Hyppää pääsisältöön

Maailman suurin risteilijä tehtiin Turussa

Vuonna 2009 valmistunut Oasis of the Seas oli vuoden ajan maailman suurin lemmenlaiva. Samaan sarjaan kuuluva Allure of the Seas päihitti sen mitoillaan vuotta myöhemmin.

Oasis of the Seas on valtaisa viihdekeskus. Kelluvalla lomakeitaalla on mittaa 361 metriä ja enimmillään siihen mahtuu 6360 matkustajaa.

Tämän pienen kaupungin huvittelunhaluisten asukkaiden palvelemiseen tarvitaan 2 100 hengen miehistö. Laiva painaa 45 000 tonnia eli suunnilleen saman verran kuin 30 000 henkilöautoa.

Royal Caribbean varustamon mukaan Oasis of the Seas -aluksen matkaliput käyvät hyvin kaupaksi. Loistoristeilijöiden lippuja myydään taantuman vuoksi alennuksella, mutta joulukuussa neitsytmatkansa aloittavan "merien keitaan" liput myydään jopa tuplahintaan normaaleihin risteilyihin verrattuna. Viikon risteilymatka maksaa enimmillään 5 000 euroa. Halvimmat hytit kustantavat noin 500 euroa.

Matkustajilta ei puutu tekemistä Loistoristeilijässä on tarjolla 22 erilaista hyttityyppiä. Jos ei tyydy 18 neliön parvekkeelliseen hyttiin, niin voi, jos rahat riittävät, majoittua 156 neliön sviittiin. Tarjolla on myös uutuushytti merinäköalaa halajaville. uudentyyppisissä hyteissä ikkunat ovat kahden kerroksen korkuisia.

Jos joku kyllästyy vaikkapa seinäkiipeilyyn, niin ei hätää. Aina voi kokeilla vaikkapa simulaattorisurffausta tai riippurataa, joka kulkee huimaavan korkealla kansirakenteiden yllä. Sitten ohjelmaan voi ottaa pistäytymisen 1 380-paikkaiseen teatteriin tai vaikka käynnin keskustorilla, missä on luonnon puita ja aitoa nurmikkoa.

Rakennettu uusien turvallisuusmääräysten mukaiseksi
Vuonna 2010 voimaan tulevien turvallisuusmääräysten mukaan laivan on kyettävä vaurioiduttuaankin palaaman satamaan. Oasis of the Seas on tavallaan oma pelastusveneensä. Aluksen on kyettävä kellumaan ja lisäksi olemaan toimintakykyinen.

Tämä ei tarkoita sitä, että esimerkiksi pelastusveneet ja -lautat olisivat jääneet historiaan. 17 metriä pitkiin pelastusveneisiin mahtuu kuhunkin 370 henkeä. Veneen varustukseen kuulu muun muassa WC. Pelastautumisoperaatiota johdetaan laivan turvallisuuskeskuksesta, joka on erotettu omaksi tilakseen komentosillalla.

Vaikka loistoristeilijää ei yleisessä katsannossa voi luonnehtia kovin vihreäksi vaihtoehdoksi, niin omassa luokassaan se on alan kärkeä. Erityistä huomiota on jo suunnitteluvaiheessa kiinnitetty esimerkiksi energiatalouteen ja päästöjen minimointiin.

Laiva luovutettiin 28.10.2009 tilaajalleen Royal Caribbean -varustamolle. Laiva lähti Turusta kohti Yhdysvaltoja 30.10.2009.

Ohjelmassa ei ole selostusta.

Lounais-Suomen uutisissa käsitellään Allure of the Seas-laivan lähtöä kohti maailman meriä sekä Viking Linen laivatilauksen kohdistumista Turun Telakalle.

Teksti: YLE Turku/Arto Lipponen

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto