Hyppää pääsisältöön

Maantierosvot: käsikirjoitus

TV1 16.11.2009 klo 20:00

MOT: Maantierosvot


toim. Riikka Kaihovaara


Harmaa talous painaa kuljetusalaa. Viranomaisvalvonta pettää.

MOT-tunnus

Seppo Venesjärvi: ”Niitähän on vaikka pilvin pimein sellaisia yrittäjiä. - - - Ne jättää verot maksamatta, ne jättää sotut maksamatta, ne jättää autot katsastamatta, mutta ne vaan ajaa.”

Ari Lehtola: ”Sit siellä jää lainoja maksamatta, keplotellaan konkursseilla, - - - myydään kalustoa pöytälaatikkoyritykselle ja jatketaan siitä toimintaa. Mikään ei muutu, ei pysähdy, mutta velkojat vaan jäävät saamaan omiansa.”

OTSIKKO: Maantierosvot


Kuluvasta vuodesta uhkaa tulla kaikkien aikojen synkin vuosi suomalaisen tavaraliikenteen historiassa. Syyskuun loppuun mennessä oli haettu konkurssiin jo 147 tieliikenteen tavarankuljetusyritystä, mikä on enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä.


Osa yrittäjistä ajautuu konkurssiin pakon edessä. Osa tekee konkurssin tahallaan päästäkseen eroon veloistaan.


Kuljetusyrittäjä Seppo Venesjärvi ajaa kontteja Vuosaaren satamasta.


Seppo Venesjärvi: ”Kyllähän tää niinku tosi, tosi tota ahtaalla tässä ollaan. Mä tota viikonloppuna, kotona, kun tehtiin, oltiin rikollisia ja tehtiin työaikalain ulkopuolella konttoritöitä, - - - katottiin laskuja, niin kyllä tää niinku näyttää siltä, että kannattaisi niinku, kannattais niinku lopettaa vaikka tuonne seuraavalle levitykselle. - - - Palkat on noussu, mut rahdit on vaan pudonnu.”



Konttia tai irtoperävaunua kiskova kuljetusyrittäjä saa keikasta noin 60-95 senttiä kilometriltä.


Kiristyvä kilpailu ajaa kuljetusyrittäjiä harmaan talouden harjoittajiksi. Kun yritys jättää verot ja vakuutukset maksamatta, se voi tarjota kuljetuksia halvemmalla kuin kilpailijat. Tämä sapettaa rehellisiä yrittäjiä.

Venesjärvi: ”Mut ihmetyttää kyllä monta kertaa semmoinen asia, että kun ollaan pohjanoteeraus niin kuin omasta mielestämme saavutettu, niin aina tulee tuolta jostain Porvoon suunnasta joku, joka vetää vielä alemmas sen homman, että mitenkä ne liikennöitsijät- - - niin miten ne pystyy operoimaan. Sitä mä en ymmärrä.”


Ensimmäisenä tingitään yleensä kuljettajien palkoista.


Miia Sinkkonen on ajanut rekkaa lähes koko aikuisikänsä.

Miia Sinkkonen: ”Meillä ajaa kaikki. Isä ajo, veli ajaa, siskon mies ajaa, siskon ex-mies ajaa. Pitäähän munki.” - - -”Ei musta oo tehdastyöläiseksi. Mä koetin sen. Kattelet samoja seiniä ja. Täs näkee maailmaa. Suomea. Erilaisia paikkakuntia. ”


Viime kesänä Sinkkonen päätyi kuljettajaksi porvoolaiseen yritykseen nimeltä MB-Trans.


Palkkapäivänä Sinkkosta odotti yllätys: tuntipalkka oli jäänyt alle kuuden euron. Hän alkoi kysellä saamatta jääneiden rahojensa perään. Työnantaja irtisanoi Sinkkosen kesken koeajan.

MOT: ”Miten työsuhteesi sitten päätty?”


Sinkkonen: ”Sit mä vein auton Porvooseen ja sitten seuraavana päivänä soitin, että koska työt jatkuu niin tota, mut sanottiin irti puhelimessa. ”


MOT: ”Mitä sen pakkolomautuksen syyks sanottiin?”


Sinkkonen: ”Liian vähän ajoo. Mut autot liikkuu silti kokoajan tuolla aika paljon ja uus kuski on siinä mun autossa.”


