Hyppää pääsisältöön

Moskvitsh Elite esittelyssä

Moskvitsh 408, joka Suomessa tunnettiin Elitenä, pääsi Neuvostoliitossa tuotantoon vuonna 1964. Uutta Mossea kokeiltiin Moottoriruudussa tammikuussa 1966.

Moskvitš-autojen valmistus aloitettiin vuonna 1947. 1960-luvulla Mossesta tuli Neuvostoliiton suurin automerkki.

MZMA-tehdas valmisti vuosittain 80 000 Moskvitshia. Suomi oli tähän aikaan neuvostoautojen suurin vientimaa.

Itäautot eivät aina nauttineet luotettavan ajokin mainetta, mutta edullinen hinta teki niistä suosittuja.

Ensimmäiset Moskvitš-mallit pohjautuivat sotia edeltäneeseen Opel Kadettiin, mutta vuonna 1956 Mosse sai itsenäisen hahmon. Modernia Eliteä edelsi suosittu 403 eli Scandinavia.

Moottoriruudun testissä Eliten todetaan soveltuvan parhaiten tasaiseen ja rauhalliseen perhekäyttöön. Kun kierroslukua kasvatetaan, pienemmillä vaihteilla kuuluu häiritsevän kovaa ääntä.

Teksti: Jukka Lindfors

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto