Imusarjan läpän ajautuminen sylinteriin voi aiheuttaa jopa noin 20 000 euron korjauskulut.
BWM-dieselautoja piinaava ongelma voidaan ennaltaehkäistä halvalla muutostyöllä.
Muhoslaisen Alpo Komminahon diesel-Bemari nykäisi epäilyttävästi viime vuonna. Kun käynti alkoi myöhemmin kangerrella, piti auto viedä korjaamolle.
-Kertoivat, että voi ehkä joutua uuden moottorin laittamaan. Ja että kannattaa istualtaan kuunnella, että ei tipahda kovin korkealta, sanoo Komminaho.
Kalliiksi se nykäisy lopulta tulikin. Koneremontti maksoi noin 15 000 euroa. Moottorivaurion oli aiheuttanut imusarjasta irronnut läppä, joka oli ajautunut sylinteriin.
Bemarin maahantuoja BMW Group Suomi ei halua kertoa, kuinka paljon vastaavia konevaurioita on sattunut yhteensä. Määrä lasketaan tiettävästi ainakin kymmenissä, joten on syytä puhua tyyppiviasta.
Korjauskulut voivat yltää ainakin noin 20 000 euroon.
Määrää ei kerrota
Jälkimarkkinointipäällikkö Tapio Kontkanen BMW Group Suomesta pitää moottorivaurioiden määrää autokantaan suhteutettuna vähäisenä, eikä siksi halua määritellä tarkemmin riskimalleja.
Maahantuojan mukaan sen tietämät läppäviasta johtuvat moottorivauriot ovat sattuneet Bemareissa, jotka on otettu käyttöön vuonna 2004 tai aiemmin.
Tamperelaisen Bemareihin erikoistuneen korjaamoon Benkara-Auton mukaan läpän irtoamisongelma on mahdollinen 2,5- ja 3,0 -litraisissa dieselmoottoreissa, joita käytetään E46, E39, E60 ja E65 –malleissa.
Maahantuoja ei kuitenkaan vahvista yllä olevaa listaa.
Läpän irtoamisesta aiheutuvan moottorivaurion voi ennaltaehkäistä niin, että imusarjan läpät poistetaan. Läpät ovat moottorissa maahantuojan mukaan lähinnä päästöjen takia. Kaikkiin diesel-Bemareihin niitä ei ole asennettu.
Tavoittamiemme korjaamojen mukaan imusarjan läppien poistamisen ei pitäisi aiheuttaa ongelmia. Asiakkaat eivät ole jälkikäteen raportoineet kasvaneesta polttoaineen kulutuksesta tai muista harmeista.
Korjaamojen mukaan diesel-Bemarit ovat läpäisseet katsastuksenkin läppien poiston jälkeen. Läppien poistoremontti ei kuitenkaan ole valmistajan suosittelema toimenpide, koska tutkittua tietoa toimenpiteen vaikutuksesta ei valmistajalla ole.
Bemarien läppäongelmaa on hoidettu myös vaihtamalla koko imusarja. Tällöin läppien pitäisi olla ainakin tuoreeltaan kunnossa.
Tieto ei tule ajoissa
Monia auton omistajia on kummastuttanut se, että maahantuoja ei ole tiedottanut läppäongelmasta mitään. Jos todella kallis remontti on vältettävissä halvalla varotoimella, niin luulisi olevan päivänselvää, että maahantuoja varoittaisi riskiautojen omistajia esimerkiksi kirjeitse tai huoltoverkoston kautta.
BMW Group Suomi kuitenkin ilmoitti Kuningaskuluttajalle, että moottorivaurioriskistä ei aiota tiedottaa mitään asiakkaille.
-Niitä tapauksia, joissa läppä on irronnut, on autokantaan nähden todella vähän, ilmoittaa jälkimarkkinointipäällikkö Kontkanen.
Korjauskulut ihmetyttävät

Autojen omistajia on ihmetyttänyt myös valtuutettujen huoltojen korjaustapa. Eräs läppävian takia kilahtanut Bemari hinattiin valtuutettuun huoltoon Espoon Laakkoselle.
Korjauskuluksi merkkikorjaamo ilmoitti noin 17 000 euroa, kun koko moottori olisi pitänyt vaihtaa.
Auto kuitenkin vietiin valmistajasta riippumattomalle korjaamolle, joka ei vaihtanut moottoria vaan ainoastaan koneen osia. Korjaus maksoi vajaat 4 000 euroa.
BMW Group Suomi puolustaa valtuutetun huollon kalliimpaa korjausta sillä, että koko moottorin vaihtaminen on varmempi korjaustapa kuin pelkkä osien vaihto ja moottorin puhdistus. Kyseinen halvemman korjauksen tehnyt paja pitää kuitenkin omaa työtapaansa varmana.
Jos auton moottori hajoaa, myyjällä tai maahantuojalla on usein vastuu auton kunnostamisesta takuun jälkeenkin. Toisaalta asiakas joutuu usein osallistumaan kuluihin, jos moottori tulee parempaan kuntoon kuin juuri ennen vauriota.
Lauri Miettinen / TV1 Kuningaskuluttaja
Lisää tietoa virhevastuusta ja vaurioiden korvaamisesta autokaupassa.