Miia Sinkkonen otti yhteyttä Auto- ja kuljetusalan työntekijäliittoon AKT:hen. Sinkkosen asiaa alkoi hoitaa AKT:n aluetoimitsija Ari Lehtola.

Sinkkonen: ”Kai mä sanoin, et pyydä sieltä firmasta mun rahani pois. Et ei tässä kaikki nyt ole oikein, et jotenkin se meni. En mä enää muista.”


Ari Lehtola: ”Näin se kutakuinkin meni siinä joo. Kuitenkin ku sen palkkausmuodon näki, niin eihän siinä ollu minkäänlaista epäselvyyttäkään, eikö siellä ole jotakin saamisia. ”


Sinkkonen: ”Ja sit ku selitti sen tilanteen, että miten irtisanomisen kävi ja pakkolomautukset ja kaikki, niin…”


Lehtola: ”Mikään niistä ei menny silleen niinku…”


Sinkkonen: ”..lain mukaan.”


Lehtola: ”Ei mikään, ei edes sinne päinkään. ”

Sinkkonen: ”Niin.”



MB-Transin kuljettajilla ei ole lainkaan kuukausipalkkaa. Alle sadan kilometrin ajoista he saavat 11 euroa tunnilta. Sen jälkeen palkkaus muuttuu kilometripalkaksi. Rahaa kuljettajat saavat 20 senttiä kilometriltä.

MOT: ”Minun korvaani se kuulostaa hyvältä, jos ajaa 100 km tunnissa, sehän on 20€ tunnissa. Sehän on loistava tuntipalkka. ”


Ari Lehtola: ”Niin sehän on siitä ajamisesta hyvä tuntipalkka, mutta että ja kyllähän sillä varmaan hyvän palakan sais, jos kuorma päällä kiertelis Suomea koko viikon, mutta kun välillä pitää lastata ja purkaa ja odottaa, niin kylä se tuntipalkka herkästi laskee sinne 3-4 euroon tunti.”


MOT: ”Paljonko sitte jäi palkkasaatavia?


Sinkkonen: ”Paljon. Mä en tiedä tarkkaa summaa, mutta varmaan neljä tonnii.”


MOT: ”Mistä se on pois se neljä tonnii?”

Sinkkonen: ”Vuokrasta, auton lyhennyksestä, koiran lyhennyksestä, lasten ruoasta, lasten vaatteista, vauva syntyy tammikuussa. Kyllä tässä on menoja, ja paljon. ”



Pelkän kilometripalkan maksaminen ei ole Suomessa laitonta. Sen sijaan EU-asetus määrää, että kuljetusyritys ei saa maksaa kuljettajille ajomatkan perusteella palkkioita, jos tällaiset palkkiot saattavat vaarantaa liikenneturvallisuutta.


Kilometripalkan lisäksi MB-Trans maksaa työntekijöilleen verotonta päivärahaa. Päiväraha on runsaat 26 euroa, jos työpäivä kestää kymmenen tuntia.

Lehtola: ”Ja sitten jätetään iltalisiä, yölisiä, ylityökorvauksia, mitkä Suomessa laki määrää, maksamatta. - - -Sitten loppupeleissä nähdään sitten 63-vuotiaana, että se eläke saatto jäädä hirveen pieneksi.”


Suurin osa MB-Transin kuljettajista on virolaisia. He eivät yleensä kuulu ammattiliittoon.

Kohtaus parkkipaikalla

Lehtola: ”Katotaanpa onko täällä kettään kotona. Tere, tere. Kas sa eestilaine ole?”

Tuntematon virolainen kuljettaja: ”Ei ole niin paljon töitä, että saisimme mitään lisää. Seisomme vaan paikallamme”

”Saatko sä tästä korvauksen kun seisot?”

”Ei saa.”

”Riittääkö palkka elämiseen täällä?”

”Riittää tai ei riitä, kun ei kuole, sitten riittää.”



Kuljetusalalle tyypillinen harmaan talouden muoto on niin sanottu konkurssikeinottelu. Siinä konkurssin tehnyt yrittäjä perustaa itse tai välikäden avulla uuden yhtiön. Velat jäävät konkurssipesään.


MB-Trans perustettiin vuonna 2004 konkurssiin menneen Ferrytrack Oy:n raunioille. Ferrytrackilla puolestaan oli sisaryhtiö Oy Silver Trans, joka myös meni konkurssiin. Samanaikaisesti Ferrytrackin kanssa pyöri Euroexpress Oy, jonka tuloja ja menoja kierrätettiin Finnspedico Oy:n ja Kuljetus-Mega Oy:n kautta. Kaikissa firmoissa toimivat samat miehet: isä ja poika, Kari ja Janne Block.


Vuosina 2002-2003 Kari Block istui vankilassa Euroexpressin konkurssiin liittyvistä talousrikoksista.

Ari Lehtola: ”Aina kun siinä yrityksen nimessä lukee trans- jotain, sillon se herättää aina jonkunlaisen tämmösen epäilyksen. - - - Että on pistetty omat etunimet, etunimestä ja sukunimestä kirjaimet ja laitettu trans-perään, kun on ollu niin kiire alakaa yrittämään, että ei oo ees keritty pohtia, että mikä tän nimeksi laitetaan.”


Jotkut yrittäjät nousevat konkurssin tuhkasta yhä uudelleen.


Pääkaupunkiseudulla toiminut Jurvela Trans meni konkurssiin vuonna 2004. Sama yrittäjä oli hallituksen puheenjohtaja Kuljetus Grasshopperissa, joka haettiin konkurssiin toissa keväänä. Samoihin aikoihin henkilö pyöritti JL-Cargohopperia, joka asetettiin konkurssiin viime keväänä. Osa Grasshopperin kalustosta ja JL-Cargohopperin koko liiketoiminta myytiin XL-Cargo Logisticille, jonka taustalta löytyy jälleen samoja henkilöitä, kuin konkurssiin menneistä yrityksistä. XL-Cargo Logistics on nyt yrityssaneerauksessa.


Konkurssikeinottelu ja pöytälaatikkoyritysten käyttö eivät ole Suomen lain mukaan rikollista toimintaa.

Seppo Venesjärvi: ”Ei semmoista valvontaa ole eikä sellaista systeemiä, että ne saatais pois. Tossa päivästä toiseen, viikosta toiseen, vuodesta toiseen samat yritykset pyörii samalla tavalla ja tota siihen ei puututa millään lailla.”

Janne Marttinen: ”Joo, tämä on semmoinen asia, johon ei oikeestaan valvontaviranomaisilla ole sanomista, että se on laillista perustaa osakeyhtiöitä niin paljon kuin niitä vaan halutaan ja ottaa niitä käyttöön sitä mukaan, kun niitä otetaan käyttöön ja siinä se asia on.”


Tärkein harmaan talouden valvoja on verokarhu. Verottaja teki vuosina 2003-2009 lähes tuhat verotarkastusta kuljetusalan yrityksiin. Tarkastuksen kohteena olleista tieliikenteen kuljetusyrityksistä useampi kuin joka kymmenes oli kiertänyt veroja.

MOT: ”Eli kuinka monta konkurssia yksittäinen yrittäjä voi tehdä ennen kuin huomataan että jotain on vialla?”

Tuija Vigren: ”Niin mi… mitä tarkoitat sillä että huomataan että jotain on vialla?”


MOT:” No jos yrittäjä esimerkiks tekee neljä konkurssia ja jättää joka kerta verot maksamatta, niin missä vaiheessa verottaja puuttuu asiaan?”


Vigren: ”No kyllähän kyllähän siinä konkurssin yhteydessäkin selvitetään sitä mitä siellä on tapahtunut ja kuten sanottu sieltähän pitäis poimiutua ne kaikkein törkeimmät jotka on aina konkurssia käyttäneet väärin” - - ”Ja tietyllä tavalla kattavasti edellytetään, että pesänhoitaja haravoi sieltä ne seikat jotka viittaa viittaa tuota joko taloudellisiin tai rikosoikeudellisiin väärinkäytöksiin.”


MOT: ”Mut verottaja ei haravoi?”


Vigren: ”Niin ei ei välttämättä välttämättä siis sellaista sellaista että niitä konkursseja seurattais pelkästään tästä näkökulmasta.”



Veronmaksajien tappioksi jää konkursseista vuosittain satojen tuhansien eurojen verovelat.

MOT: ”Keneltä niitä sitten lähdetään konkurssin jälkeen perimään jos pesässä ei ole rahaa?”


Tuija Vigren: ”No perustilannehan on, että jos on yritysmuotoisesta esimerkiks osakeyhtiöstä kyse niin sehän lakkaa osakeyhtiö ja sinnehän sinnehän se ne velat jää. Ja tosiasiahan on, että konkurssin kautta kertyy varsin vähän.”



MB-Transilla on ollut maksamatta enimmillään lähes 90 000 euroa työeläkevakuutusmaksuja. Vakuutusyhtiö Varma on hakenut yrityksen konkurssiin jo neljä kertaa vuoden aikana. Joka kerta konkurssihakemus on rauennut, eli MB-Trans on joko maksanut itsensä ulos konkurssista tai sopinut maksujärjestelystä.

Venesjärvi: ”Mut tota nehän on pahoja, pahoja kilpailijoita semmoisille, jotka yrittää niin kuin pysyä ruodussa elikkä maksaa kuljettajille kunnon palkan, pitää kalusto kunnossa, verottaja tyytyväisenä, vakuutusyhtiöt tyytyväisinä.”


Kuljetusliike MB-Transin ovat perustaneet Kari ja Janne Block. Viime huhtikuussa molemmat tuomittiin Porvoon käräjäoikeudessa ehdolliseen vankeuteen törkeästä velallisen epärehellisyydestä ja törkeästä kirjanpitorikoksesta. Blockit valittivat hovioikeuteen, eli tuomio ei ole lainvoimainen.


Heidät tuomittiin myös liiketoimintakieltoon. Se on voimassa valituksesta huolimatta. Liiketoimintakieltoon määrätty ei saa toimia yrityksen toimitusjohtajana tai hallituksen jäsenenä. Myös välikäsien eli bulvaanien käyttö on kielletty.


Liiketoimintakielto ei ole pysäyttänyt Blockeja. Kiellon jälkeen yrityksen toimitusjohtajaksi asetettiin bulvaani Pertti Lindqvist. MOT ei löytänyt Blockeille yhteystietoja. Toimitusjohtaja Lindqvist lupasi antaa MOT:lle haastattelun, mutta perui lupauksensa viime hetkellä.


Työntekijöiden mukaan MB-Transin liiketoimintaa pyörittävät yhä Kari ja Janne Block.

MOT: ”Mistä tiiät, että nää Blockin miehet siellä sitten firmaa pyörittää?”


Sinkkonen: ”No, kun mä soitin tilinauhasta ja kaikesta muusta auton huollosta, niin Kari Block vastas huolloista, ja Janne Block tileistä.”



MB-Transilla on yhteensä 30 tavaraliikennelupaa. Luvat myöntää lääninhallitus. Liikenneluparekisterin mukaan MB-Transin liikenteestä vastaavana henkilönä toimii Janne Block.

MOT: ”Voiko liiketoimintakieltoon asetettu olla liikenteestä vastaavana?”


Pasi Hautalahti: ”Liikenteestä vastaava vastaa siitä, että liikennettä hoidetaan säännösten mukaisesti. Siihen ei liity mitään omistajuuksia, mitään sidoksia välttämättä siihen yhtiöön, sehän voi olla näin, se ei estä sitä.


MOT: ”Näettekö tässä jotain ristiriitaa?”


Hautalahti: ”Kyllä kieltämättä. - - - Monta kertaa liikenteestä vastaavat henkilöt niin sanotusti vievät sen koko yhtiön toimintaa käytännön tasolla eteenpäin. Ja näi, näissä kohdin mä sanoisin kyllä, että he ovat vähintäänkin toimitusjohtajaan rinnastettavassa asemassa ja sillä lailla haluaisin kyllä puuttuakin niihin.”



Lääninhallitus voi peruuttaa liikenneluvan, jos luvan haltija saa esimerkiksi vankeustuomion rattijuopumuksesta tai talousrikoksesta. Luvanhaltijan pitäisi tällöin palauttaa luvat lääninhallitukselle.

Hautalahti: ”Jos näin ei jostain syystä käy, niin me laitamme nämä listalle nämä lupanumerot, luvan haltijatiedot ja välitämme tämän listan liikkuvalle poliisille, - - - että, jos joku siellä tulee ja esittää tämmösen luvan, mikä sieltä listalta löytyy, niin hän syyllistyy sillon luvattoman tavaraliikenteen harjottamiseen ja siitä tulee sanktiot sen mukaan.”


