Hyppää pääsisältöön

Minkin tie Lenitan harteille

Turkistuottajat Oy:n mainosfilmi vuodelta 1958 kertoo, miten keväällä syntynyt minkinpoikanen päätyy Lenita Airiston harteille.

Minkin tarina alkaa toukokuussa, kun minkkiemo synnyttää kolmesta kahdeksaan poikasta. Alussa sokeat poikaset kaksinkertaistavat painonsa vain neljän päivän aikana, ja jo elokuussa ne ovat vanhempiensa kokoisia. Syksyllä minkinpoikasille kasvaa turkki, joka filmin mukaan on liian hieno, jotta minkit saisivat pitää ja nauttia siitä itse.

Mainosfilmin taustalla soiva hilpeä musiikki siivittää myös nylkemistä, joka vie ammattimieheltä vain minuutin. Rasvakerroksen poisto nahasta, eli nahkojen kaapiminen sitten viekin hieman enemmän aikaa.

Filmi seuraa nahankäsittelyn vaiheiden lisäksi turkishuutokauppaa, jossa ”suomalaiset turkikset muuttuvat punniksi, dollareiksi ja muiksi koviksi valuutoiksi”. Näin turkisteollisuus tekee jätteistä kovaa valuuttaa eikä elinkeino ole ”budjettivaroin tuettua pakkovientiä, vaan lepää terveellä taloudellisella pohjalla”. 90–95 prosenttia minkinnahoista viedään ulkomaille, pääasiassa USA:han.

Filmin lopussa mallit esittelevät suomalaisia turkiksia: ”Meidän minkkimme on naisellisen kauneuden ja viehkeyden tunnustettu ja arvossapidetty korostaja kaikkialla muotimaailmassa.”

Teksti:Taina Kanerva & Sonja Fogelholm

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto