Hyppää pääsisältöön

Autoilua hyvällä omallatunnolla

Kuulin Sähköautot - Nyt! -projektista ensimmäistä kertaa vuosi takaperin kesällä, enkä tuolloin olisi uskonut, että jo vuoden kuluttua istuisin itse sähköauton kyydissä. Mutta näipä vaan tapahtui. Ensimmäinen kuluttajakäyttöön suunniteltu suomalainen sähköauto, tai siis sähköautoksi muutettu polttomoottoriauto, Fortumin rahoittama ja Sähköautot - Nyt! -yhdistyksen toteuttama eCorolla julkistettiin tänään Finlandia-talolla. 

Klipeissäni korostuu auton äänettömyys, joka ei tietenkään ole sen tärkein ominaisuus. Oli vain hämmentävää tajuta, että auton ei ole pakko aiheuttaa melua. Tuskinpa olen ainoa, jota kiehtoo ajatus saasteettomasta ja äänettömästä liikenteestä. Äänettömyys voi itse asiassa olla riskikin: sähköauton julkistamistilaisuudessa kerrottiin, kuinka autoihin on tarkoitus lisätä jonkinlainen äänimaisema, jotta autot eivät pääse yllättämään muita liikenteessä liikkujia.

Sähköauton idea kaikessa lyhykäisyydessään on seuraava: otetaan vanhasta polttomoottoriautosta moottori veks ja tilalle pultataan akusto. Kokonaan uusia autoja ei siis tarvitse tuottaa, vaan autosta vaihdetaan ainoastaan sisuskalut. Tällä hetkellä akuston hinta liikkuu kuulemma noin 10 000 - 20 000 euron välillä. Mutta hinta laskee tietenkin, jos autoja aletaan tuottaa isoja massoja.

Parhaimmillaan täysillä akuilla ajaa 150 kilometriä - tulevaisuudessa enemmänkin. Sitä odotellessa! Eipä nimittäin 150 kilometriä houkuttele lähtemään kovinkaan kauas, ellei ole varma latausmahdollisuuksista. Kaupunkiajossa eCorolla sen sijaan olisi mainio peli! 

Olen itse innoissani sähköautosta, sillä vaikkapa tuulivoimalla huristelu poistaa täysin ympäristöahdistuksen, jota tällainen ekologiseen elämäntapaan pyrkivä ihminen tavallisen auton ratissa kokee. Aijai, ehkäpä voin jo pian ajaa autoa hyvällä omallatunnolla...

 

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua