Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Vertaile vertailusivustojen vertailut

Puolet suomalaisista pohjaa ostopäätöksensä Internetin hintavertailuihin. Vertailupalveluissa on kuitenkin kuluttajan kannalta merkittäviä ongelmia.

Palvelu kun on usein itsekin liikevoittoa tavoitteleva yritys.

Älä maksa liikaa, säästä, vertaa, kilpailuta, paras hinta. Paljon luvataan, mutta todellisuus on vähintäänkin vaihteleva.

kuva netistä (Video still, Kuva: YLE)
vertailupalvelut (Video still)
Kuva: YLE

Vertailupalvelussa asiakas voi etsiä hakukoneella parasta hintaa. Näitä palveluita on tukuttain. Mutta miten oikeaan osuvia nämä vertailut ovat? Energiamarkkinavirasto ylläpitää sähkön hintavertailusivustoa. Mukana ovat kaikki maassamme sähköä tarjoavat yritykset, joita on 70.
-Peruste hintojen ilmoittamisesta löytyy sähkömarkkinalaista. Ilmoittamisen tapa on se, että ilmoitukset tehdään suoraan tähän meidän hintavertailujärjestelmään, toteaa yli-insinööri Tapio Silvennoinen.
Viranomainen saa kaikkien sähköyhtiöiden hintatiedot, koska laki niin määrää. Vapailla markkinoilla toimivien vertailujen kattavuutta ei sääntele luonnollisesti mikään.

Kaksi vertailua, kaksi hintaa

Otetaan esimerkkinä pakollinen autovakuutus. Kilpailuttaja.fi sivu löytää edullisimmaksi tarjoukseksi Aktian, 213 euroa, Toinen vertailusivu, Vakuutuskone, antaa kuitenkin kymmenen euroa halvemman tarjouksen. Vakuutuskoneen listalla Aktia on vasta neljänneksi edullisin. On aika vierailla Espoossa kilpailuttajan takana olevassa yrityksessä.
-Kilpailuttaja.fi sivustosta vastaa Energy Brokers Finland, joka on vakuutusasiamies ja joka myy edustamiensa yhtiöiden vakuutuksia. Tällä hetkellä edustamme Aktiaa, Fenniaa ja Turvaa, ja palvelu hakee parhaan tarjouksen edustamiemme yhtiöiden joukosta, toteaa toimitusjohtaja Petteri Kytönen.
Mutta onko kyseessä hakupalvelun tarjoaminen vai tuotteiden myyntipalvelu?
-Oikeastaan kyse on markkinapaikasta, joka on kehitetty yhdessä kuluttaja-asiakkaiden ja eri toimialojen myyjien kanssa, vastaa toimitusjohtaja Kytönen
Kilpailuttajan vertailussa ovat siis mukana Aktia, Fennia ja Turva. Miten on mahdollista, että juuri näiden vakuutustarjoukset menevät Vakuutuskoneessa täysin ristiin. Aktia ei olekaan halvin vaan kallein.
-En osaa sanoa, mistä tämä johtuu. Ne hintakaavat ja hinnat on saatu suoraan vakuutusyhtiöiltä ja tarkastettu vakuutusyhtiöiden kanssa niin, että hinnat ovat sentilleen oikeat, toteaa toimitusjohtaja Kytönen.
Autovakuuttajia on Suomessa kymmenkunta. Kilpailuttajan vertailussa mukana on vain joka kolmas vakutuusyhtiö. Kilpailuttajan valttina on toki se, että sopimuksen saa siihen hintaan, mikä sivustolla ilmoitetaan.

Tarjousten määrä vaihtelee

Elektroniikka on suosittu vertailun kohde. Haimme LG:n 42 tuumaista televisiota. Naputtelimme hakuehdot Vertaa.fi-palveluun ja SanomaNewsin Hintaseurantaan. Nämä ovat suurimmat vertailusivustot. Vertaa.fi antoi kolme tarjousta ja Hintaseuranta yhdeksän. Hintaseurannalla löytyi myös halvin tarjous. Tällainen vaihtelu eri vertailujen välillä ei voi olla sattumaa.
Huomio kiinnittyy kahden suurimman eli Hintaseurannan ja Vertaa.fi:n ansaintalogiikan eroon. Molemmat saavat tulonsa sen mukaan, miten monta asiakasta kauppiaan sivulle vertailupalvelun kautta tulee. Hintaseurannalla ei ole aloitusmaksua, mutta Vertaa.fi perii kynnysrahaa.
-Perimme aloitusmaksun ja sen jälkeen yritys maksaa meidän kautta tulleista asiakkaista, vastaa Vertaa.fi:n maajohtaja Antti Laine.
Miten merkittävistä maksuista on kyse?
-Se on kategoriakohtaista... Se on siis kategoriakohtaista.
Jääkö maksujen takia yrityksiä vertailunne ulkopuolelle?
-Ei välttämättä. Joissain palveluissa listataan mukaan kauppoja, jotka eivät ole edes tiedä olevansa vertailussa mukana.
Vertaa.fi täsmentää, että liittymismaksu on 250 euroa.
Vertailujen kattavuuteen vaikuttavat siis monet seikat: sivuston hinnoittelu, resurssit ja ylipäätään se, mikä yritys kelpuutetaan mukaan. Näistä seikoista ei pahemmin monilla vertailusivuilla huudella.

Vertailut liiketoimintaa

Matkaamme Hämeelinnaan. Sieltä löytyy kauppakorkeakoulusta valmistunut Markus Ossi, joka pohtii vertailuja omalla Tarkkamarkka sivustollaan. Lisäksi hän suunnittelee nettibisneksen perustamista. Vertailupalveluiden ongelmista on hänelle muodostunut selvä käsitys.
-Esimerkiksi USA:ssa kun kuluttajajärjestöt tekevät ohjeita näistä vertailuista, niin ne kehottavat käyttämään vertailusivustoja. Samalla korostetaan, että sivustot ovat liiketoimintaa. Pitää ymmärtää, että kaikki yritykset eivät välttämättä ole mukana. Pitää kysyä sivuston taustoja, paljonko yrityksiä on mukana, painottaa Ossi.
Kuinka moni suomalainen kuluttaja tiedostaa, että näissä palveluissa on puutteensa?
-Arvioisin, että kolme neljästä ei ole tietoinen siitä, mitä vertailun taustalla on ja miten vertailu toimii. Monelle tulee yllätyksenä, että näissä on tällaista komission maksua, Ossi toteaa.
Joka tapauksessa kannattaa käyttää useampaa sivustoa, käydä ulkomaisten kauppojen sivuilla ja tarkastaa vielä oman kivijalkamyymälän hinnoittelu. Säästöt ovat parhaassa tapauksessa kymmeniä prosentteja.

Jari Vaara / TV1 Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.