Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-ohjelman sivuilta.

Testissä kuusimalliset korvatulpat

Korva on musiikin harrastajan ja ammattilaisen tärkein instrumentti. Kerran vaurioitunutta kuuloa kun ei saa palautettua ennalleen.

Kolme Kovaa pistää kuusimalliset korvatulpat testiin ja kokeilee mitkä niistä soveltuvat keikoille ja treeneihin parhaiten.

Kolme kovaa (Video still, Kuva: YLE)

Kolme Kovaa ovat laulaja-kitaristi Pete Murto, basisti Heikki Hiekkasalmi ja rumpali Antti Aalto espoolaisesta Automatic Eyesta. Yhtye on juuri julkaissut uuden levyn ja keikkailee tiheään tahtiin. Koska pojat viettävät paljon aikaa melussa, on kuulon suojaaminen tärkeää.

"Kyllähän korvatulppia tulee käytettyä aina. Oikeastaan kysymys on siitä kuinka lähellä rummut ovat korvia", kertoo Pete. Antillakin on korvatulpat mukana aina tilanteen mukaan. "Mutta kyllä joskus käy niin että ne unohtuvat kotiin ja kyllä sitten tinnittääkin illalla. Että tyhmyydestä kärsii", myöntää Heikki.

Eikä ihme. Bändin keikalla Helsingin Tavastialla maaliskuussa äänenvoimakkuudet hipoivat sataa desibeliä. Tällainen melu voi vahingoittaa kuuloa jo pysyvästi.

Äänen suodatus ja käyttömukavuus tärkeää

Pete laulaa (Video still, Kuva: YLE)Kuusimalliset korvatulpat vaimentavat ääntä siten, että se säilyy verrattain kirkkaana ja selkeänä. Musiikkinautinto on täysin eri luokkaa kuin perinteisillä vaahtomuovisilla korvatulpilla. Bändin itsensä mielestä on tärkeää, että rokki todella kuulostaa rokilta.

"Totta kai musiikkia soitettaessa olisi tärkeää että soundi pysyisi mahdollisimman luonnollisena. On ihan sama soitatko itse vai oletko kuuntelemassa konserttia", sanoo Antti.

Bändin testaamat korvatulpat ovat musiikkiliikkeistä ostetut Alpine MusicSafePro, EAR Ultratech Hifi ja Elvex Quattro - sekä apteekin 3M. Tulppia vertailtiin niiden käyttömukavuuden sekä äänen suodatuksen mukaan.

Kaikki neljä merkkiä ovat Kuuloliiton suosittelemia ja alle 30:n euron hintaisia. Ja koska niitä voi pestä, niiden käyttöikä on yleensä neljästä viiteen vuotta. Ne ovat siis edullinen vaihtoehto keikalla kävijälle.

Alpinen tulpilla volyymia voi itse säätää

Alpine (Video still, Kuva: YLE)Ensimmäisenä arvostelussa ovat Alpinen tulpat, joissa äänenvaimennuksen vahvuuden voi itse valita.

"Näissä tuli mukana kolmet eri filtterit eli suodattimet, joita voi itse vaihdella tarpeen mukaan. Minusta se oli ehdottomasti plussaa. Ja korvissa ne tuntuivat oikein mukavilta. Nämä ovat kyllä aika pienen kokoiset, että jos jollakin on vähän isompi korvakäytävä niin voi olla että ne uppoavat vähän liiankin syvälle", tuumaa Antti.

Peten mielestä pieni koko on hyvä asia, sillä se tekee tulpat lähes huomaamattomiksi.
“Soundista tulee kuitenkin vähän semmoista muussia näillä tulpilla, mikä vähän aina verottaa kuuntelukokemusta", Pete toteaa.

"Mutta siihen kokemukseen vaikuttaa tietenkin myös se meneekö katsomaan ACDC:tä, Motörheadiä vai jotakin klassista konserttia. Kyllä sielläkin kovaa tulee", hän jatkaa.

EARit festaritulppien “Mercedes”

EARin hifitulpat (Video still, Kuva: YLE)Sitten vuorossa ovat EARin hifitulpat, jotka testiryhmän mielestä suodattavat ääntä hieman Alpinea paremmin.

"Olen itse käyttänyt jo pari vuotta juuri näitä tulppia. Ne kestävät todella hyvin kun niitä pesee sellaisella laimealla saippuavedellä", neuvoo Antti.

Heikin mielestä EAR toimii hyvin sekä mukavuudeltaan että soundiltaan:
"Mielestäni soundi pysyi suht luonnollisena ja tämä varsi millä nämä saa tosi helposti korvaan on hyvä. Niitä pystyy silloin asettelemaan soittaessa.”

“Sanoisin, että nämä ovat sellainen festaritulppien Mercedes”, kiteyttää Pete.

Elvexillä ja 3M:llä soundi huonompaa

Elvexin tulpat (Video still, Kuva: YLE)Elvexin tulpat eivät oikein testaajia sytyttäneet. Pete ei meinannut löytää niistä hyvää asentoa itselleen korviin ja soundikin alkoi hänen mielestään kärsiä. Heikki on samaa mieltä:

"Nämä olivat ensimmäiset tulpat tässä testissä jotka karsivat soundia niin pahasti että luonnollisuus katosi. Mutta minulle nämä olivat kyllä mukavimmat korvassa,” hän lisää.

3M tulpat (Video still, Kuva: YLE)Ja kuinka apteekista ostetut tulpat pärjäsivät musiikkiliikkeistä ostettujen rinnalla?

"Minulle tuli näillä sellainen fiilis kuin kuuntelisi huonosti koodattua mp3-tiedostoa”, tuumaa Pete.

Muutkaan AE-läiset eivät oikein 3M:stä pitäneet, mutta Antti kelpuuttaisi ne kuitenkin juhannusfestareille.

KORVATULPAT hinta/eur pisteet
Alpine MusicSafePro 29,00 4,0
EAR Ultratech Hifi 20,00 4,0
Elvex Quattro 14,00 3,0
3M 1281 5,50 2,7

Pisteet: 1-5

Testin lopputulos on tasainen. Jaetulle ensimmäiselle sijalle pääsevät filtteritulppa Alpine ja yhdeksän euroa halvempi EAR. EAR on myös testin ainoa tulppa jossa äänen suodatus on testiryhmän mielestä erittäin hyvä. Huonoimmalta musiikki kuulosti 3M:n tulpilla, ja ne saavat myös kisan ainoat välttävät arvosanat.

Tässä testissä hinta ja laatu kohtasivat.

Minna Dufton / TV1 Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.