Hyppää pääsisältöön

Ruoka on lääke, osa 2: Uunilohi

Akuutin terveyskokki Kerstin Hultén tarjoaa tänään päivälliseksi lohta. Hän ylistää sekä lohta että silliä, jotka molemmat ovat ihmiselle hyvää ravintoa, ja samalla ovat melko edullisia kaloja. Sillistä ja lohesta on hänen mielestään myös helppoa laittaa ruokaa.

– Tällä kertaa laitamme lohta. Lohi on hyvä kala siinä suhteessa, että se sisältää paljon tärkeitä omega-3-rasvahappoja, joita ihmisen pitää saada. Suositus on, että kalaa syötäisiin pari kertaa viikossa, koska ihminen ei muutoin juuri saa omega-3-rasvahappoja. Erityisesti ihmisen aivot ja silmät pitävät pitkistä kalarasvoista.

Rasvainen kala paras omega-3 -lähde

Monet kuitenkin sanovat, että kalasta tulee harvoin laitettua ruokaa. Lisäksi on ihmisiä, jotka eivät pidä kalasta tai ovat sille allergisia. Omega-3-rasvahappoja on suurissa määrin vain kalassa, mutta Hulténilla on kuitenkin muutamia muitakin vinkkejä omega-3-rasvahappojen saamiseksi.

YLE Akuutti– Yksi vaihtoehto on syödä kalaöljykapseleita. Ja huomio, kun nyt puhun lisäravinteista, tarkoitan ainoastaan kalaöljykapseleita. Minun mielestäni ravintoaineet on muutoin saatava ruoasta eikä lisäravinteista, sillä se on kaikkein terveellisintä. Jonkin verran omega-3-rasvahappoja saa, jos syö paljon vihanneksia ja vihreitä lehtiä. Runsaasti omega-3-rasvahappoa on myös pellavaöljyssä, jota voi ottaa päivittäin vaikkapa teelusikallisen.

Kerstin Hultén suosittelee riistalihan syömistä, jos haluaa saada lihasta parhaan mahdollisen rasvakoostumuksen ja jonkin verran myös omega-3-rasvahappoja. Riistalihan tavoin ruohoa laiduntavat luomulehmät tai -lampaat ovat parempi vaihtoehto kuin tavallisin keinoin kasvatettu nauta.

Englannissa on Kerstin Hulténin mukaan tehty runsaasti tutkimuksia omega-3-rasvahappojen vaikutuksista lukihäiriöisiin lapsiin. Kun lapset pitkällä aikavälillä syövät omega-3-ravintolisiä, heidän luku- ja kirjoitustaitonsa paranee.

YLE AkuuttiKalassa on omega-3-rasvahappojen lisäksi toinenkin aine, jota ei juuri löydy muusta ruoasta, nimittäin D-vitamiini. Monet tuoreet tutkimukset osoittavat D-vitamiinin näyttelevän tärkeätä roolia kehon immuunijärjestelmässä, kun se suojautuu syöpää vastaan. D-vitamiinin merkittävin lähde on aurinko, mutta keskitalvella auringonvalo ei ole tarpeeksi voimakasta antamaan D-vitamiinia. Tällöin onkin syytä pitää mielessä rasvainen kala, jota kannattaa suosia säännöllisesti. Lohen ja sillin ohella hyviä D-vitamiinin lähteitä ovat sardiinit, silakka ja makrilli.

Kalan seuraksi valkosipulia, inkivääriä ja yrttejä

Uunissa kypsennettävä lohi saa seurakseen luonnollisesti valkosipulia, joka on yksi Hulténin suosikkimauista. Terveyskokilla on vinkki valkosipulin käsittelemiseksi, jotta siitä saisi irti mahdollisimman hyvän terveysvaikutuksen.

– Tutkimustuloksista käy ilmi, että jos valkosipulihakkeen tai -raasteen antaa levätä hetken leikkuulaudalla, alkaa siitä vapautua allina-nimistä entsyymiä. Valkosipulissa olevat terveelliset ainesosat saa siis tällä tavoin aktivoitua, kun antaa niiden hetken aikaa reagoida ilman kanssa.

YLE AkuuttiKerstinin uunilohi saa seurakseen yrttejä.

– Meidän pitäisi ruokaa laittaessamme käyttää yrttejä paljon enemmän, koska ne sisältävät niin paljon terveellisiä aineita. Herkästi saattaa saada vaikutelman, että ne ovat vain koristeita, näyttävät kivalta ja antavat vähän lisää makua. Tosiasiassa yrttien voimakas maku ja tuoksu kertovat siitä, että yrteissä on paljon terapeuttisia aineita.

Kerstin  Hultén käyttää tällä kertaa tuoretta timjamia mutta muistuttaa, että kuivatuissa mausteissa on yhtä lailla antioksidantteja.

– Kun lisäämme ruokaan nämä timjaminoksat olemme samalla lisänneet aterian antioksidanttipitoisuutta monta sataa prosenttia.

Kala on käynyt uunissa, ja keittiöön leviää ihana tuoksu. Kerstin Hultén tarjoaa kalan seurana keitettyä tummaa riisiä ja kevyttä salaattia.

Kerstinin uunilohi, 4 annosta

600 g lohifilettä

4 cm tuoretta inkivääriä

3 valkosipulin kynttä

nippu tuoretta timjamia

2 rkl oliiviöljyä

suolaa ja vastajauhettua valkopippuria

YLE AkuuttiLämmitä uuni 175-asteiseksi. Kuori ja raasta inkivääri ja valkosipulit raastimen hienolla terällä. Sekoita joukkoon timjami ja oliiviöljy. Hiero seos kalan pintaan, suolaa ja pippuroi. Laita lohi nahkapuoli alaspäin voideltuun uuninkestävään vuokaan. Paista lohta uunissa noin 20 minuuttia tai kunnes kala on kypsää. Tarjoa tumman riisin ja vihreän salaatin kanssa.

Tulostettava versio reseptistä

Asiantuntija: KERSTIN HULTÉN, lääketieteen lisensiaatti, dietisti

Toimittaja: MAIJA UNKURI

Ruoka on lääke -sarja:

> Ruoka on lääke, osa 1: Ruokaisa perunasalaatti, 2.3.2010
> Ruoka on lääke, osa 2: Uunilohi, 6.4.2010
> Ruoka on lääke, osa 3: Kananpoikacurry, 4.5.2010
> Ruoka on lääke, osa 4: Tomaattipavut ja lammaspaisti, 16.11.2010
> Ruoka on lääke, osa 5: Hirvenlihapihvit ja porkkana-bataattilisuke, 30.11.2010
> Ruoka on lääke, osa 6: Jouluinen kaali ja uunikana, 21.12.2010
> Ruoka on lääke, osa 7: Kevyt keitto ja kokojyväleipä, 4.1.2011
> Ruoka on lääke, osa 8: Inkivääripäärynöitä ja suklaapalloja 11.1.2011

Lisätty asiasanat ja mobiiliyhteenveto 7.12.2015