Kosteuden aiheuttamat moottorivauriot piinaavat Volkswagen-konsernin valmistamia dieselautoja. Maahantuoja ei ole tiedottanut asiakkaille ongelmista, vaikka konevauriot voisi välttää halvalla keinolla.
Riihimäkeläistä Veli-Matti Ojanperää harmittaa. Hänen perheensä Seat Leonin kone alkoi kolista eräänä päivänä kummallisesti. Korjaamolla selvisi, että kyse oli pahasta moottorivauriosta.
Hintaa remontille tuli noin 5000 euroa, vaikka auto oli vain pari vuotta vanha.
-Tällainen vika, joka rikkoo moottorin näin totaalisesti, oli tietenkin yllätys, sanoo Ojanperä.
Vaurion oli aiheuttanut palotilaan päässyt vesi. Seat Leon on dieselauto, jossa ilma kulkee sylinteriin niin sanotun välijäähdyttimen kautta. Talvikeleillä välijäähdyttimeen voi kertyä ilmakosteudesta tiivistyvää vettä.
Piru pääsee irti siinä vaiheessa, jos kosteus kulkeutuu sylinteriin saakka. Seurauksena voi olla käyntihäiriö tai pahimmassa tapauksessa kallis konerikko.
Korjaamolle tuttu ongelma
Ojanperän Seatin parsineelle korjaamolle ongelma oli tuttu. Niinpä mies alkoi epäillä, että kyse voi olla laajemmastakin tyyppiviasta. Ja siitähän asiassa olikin kyse, paljastui lopulta.
Nettikeskusteljen perusteella samanlainen kondenssivesiongelma voi ilmetä seuraavissa autoissa: Volkswagen Passat 1.9Tdi (vuosimallit 2006 ja 2007), Seat Altea 1.9Tdi (2007, 2008) sekä Seat Leon 1.9Tdi (2007,2008).
Yhteistä autoille on valmistaja, Volkswagen-konserni. Suomalainen maahantuoja VV-Auto Group vahvistaa, että Ojanperän lista riskiautoista on oikea. Lisäksi samanlainen kondenssivesiongelma voi ilmetä myös muissakin malleissa. Niitä ovat osa 2006 – 2008 valmistetuista Seatin ja Volkswagenin 1,9 ja 2,0 Tdi-moottoreista, jotka käyvät dieselillä.
Maahantuoja muistuttaa, että moottorivaurioita on syntynyt vain pienessä osassa kyseisiä riskimalleja. Yleisempi seuraus kosteudesta on käyntihäiriö tai se, että auto ei käynnisty jäätyneen putkiston takia.
-Välijäähdyttimestä johtuvia moottorivaurioita oli meidän tietojemme mukaan viime vuonna 16 kappaletta, sanoo VV-Auto Groupin huoltopäällikkö Juho Vallivaara.
Yhteensä konerikkoja on VV-Auton tiedossa toistaiseksi muutamia kymmeniä. Soittokierros muutamalla merkkikorjaamolle saa kuitenkin ajattelemaan, että tapauksia voi olla enemmänkin. Sen verran tutulta ongelma kuulosti.
Myös Skodat vaarassa
Välijäähdyttimeen kertyvästä kosteudesta aiheutuva ongelma on mahdollinen myös joissakin diesel-Skodissa. Ilmiö on teknisesti mahdollinen ainakin Skoda Octavia 1,9 Tdi-mallissa vuosilta 2005 ja 2008.
Myös joissakin Skoda Fabia ja Superb –autoissa on käytössä samanlainen tekniikka, joka voi aiheuttaa ainakin teoriassa kosteuden tiivistymistä. Maahantuoja Helkama-Autolla ei kuitenkaan ole tiedossa ongelmatapauksia näiden mallien osalta.
Helkama-Auton mukaan reklamaatioita kondenssiveteen mahdollisesti liittyvistä moottorivaurioista tuli viime talvena neljä kappaletta.
Maahantuoja ei tiedottanut autonomistajille
Kalliit moottorivauriot on VV-Auton mukaan vältettävissä halvalla keinolla. Auton keulaan voi kiinnittää perinteisen maskin, joka vähentää ajoviimaa ja nostaa moottoritilan lämpötilaa.
Maskin pitäisi VV-Auton mukaan myös ehkäistä veden kondensoitumista putkistoon. VV-Auton mukaan maskin pitäisi suojata hyvin, sillä yhtään maskiautolle tapahtunutta konerikkoa ei ole sen tiedossa.
Joihinkin malleihin on myös saatavissa toisentyyppinen välijäähdytin, jossa moottorin vaarantavaa kondenssiongelmaa ei pitäisi olla.
Siis suojakeinoja on olemassa. Niinpä tuntuisi päivän selvältä, että maahantuoja varoittaisi asiakkaitaan ongelmasta ja kertoisi, kuinka autoa kannattaa suojata. Mutta VV-Auto ei ole tiedottanut riskiautojen omistajille asiasta yhtään mitään suoraan esimerkiksi kirjeitse.
-Ongelma esiintyy promilleluokassa autoista, emme halua hämmentää laajaa asiakaskuntaa tiedolla, jonka esiintymistodennäköisyys on mitättömän pieni, sanoo VV-Auton huoltopäällikkö Vallivaara.
Vaikka niitä konerikkoja on vähän, niin eikö se asiakkaan kannalta olisi mukavaa, ettei olisi edes niitä tapauksia?
-Näin kieltämättä.
Miksei sitten voi tiedottaa?
-Tämän hetken käsitys asiasta on, että asia on niin pieni, että ei ole katsottu tarpeelliseksi tiedottaa, sanoo Vallivaara.
Seat-kuljettajaa tällaiset puheet ihmetyttävät. Hänen kohdallaan ongelma ei todellakaan ole pieni, koska kalliista remontista piti maksaa itse noin puolet.
-Auto oli lähes uusi moottorin hajotessa, sanoo Ojanperä.
Moottoriremontin kulut korkeat
Moottori on auton osa, jonka pitäisi kestää koko auton käyttöikä. Jos näin ei käy, lähtökohtaisesti myyjä tai maahantuoja ovat usein vastuussa korjaamisesta, vaikka takuu olisikin ohi. Tämä periaate lähtee kuluttajansuojalain virhevastuupykälistä.
VV- Auto Group ilmoittaa, että se ja myyjäliikkeet haluavat kantaa vastuunsa konerikkotapauksissa. Mutta asiakkaalle tulee moottoririkosta monesti isoja kustannuksia, vaikka myyjä noudattaisikin lakia pilkun tarkasti.
Nimittäin jos moottori tulee korjauksessa aiempaa parempaan kuntoon, on asiakas velvollinen osallistumaan korjauskuluihin. Niinpä ne vauriot välttäisi mielellään kokonaan etukäteen.
Kannattaa myös muistaa, että myyjän tai maahantuojan virhevastuu katkeaa, jos ostaa auton yksityiseltä henkilöltä.
Lauri Miettinen / TV1 Kuningaskuluttaja