Jätefirma lähetti asiakkaalle laskun, jossa oli maksuaikaa jäljellä vain kolme päivää. Tämä ei ole riittävä maksuaika, sanoo johtaja Outi Haunio-Rudanko Kuluttajavirastosta.
-Yrityksen on pantava lasku postiin vähintään kaksi viikkoa ennen eräpäivää. Kun postin kulku vie muutaman päivän, asiakkaalle jää joka tapauksessa yli viikko maksuaikaa, Haunio-Rudanko selvittää.
Tässä tapauksessa asiakas valitti lyhyestä maksuajasta jätefirmalle. Yritys perusteli viivytystä sillä, että laskutus on ulkoistettu. Laskujen viipyminen johtui jätefirman mukaan laskuja hoitavan yrityksen virheestä.
Perustelu ei kelpaa, sanoo johtaja Outi Haunio-Rudanko.
-Kyllä jätefirma on vastuussa siitä, että heidän laskunsa ehtivät asiakkaalle ajoissa. Jos yhteistyö laskutusta hoitavan yrityksen kanssa ei toimi, sopimus pitää uusia ajan tasalle, Haunio-Rudanko patistaa.
Virpi Väisänen, TV1 Kuningaskuluttaja