Hyppää pääsisältöön

Naisen kuva joukkoviestimissä

1970-luvun mainosten nainen oli hemaiseva vaaleaverikkö tai ahertava perheenemäntä. Elokuvissa roolivaihtoehtoina olivat viettelijätär tai nalkuttava aviopuoliso.

Mies sen sijaan oli autollaan huristeleva menoveikko tai komea johtajatyyppi, ei lastensa kanssa seurusteleva perheenisä.

Kaupallisen median levittämä maailmankuva pani naisaktivistitkin miettimään vapaan tiedonvälityksen käsitettä.

Naisen asemaa käsittelevässä YK:n erikoiskomissiossa julkistettiin vuonna 1974 raportti, jonka mukaan naisiin kohdistuvien asenteiden pahin vääristäjä olivat joukkotiedotusvälineet.

Haastateltavina ovat erikoiskomission istuntoon osallistuneet pääsihteeri Hilkka Pietilä ja maisteri Helvi Saarinen.

Teksti: Jukka Lindfors

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto