Hyppää pääsisältöön

Suomalainen Max Payne ampui tiensä maailman tietokonepelimarkkinoille

Vuonna 2001 kotimainen tietokonepeli Max Payne oli tekemässä odotettua läpimurtoa kansainvälisille markkinoille. Pelin hämmästeltiin maksaneen enemmän kuin kalleimmankaan suomalaiselokuvan. Odotukset olivat suuret ja julkaisupäivää varjeltiin kuin valtionsalaisuutta.

Espoolainen Remedy Entertainment kehitti New Yorkin alamaailmaan soluttautuvasta poliisista kertovaa toimintapeliä neljä vuotta.

Uutta pelissä aiempaan peliteknologiaan verrattuna oli elokuvamainen kerronta.

Pelille uumoiltiin menestystä, ja siitä lähti Euroopan ja Yhdysvaltain markkinoille aluksi
400 000 kopiota.

Pelistä tehtiin myöhemmin myös Play Station 2- ja Xbox-versiot. Peli sai jatko-osan vuonna 2003 ja kolmososa oli työn alla.

Jo vuonna 2001 pelin ympärille suunniteltiin elokuvaa, joka toteutuikin vuonna 2008. Amerikkalaisen elokuvan nimiosassa nähtiin Mark Wahlberg. Itse pelissä Max Paynen hahmon mallina oli pelikäsikirjoittaja Sami Järvi, jossa kollegat naureskeleivat olevan roistomaisia piirteitä.

Myös pelin soundtrackit ovat menestyneet levymyynnissä. Suomalainen rockyhtye Poets Of The Fall nousi suureen suosioon, kun sen kappale Late Goodbye oli mukana Max Payne 2 -pelin soundtrackilla.

Teksti: Susanna Kokkola ja Elina Yli-Ojanperä

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto