Hyppää pääsisältöön

Koivuniemen kultin salaisuus

Tällä kertaa MOT esittelee pienen ja sulkeutuneen suomalaisen uskonlahkon. Juttu sai alkunsa lahkosta eronneen yhteydenotosta toimitukseen. Kävi ilmi, että netissä toimii keskustelusivusto, jossa ryhmän toiminnasta paljastetaan hyvinkin kyseenalaisia piirteitä.

Seuraavaksi piti miettiä, ovatko väitteet totta ja jos ovat, voidaanko ne myös todistaa. Haastattelin juttua varten kahdeksaa yhteisöstä lähtenyttä. Sain käyttööni laajan aineiston sähköposteja, tuntitolkulla nauhoitettua opetusmateriaalia, jopa nauhoitettuja puheluja, valokuvia lahkon kokoontumisista, ohjeita toiminnan salassa pitämiseksi, rouvien laihdutusvinkkejä, kotikoulun oppimateriaalia ja lasten turvaohjeen.

Vakuuttavimpia olivat kuitenkin soitot lahkon toimintaan perehtyneille ulkopuolisille. ”Mistä teidän, että olet se joka sanot olevasi?”, kysyi puhelimeen vastannut omainen. ”Tarkastin ensin, että numerosi tosiaan on Yleisradiosta”, päivitteli seurakunnan työntekijä omaa käytöstään vastattuaan soittopyyntöön. Poikkeuksellisia reaktioita, mutta erikoinen on uskonyhteisökin. Ainakin suomalaisittain.

Vinoon kasvaneilla uskonnollisilla liikkeillä on tunnusmerkkinsä, jotka toistuvat tässäkin tapauksessa. Karismaattinen johtaja, lämmin yhteisö, jonne nuoret tulokkaat rakastetaan sisään. Toiminnan salaisuus ja sulkeutuneisuus mahdollistavat pitkälle menevän vallankäytön, joka voi saada hyvinkin outoja piirteitä. Maailmalta on esimerkkejä, että tällaiset uskonnolliset liikkeet voivat olla jäsenilleen jopa vaarallisia. Vaikka siitä ei olisikaan kyse, lähtijöiden psyykettä paikkaillaan usein pitkään, ja näin on käynyt tässäkin tapauksessa.

Juttua tehdessä joutui tietysti pohtimaan myös ihmisen omaa vastuuta. Jos aikuinen ihminen suostuu laihduttamaan anoreksiaa hipoviin lukemiin, tai uhraamaan työpanostaan sapattia lukuun ottamatta kuutena päivänä viikossa tuottaakseen lahkon johtajan yritykselle voittoa, niin toki hän voi niin tehdä.

Arveluttavaksi homman tekee se, että lahkon jäsenet ovat menneet mukaan toimintaan nuorina, ja toiminnan sisältöä on sen jälkeen muutettu. Itselleni suurimpia kysymyksiä herätti kuitenkin lahkon sisälle syntyneiden lasten asema. Jos kasvuympäristön perustan muodostaa suljettu uskonnollinen yhteisö ja kotikoulu, ollaan aika pitkällä eristämisessä, vaikka lapsilla joitakin lahkon ulkopuolisia sukulaiskontakteja olisikin.

P.S. Viimeisessä kappaleessa annettu linkki vie sivuille, joilla kerrotaan kotikoulujen periaatteista ja käytännöstä Suomessa. Sivuston ylläpitäjillä ei ole mitään tekemistä Koivuniemen kultin kanssa.