MOT: ”Kävin tossa pari viikkoa sitten poliisin ratsiassa, ja heillä ei kyllä ainakaan tällasta listaa sillon ollut käytettävissä.”


Hautalahti: ”Juu, ikävä kyllä se ei ole levinnyt ihan varmaan niin hyvin, kun olis tarkotus. - - - Tää on tänä vuonna alotettu käytäntö vasta. Lähinnä johtuu siitä, että ku huomattiin, että me emme saa niitä pyytämiämme lupia takaisin ollenkaan ja mietittiin, että nyt ne jää tonne tien päälle ja niitten väärinkäyttömahdollisuus on ihan hyvinkin todennäkönen. Nehän näyttää päällisin puolin ihan voimassaolevilta luvilta.”


Seppo Venesjärvi: ”Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä, että siellä ratsia-, siellä parkkipaikalla seisoo sellaisten kunniallisten liikennöitsijöiden uusia autoja ja tota, joilla on asiat ja paperit niin kuin kunnossa, samaan aikaan ohitte painaa semmoisia, että tota ne saisi ottaa saman siliän tien pois täältä liikenteestä.”


MB-Transilla on kaksi suurta kuljetusten tilaajaa: LKW Walters ja Containerships. Containerships on yksi Itämeren suurimpia konttiliikennettä harjoittavia yrityksiä.


Vuonna 2007 Suomessa tuli voimaan tilaajavastuulaki. Lailla pyritään torjumaan harmaata taloutta. Lain mukaan työn tilaajalla on velvollisuus selvittää, että sen sopimuskumppani hoitaa verot ja vakuutukset sekä maksaa työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

Harri Nordström: ”Ja mitä valtiota erinomaisesti kiinnostaa on nimenomaan että kyseisestä palkasta olevat verot ja sosiaaliturvamaksut on maksettu. No niistä saa sitten verottajalta otteen, ettei ole verovelkaa tai ole jossain ulosotossa sen takia ettei ole sosiaaliturvamaksuja tai ennakonpidätyksiä maksettu ja sama juttu, lakisääteiset eläkemaksut.”

MOT: ”Ovatko nämä asiat teidän alihankkijoillanne kunnossa?”


Nordström: ”On.”


MOT: ”Minun tietojeni mukaan yksi alihankkijoistanne ei noudata kuljetusalan työehtosopimusta.”


Nordström: ”Se voi olla, mä en tunne kaikkia, kaikkia yksityiskohtia jokaisesta henkilökohtasesti mutta paljon mahollist, Suomihan on yhä vapaa maa, tääl on järjestäytymisvapaus yhä, ei ole pakko kuulua liittoon. Alalla tietysti on tietyt normit, mitä tulisi noudattaa mutta en, en osaa sanoa että jos ei ole maksanu minimipalkkoja niin... on hyvä kysymys.”



Tilaajavastuulain noudattamista valvovat työsuojelupiirit. Uudenmaan työsuojelupiiri on tehnyt tarkastuksen myös Containershipsiin.

Harri Nordström: ”Työsuojelupiirihän niitä tekee, näitä tarkastuksia, he käyvät täällä säännöllisin väliajoin... et ei siin mitään, tervetuloa vaan.”


Containerships on tehnyt tilaajavastuulain voimaantulon jälkeen sopimuksen 15 alihankkijan kanssa. Työsuojelupiirin tarkastuskertomuksen mukaan Containershipsillä ei kuitenkaan ole ollut tilaajavastuulain mukaista selvitysvelvollisuutta.

Kaarina Myyri-Partanen: ”Niin että siellä ei ollut niin kuin tilaajavastuu lain mukaista selvitysvelvollisuutta. Tää tarkoittaa sitä, että se on joko vakiintunut se yritys tai se sopimus on vakiintunut. Et täähän ei tosiaan koske kaikkia.” - -- ” Tää laki kyllä antaa mahollisuuden toimia harmaan talouden vyöhykkeellä, vaikka tota ei pitäis, ja sitä ei meiän valvonnalla ei saa kyllä kiinni.”


