Hyppää pääsisältöön

Lasten uimakoulu, osa 5: Liukumalla eteenpäin

OSA 5: Liukumalla eteenpäin

Uimataidon kannalta hyvän liukuasennon oppiminen on avainasemassa. Liukuasennon harjoittelu aloitetaan kaatumisharjoituksilla. Kaatuessa lantio ojentuu luontevasti oikeaan uintiasentoon.

1. Kokeillaan, mihin eri suuntiin voi kaatua (eteen, taakse, molemmille sivuille)

2. Kokeillaan kaatuessa kurottautua käsillä mahdollisimman pitkälle. Aikuinen voi olla muutaman metrin päässä ottamassa lasta kurottavista käsistä kiinni.

3. Etsitään peukalo ja otetaan siitä toisella kädellä kiinni.

4. Ojennetaan kädet suoriksi ylös (pidetään edelleen peukalosta kiinni).

5. Kaadutaan pitkään liukuun.


Näin kehittelemällä opitaan oikea liukuasento.


Liukuihin voi liittää myös erilaisia leikkejä, esim. liu’utaan parin kanssa vastakkain tai leikitään tukinuittoa. Tukiuitossa ”tukki” etenee liukuasennossa solan läpi. Solan muodostaneet kaverit antavat vedelle vauhtia, jotta tukki liikkuu vauhdikkaasti solan läpi.

Lasten uimakoulu


Teksti: liikuntatieteen tohtori Arja Sääkslahti
Video: toimittaja Olli Mononen

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Vanhemmuus