Hyppää pääsisältöön

Lasten uimakoulu, osa 6: Potkulla vauhtia liukuun

Potkuilla vauhtia liukuuun. Kuva: Stock.xchng

Potkulla vauhtia liukuun


OSA 6: Potkulla vauhtia liukuun

Uimataidon kannalta oikean liukuasennon oppiminen on oleellisen tärkeää. Siksi sitä kannattaa harjoitella riittävän pitkään. Liukuasennon vakiintuessa liukuun saadaan lisää vauhtia, kun opetellaan tehokkaat potkut.

Potku on tehokkainta silloin, kun:

  • jalat ovat polvista suorina (polvia ei kuitenkaan ojenneta lukkoon saakka, vaan ne myötäilevät luontevasti jalan liikkeitä)
  • jalat ovat hyvin lähekkäin
  • nilkat ovat rennot
  • potkun aikana kumpikaan jalka ei nouse veden pinnan yläpuolelle


Yleensä liukuminen on helpointa päinasennossa eli vatsa kohti altaan pohjaa ja kasvot vedessä.

Myös selinasennossa voi liukua. Selinliuku on aivan samanlainen kuin päinliuku, paitsi että kasvot eivät mene veteen ja navan pitää pysyä hyvin lähellä veden pintaa. Selinliukuharjoittelu auttaa selkäuintitekniikoiden oppimisessa.

Kelluvia uimaleluja voi hyödyntää viestikisailussa. Kuka ehtii ensimmäisenä työntää oman uimalelun maaliin? Edetä saa vain potkimalla!

Lasten uimakoulu


Teksti: liikuntatieteen tohtori Arja Sääkslahti

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Vanhemmuus