Hyppää pääsisältöön

Assembly – demojuhlasta tietokonekulttuurin suurtapahtumaksi

Assembly-tapahtumat keräävät Helsinkiin tuhansia tietokonedemoista ja -peleistä kiinnostuneita nuoria ympäri maailmaa. Vuodesta 1992 järjestetty Assembly on säilyttänyt asemansa tunnetuimpana ja yhtenä maailman suurimmista tietokoneohjelmoinnin, pelaamisen ja mediataiteen harrastajien kilpailutapahtumista eli demopartyista. Alkuvuosina uutisjutuissa vielä hymyiltiin yötä päivää pelaaville "mikroniiloille". Pelialan noustessa raportointikin on muuttunut. Assemblyssa järjestetyissä kilpailuissa on saanut alkunsa moni menestynyt suomalainen peliyhtiö.

Ensimmäinen Assembly järjestettiin pienen harrastajaporukan voimin Kasavuoren koulukeskuksessa Kauniaisissa ja siihen osallistui noin 700 ihmistä. Tapahtuma kasvatti nopeasti suosiotaan ja laajeni isommille areenoille. Vuoden 1993 Assembly järjestettiin vielä Nikkarin yläasteella Keravalla, mutta vuoden 1994 tapahtuman näyttämönä oli jo Helsingin jäähalli ja kävijämäärä parin tuhannen tietämillä.

Mikroniilojen tarkkaa lukua ei tiedä kukaan, ilmoittautumistiskiä ei ole ja tieto tapahtumasta on kulkeutunut maailmalle sähköisiä tietoverkkoja pitkin.― Selostusta Ylen uutislähetyksessä 1994

Assemblyn alkuvuosina uutisjutuissa hämmästeltiin yötä päivää pelaavia "mikroniiloja". Näillä auringonvalon viikonlopun ajaksi hylkäävillä nuorilla oli matkassaan uskolliset tietokoneensa, makuupussinsa ja himo demoihin.

Mikko Lehtonen ja Tatu Petersen-Jensen paljastavat Summerin haastattelussa kesällä 2001 mitä Assembly-kokoontumisessa todella tapahtuu ja minkälaisia ihmisiä siellä käy. Pojat kertovat myös animaatioiden ja demojen tekemisestä.

Kaukaisimmat vieraat saapuvat Assemblyyn USA:sta, Etelä-Afrikasta, Japanista ja Australiasta saakka. Mikä saa 16-vuotiaan Joukon Oulunkylästä ja kohta kaksikymppisen Sannan Kyröskoskelta osallistumaan tähän neljän päivän ympärivuorokautiseen "nörttien maratoniin" vuonna 2005? Kotioloissa Jouko purki tietokoneangstiaan voimalliseen voimistelutreenaukseen. Mutta Assemblyssä kova pohjakuntokaan ei enää auttanut, vaan Jouko repesi täysin, eikä jaksanut valvoa enää minuuttiakaan.

Assembly alkoi tarpeesta tavata tietokonealasta kiinnostuneista ihmisiä ja vertailla tekijöiden taitoja ohjelmoinnin saralla. "Kun kerran kokoonnutaan yhteen, pitäähän sitä myös kilpailla ja katsoa kuka on se kovin kaveri", kertoo tapahtuman toinen pääjärjestäjä Jussi Laakkonen haastattelussa vuodelta 2008. Demo-kilpailu oli edelleen se osa-alue festivaaleista, joka sai ihmiset paikalle.

Demojen rinnalle ja yhä suurempaan rooliin tapahtumassa on noussut pelaaminen. Assemblyssa järjestetyissä kilpailuissa on saanut alkunsa myös moni suomalainen peliyhtiö, kuten Remedy, Bugbear ja Rovio.

Vuodesta 2007 lähtien Assembly on järjestetty kaksi kertaa vuodessa, joista pelipainotteisempi Assembly Winter alkuvuodesta, ja Assembly Summer kesäisin. Tapahtumia on voinut seurata myös televisiosta ja Yleisradio on mm. esittänyt suorana Assemblyssa järjestettyjä kilpapeliturnauksia.

Uutisjutussa vuoden 2014 Assembly Summer -tapahtumasta kerrotaan painopisteinä olevan elektroninen urheilu sekä pelikehitys- ja tietokonetaidekilpailut. Pääjärjestäjä Pekka Aakko kiittelee pelien kehityksessä näkyvää suuntausta panostaa yhä enemmän visuaaliseen ja taiteelliseen ilmaisuun.

Tietolaatikko

Tietokonedemo on tietokoneohjelmana toteutettu reaaliaikainen kuvaa ja ääntä sisältävä esitys, joka esittelee tekijöidensä taitoja etenkin ohjelmoinnin sekä tietokonemusiikin ja -grafiikan alueilla. Esityksistä pyritään etenkin nykyään tekemään esteettisesti miellyttäviä musiikkivideoiden kaltaisia kokonaisuuksia. Demojen luontiin keskittyvästä alakulttuurista käytetään nimitystä demoskene.

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto