yhdellä sukelluksella päästään.
  • Aikuinen ja lapsi voivat sukeltaa myös yhdessä. Sopikaa mikä on merkki, jonka jälkeen mennään veden alle. Sitten otetaan keuhkoihin ilmaa, annetaan merkki ja sukellus veden alle voi alkaa.

 

Lasten uimakoulu


Teksti: liikuntatieteen tohtori Arja Sääkslahti
Video: toimittaja Olli Mononen

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Vanhemmuus