Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Ilmankosteus voi turmella Volkkarin moottorin

Kosteuden aiheuttamat moottorivauriot piinaavat Volkswagen-konsernin valmistamia dieselautoja. Maahantuoja ei ole tiedottanut asiakkaille ongelmista, vaikka konevauriot voisi välttää halvalla keinolla.

Riihimäkeläistä Veli-Matti Ojanperää harmittaa. Hänen perheensä Seat Leonin kone alkoi kolista eräänä päivänä kummallisesti. Korjaamolla selvisi, että kyse oli pahasta moottorivauriosta.
Hintaa remontille tuli noin 5000 euroa, vaikka auto oli vain pari vuotta vanha.
-Tällainen vika, joka rikkoo moottorin näin totaalisesti, oli tietenkin yllätys, sanoo Ojanperä.

Vaurion oli aiheuttanut palotilaan päässyt vesi. Seat Leon on dieselauto, jossa ilma kulkee sylinteriin niin sanotun välijäähdyttimen kautta. Talvikeleillä välijäähdyttimeen voi kertyä ilmakosteudesta tiivistyvää vettä.
Piru pääsee irti siinä vaiheessa, jos kosteus kulkeutuu sylinteriin saakka. Seurauksena voi olla käyntihäiriö tai pahimmassa tapauksessa kallis konerikko.


Korjaamolle tuttu ongelma

Ojanperän Seatin parsineelle korjaamolle ongelma oli tuttu. Niinpä mies alkoi epäillä, että kyse voi olla laajemmastakin tyyppiviasta. Ja siitähän asiassa olikin kyse, paljastui lopulta.
Nettikeskusteljen perusteella samanlainen kondenssivesiongelma voi ilmetä seuraavissa autoissa: Volkswagen Passat 1.9Tdi (vuosimallit 2006 ja 2007), Seat Altea 1.9Tdi (2007, 2008) sekä Seat Leon 1.9Tdi (2007,2008).
Yhteistä autoille on valmistaja, Volkswagen-konserni. Suomalainen maahantuoja VV-Auto Group vahvistaa, että Ojanperän lista riskiautoista on oikea. Lisäksi samanlainen kondenssivesiongelma voi ilmetä myös muissakin malleissa. Niitä ovat osa 2006 – 2008 valmistetuista Seatin ja Volkswagenin 1,9 ja 2,0 Tdi-moottoreista, jotka käyvät dieselillä.
Maahantuoja muistuttaa, että moottorivaurioita on syntynyt vain pienessä osassa kyseisiä riskimalleja. Yleisempi seuraus kosteudesta on käyntihäiriö tai se, että auto ei käynnisty jäätyneen putkiston takia.
-Välijäähdyttimestä johtuvia moottorivaurioita oli meidän tietojemme mukaan viime vuonna 16 kappaletta, sanoo VV-Auto Groupin huoltopäällikkö Juho Vallivaara.
Yhteensä konerikkoja on VV-Auton tiedossa toistaiseksi muutamia kymmeniä. Soittokierros muutamalla merkkikorjaamolle saa kuitenkin ajattelemaan, että tapauksia voi olla enemmänkin. Sen verran tutulta ongelma kuulosti.


Myös Skodat vaarassa

Välijäähdyttimeen kertyvästä kosteudesta aiheutuva ongelma on mahdollinen myös joissakin diesel-Skodissa. Ilmiö on teknisesti mahdollinen ainakin Skoda Octavia 1,9 Tdi-mallissa vuosilta 2005 ja 2008.
Myös joissakin Skoda Fabia ja Superb –autoissa on käytössä samanlainen tekniikka, joka voi aiheuttaa ainakin teoriassa kosteuden tiivistymistä. Maahantuoja Helkama-Autolla ei kuitenkaan ole tiedossa ongelmatapauksia näiden mallien osalta.
Helkama-Auton mukaan reklamaatioita kondenssiveteen mahdollisesti liittyvistä moottorivaurioista tuli viime talvena neljä kappaletta.


Maahantuoja ei tiedottanut autonomistajille

Kalliit moottorivauriot on VV-Auton mukaan vältettävissä halvalla keinolla. Auton keulaan voi kiinnittää perinteisen maskin, joka vähentää ajoviimaa ja nostaa moottoritilan lämpötilaa.
Maskin pitäisi VV-Auton mukaan myös ehkäistä veden kondensoitumista putkistoon. VV-Auton mukaan maskin pitäisi suojata hyvin, sillä yhtään maskiautolle tapahtunutta konerikkoa ei ole sen tiedossa.
Joihinkin malleihin on myös saatavissa toisentyyppinen välijäähdytin, jossa moottorin vaarantavaa kondenssiongelmaa ei pitäisi olla.
Siis suojakeinoja on olemassa. Niinpä tuntuisi päivän selvältä, että maahantuoja varoittaisi asiakkaitaan ongelmasta ja kertoisi, kuinka autoa kannattaa suojata. Mutta VV-Auto ei ole tiedottanut riskiautojen omistajille asiasta yhtään mitään suoraan esimerkiksi kirjeitse.
-Ongelma esiintyy promilleluokassa autoista, emme halua hämmentää laajaa asiakaskuntaa tiedolla, jonka esiintymistodennäköisyys on mitättömän pieni, sanoo VV-Auton huoltopäällikkö Vallivaara.
Vaikka niitä konerikkoja on vähän, niin eikö se asiakkaan kannalta olisi mukavaa, ettei olisi edes niitä tapauksia?
-Näin kieltämättä.
Miksei sitten voi tiedottaa?
-Tämän hetken käsitys asiasta on, että asia on niin pieni, että ei ole katsottu tarpeelliseksi tiedottaa, sanoo Vallivaara.
Seat-kuljettajaa tällaiset puheet ihmetyttävät. Hänen kohdallaan ongelma ei todellakaan ole pieni, koska kalliista remontista piti maksaa itse noin puolet.
-Auto oli lähes uusi moottorin hajotessa, sanoo Ojanperä.


Moottoriremontin kulut korkeat

Moottori on auton osa, jonka pitäisi kestää koko auton käyttöikä. Jos näin ei käy, lähtökohtaisesti myyjä tai maahantuoja ovat usein vastuussa korjaamisesta, vaikka takuu olisikin ohi. Tämä periaate lähtee kuluttajansuojalain virhevastuupykälistä.
VV- Auto Group ilmoittaa, että se ja myyjäliikkeet haluavat kantaa vastuunsa konerikkotapauksissa. Mutta asiakkaalle tulee moottoririkosta monesti isoja kustannuksia, vaikka myyjä noudattaisikin lakia pilkun tarkasti.
Nimittäin jos moottori tulee korjauksessa aiempaa parempaan kuntoon, on asiakas velvollinen osallistumaan korjauskuluihin. Niinpä ne vauriot välttäisi mielellään kokonaan etukäteen.
Kannattaa myös muistaa, että myyjän tai maahantuojan virhevastuu katkeaa, jos ostaa auton yksityiseltä henkilöltä.


Lauri Miettinen / TV1 Kuningaskuluttaja

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Yksityiselläkin myyjällä on iso vastuu käytetyn auton vioista

    Apua korjauskuluihin saada auton myyjältä.

    Jos auto hajoaa ennen aikojaan, voi apua korjauskuluihin saada auton myyjältä. Kuluttajansuojalaki määrittelee autoliikkeen virhevastuun, mutta myös yksityiselle myyjälle voi syntyä vastuu korjauskuluista. Lähtökohta on, että auton moottorin pitää kestää auton elinkaaren ajan.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.