Uudenmaan työsuojelupiiri on tehnyt kaksi tarkastusta myös MB-Transiin. Ulkomaalaisten työntekijöiden valvonnassa ei löydetty mitään huomautettavaa. Toisen tarkastuksen tekijä antoi MB-Transille kehotuksen pitää tarkempaa työaikakirjanpitoa sekä toimintaohjeet ajo- ja lepoaikojen noudattamiseksi. Mitään sanktioita ei määrätty. Tarkastuskertomuksessa todetaan, että ”Toimintaohjeiden laiminlyönti voi johtaa kehotuksen antamiseen asiasta.”

MOT: ”Kuinka vakava tämä uhkaus tämä kehotuksen antaminen on?”


Kaarina Myyri-Partanen: ”Onhan se siinä mielessä, että jos sitä ei noudateta, työsuojeluviranomainen voi pakottaa noudattamaan joko sakon uhalla tai yks vaihtoehto on kieltää se työ.”



Tarkastus piti uusia kesäkuussa 2009, mutta näin ei tehty.

Kaarina Myyri-Partanen: ”Siinä ei sitten jostain syystä tai toisesta tapahtunut että ei ole menty meidän pelisääntöjen mukaisesti. Koska kyllä se on tosi tärkeää, että ne jälkivalvotaan, jos määräaika on annettu.”


Vuosaaren satamassa Containershipsin lastin purkaminen on loppusuoralla. Paikalle ajaa MB-transin vaaleansininen vetoauto.


Kysely Ajoneuvohallintokeskukseen paljastaa, että auto on katsastamaton eli se ei saisi olla lainkaan liikenteessä.

MOT: ”Minkälaista se MB-transin kalusto oli?”


Sinkkonen: ”Huono, katsastamattomia. Mikään ei toimi, ne on semmosia rimpuloita.”


MOT: ”Millä se sit tuntu liikkuu tuolla tien päällä sellasella autolla?”

Sinkkonen: ”Aika pelottavalta. Kolari jos ois tullu ja jonku henki lähteny, siinä ois ollu itte syytteessä. Taas ois päässy johtajat piinasta pois, kuski saa syytteen.”



MOT: ”Miten te voitte käyttää tällaista alihankkijaa?”

Nordström: ”Jaa, täytyy kysyy sitä, käsittääkseni kyseinen alihankkija ei pystyisi ajamaan jos autot on katsastamatta, koska niitten pitäisi seistä kyseisen alihankkijan pihalla kun ne eivät ole laillisessa kunnossa. Mun täytyy tämä asia kysyä.”


MOT: ”Viimeksi tällä viikolla näimme Vuosaaren satamassa yhden tällaisen katsastamattoman auton.”


Nordström: ”Mielenkiintoista... ehkäpä jossaa vaihees voitte kertoo sen, että kuka tämä alihankkija on niin voi sitte kysyä edelleen et tuota noin, mikä on tilanne.”


MOT: ”Se on MB Trans, Porvoosta toimii.”

Nordström: ”Jaha, okei, no sit täytyy kysyä et mikä on tilanne heidän kanssaan...”



MB-Transin osakkeet omistaa liiketoimintakieltoon tuomittu Janne Block. Mikään rahasampo kuljetusyrityksen pyörittäminen ei näytä olevan. Pääomatuloja Blockeilla ei ole lainkaan.


Itse MB-Transin verotettava tulo oli viime vuonna 400 000 euroa. Se on huikea tulos taantumassa kamppailevalla kuljetusalalla.


Silti MB-Trans on velkaantunut eri tahoille. MOT löysi tien päältä yhdeksän MB-Transin vetoautoa. Kaikissa oli ajoneuvohallintokeskuksen mukaan muutoskielto, eli autot ovat todennäköisesti ulosottomiehen ulosmittaamia.


Luottoa esimerkiksi polttoaineen maksamiseen MB-Transilla ei ole.

MOT: ”Entä kuka maksaa esimerkiks sitte näiden alihankkijoiden polttoainekulut?”


Nordström: ”Alihankkija maksaa itse polttoainekulut, omistaja eli se alihankkija maksaa sen rekan pääomakulut, kuljettajan palkan ja rekan polttoaineen ja he sitten velottaa meitä senttiä per kilometri ja me maksetaan sitten sen laskun mukaan.”



MOT: ”Kenen kortilla sitä polttoainetta tankattiin?”


Sinkkonen: ”Containershipsin.”


MOT: ”Onks tää ihan normaalikäytäntö?”

Sinkkonen: ”Ei mun mielestä. Mä en tiedä yhtäkään firmaa, joka ajaa muun luottokortilla, kuin omalla.”


MOT: ”Tämä samainen yritys tankkaa myös Containershipsin luottokorteilla, miksi tällainen järjestely?”


Nordström: ”Me ollaan annettu se palvelu osalle sopimuskuljettajista sillä tavalla että he pystyy käyttää meidän korttia, se turvaa meille sen ajosuoritteen ja - - -me laitetaan lasku sitte näistä polttoaineista, käytetyistä ja ostetuista polttoaineista.”


MOT: ”Tossa aiemmin sanoitte kuitenkin, että kuljetusyritykset maksavat itse polttoaineensa.”


Nordström: ”Niin no suurin osa, juu. Tosin on näin... muutamia on semmoinen, joilla on tämä mahdollisuus annettu.”



Illan pimetessä rekkakuskit käyvät yöpuulle. Vuosaaren sataman parkkipaikalla nukkuu joka yö kymmeniä ulkomaalaisia kuljettajia. Heillä ei ole Suomessa lainkaan kotia. Ari Lehtola löytää parkkipaikan perältä ryhmän virolaisia.

Kohtaus virolaisten rekkakuskien kanssa:
”Mites palkkataso, tuntuuko, että rahaa tulee, kun on Suomessa töissä?” ”Ootteks koskaan työantajan kanssa puhuneet, että täällä Suomessa pitää lain mukaan maksaa tuntipalkkaa ja iltalisää ja yölisää ja ylitöistä.”

”No on puhuttu ja on sanottu, että jos aika paranee, niin kyllä se tulee.”

”Joo, eli te ootte niin kun talakoissa siihen asti, että saadaan kuljetusyritykset nousuun. Meinaatteko että ikä riittää?”

”Vaikea sanoa, voi olla että jään ennen eläkkeelle ennen kuin näen tämmöisiä juttuja.”



Työnantajat eivät aina ole ilahtuneet Ari Lehtolan aktiivisuudesta. Muutama vuosi sitten Lehtola sai uhkaavan puhelun erään keskisuuren kuljetusyrityksen edustajalta.

Pätkä uhkasoittoa:
” Maanantaina jos mä kuulen, että sä oot vielä AKT:ssä töissä, sulta on vittu henki poissa. Se on vartti ja jätkät on siellä on siellä ja vetää sut kylmäksi.”


Lehtola: ”No sillonhan se tietenkin säikäytti ja tämmösessä julkisessa työssä kun on, pakkohan se oli turvatoimet vettää siinä vaiheessa äärimmilleen ja siinä oli myöskin perhe silloin siinä uhkauksen kohteena, niin lähdettiin kotoa pois ja poliisivartiointia tuli yhdeksi yöksi sitten kotia, ja sit käytiin käräjöimässä asiasta.”



Häirikkösoittaja tuomittiin Helsingin hovioikeudessa laittomasta uhkauksesta sakkoihin. Uhkailu ja kiristys eivät ole saaneet Lehtolaa luopumaan epärehellisten yrittäjien jahtaamisesta.

Lehtola: ”Viime kädessä niin ollaan varmaan tässä talkoissa maksamassa tätä harmaata taloutta jokainen suomalainen veronmaksaja.”

Seppo Venesjärvi: ”Tää systeemi on semmoinen, että niin kauan kuin pöytälaatikkofirmoja tai tämmöisiä myydään tota niin kuin tota rautakirjan kaupassa Pax-laatikoita, niin tää on yhtä helppoa. Lupia saa samalla lailla ja firmoja saa samalla lailla.”

MOT: ”Jos se kerta on näin helppoa, niin miksi et itse ole astunu lain väärälle puolelle?”


Venesjärvi: ”Jaa-a. Nyt esitit sellaisen kysymyksen, että tota voin sanoa, että mä en edes vastaa tohon. Se on niin vaikea juttu, että miksi mä lyön niinku päätäni seinään.” - - - Jos kaikki tällaiset pienet kuljetusliikkeet yhtäkkiä rupeis puljaamaan tai lopettais, niin täähän, täältä seisahtuis ihan kaikki. Täällä ei kulkisi juurikaan mitään.”


Loppu.