Hyppää pääsisältöön

Pohjois-Korea mainostaa olutta

Kommunistinen Pohjois-Korea ryhtyi vuonna 2007 pyörittämään valtiollisessa televisiossa luultavasti historiansa ensimmäistä olutmainosta.

Uutistoimisto Reutersin mukaan Taedonggang-olut on makeahko lager, jolla on melko katkera jälkimaku. Pariminuuttisessa mainoksessa hikisen kaivostyöläisen ja huurteisten tuoppien kuvia täydentävät puheet terveellisyydestä ja parhaista ainesosista.

Mainoksen avauskohtauksessa lasi täyttyy hanasta virtaavalla oluella. Ruutuun lävähtää mainoslause "Pjongjangin ylpeys". Myöhemmin mainoksessa perinteisiin korealaisiin asuihin pukeutuneet kaunottaret tarjoilevat Taedonggangia kaupungin asukkaille.

Valtiollinen televisio ei näytä juurikaan mainoksia, lähinnä tietoiskuja paikallisista tehtaista. Siksi olutmainoksen voi tulkita dramaattiseksikin askeleeksi kohti kaupallistumista.

Taedonggangin panimon Pohjois-Korea on ostanut Britanniasta. Maat aloittivat neuvottelut suljetun brittitehtaan ostamisesta 2000, ja sittemmin panimo on pala palalta rahdattu Pjongjangiin.

Teksti: Reuters

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto