Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Bemarien läppävika aiheuttaa jättikalliita koneremontteja

 BMW (Video still, Kuva: YLE)Imusarjan läpän ajautuminen sylinteriin voi aiheuttaa jopa noin 20 000 euron korjauskulut.

BWM-dieselautoja piinaava ongelma voidaan ennaltaehkäistä halvalla muutostyöllä.

Muhoslaisen Alpo Komminahon diesel-Bemari nykäisi epäilyttävästi viime vuonna. Kun käynti alkoi myöhemmin kangerrella, piti auto viedä korjaamolle.

-Kertoivat, että voi ehkä joutua uuden moottorin laittamaan. Ja että kannattaa istualtaan kuunnella, että ei tipahda kovin korkealta, sanoo Komminaho.

Kalliiksi se nykäisy lopulta tulikin. Koneremontti maksoi noin 15 000 euroa. Moottorivaurion oli aiheuttanut imusarjasta irronnut läppä, joka oli ajautunut sylinteriin.

Bemarin maahantuoja BMW Group Suomi ei halua kertoa, kuinka paljon vastaavia konevaurioita on sattunut yhteensä. Määrä lasketaan tiettävästi ainakin kymmenissä, joten on syytä puhua tyyppiviasta.

Korjauskulut voivat yltää ainakin noin 20 000 euroon.

Määrää ei kerrota

konepelti auki(Video still, Kuva: YLE)Jälkimarkkinointipäällikkö Tapio Kontkanen BMW Group Suomesta pitää moottorivaurioiden määrää autokantaan suhteutettuna vähäisenä, eikä siksi halua määritellä tarkemmin riskimalleja.

Maahantuojan mukaan sen tietämät läppäviasta johtuvat moottorivauriot ovat sattuneet Bemareissa, jotka on otettu käyttöön vuonna 2004 tai aiemmin.

Tamperelaisen Bemareihin erikoistuneen korjaamoon Benkara-Auton mukaan läpän irtoamisongelma on mahdollinen 2,5- ja 3,0 -litraisissa dieselmoottoreissa, joita käytetään E46, E39, E60 ja E65 –malleissa.

Maahantuoja ei kuitenkaan vahvista yllä olevaa listaa.

Läpän irtoamisesta aiheutuvan moottorivaurion voi ennaltaehkäistä niin, että imusarjan läpät poistetaan. Läpät ovat moottorissa maahantuojan mukaan lähinnä päästöjen takia. Kaikkiin diesel-Bemareihin niitä ei ole asennettu.

Tavoittamiemme korjaamojen mukaan imusarjan läppien poistamisen ei pitäisi aiheuttaa ongelmia. Asiakkaat eivät ole jälkikäteen raportoineet kasvaneesta polttoaineen kulutuksesta tai muista harmeista.

Korjaamojen mukaan diesel-Bemarit ovat läpäisseet katsastuksenkin läppien poiston jälkeen. Läppien poistoremontti ei kuitenkaan ole valmistajan suosittelema toimenpide, koska tutkittua tietoa toimenpiteen vaikutuksesta ei valmistajalla ole.

Bemarien läppäongelmaa on hoidettu myös vaihtamalla koko imusarja. Tällöin läppien pitäisi olla ainakin tuoreeltaan kunnossa.

Tieto ei tule ajoissa

Monia auton omistajia on kummastuttanut se, että maahantuoja ei ole tiedottanut läppäongelmasta mitään. Jos todella kallis remontti on vältettävissä halvalla varotoimella, niin luulisi olevan päivänselvää, että maahantuoja varoittaisi riskiautojen omistajia esimerkiksi kirjeitse tai huoltoverkoston kautta.

BMW Group Suomi kuitenkin ilmoitti Kuningaskuluttajalle, että moottorivaurioriskistä ei aiota tiedottaa mitään asiakkaille.

-Niitä tapauksia, joissa läppä on irronnut, on autokantaan nähden todella vähän, ilmoittaa jälkimarkkinointipäällikkö Kontkanen.

Korjauskulut ihmetyttävät

läppä (Video still, Kuva: YLE)

Autojen omistajia on ihmetyttänyt myös valtuutettujen huoltojen korjaustapa. Eräs läppävian takia kilahtanut Bemari hinattiin valtuutettuun huoltoon Espoon Laakkoselle.

Korjauskuluksi merkkikorjaamo ilmoitti noin 17 000 euroa, kun koko moottori olisi pitänyt vaihtaa.

Auto kuitenkin vietiin valmistajasta riippumattomalle korjaamolle, joka ei vaihtanut moottoria vaan ainoastaan koneen osia. Korjaus maksoi vajaat 4 000 euroa.

BMW Group Suomi puolustaa valtuutetun huollon kalliimpaa korjausta sillä, että koko moottorin vaihtaminen on varmempi korjaustapa kuin pelkkä osien vaihto ja moottorin puhdistus. Kyseinen halvemman korjauksen tehnyt paja pitää kuitenkin omaa työtapaansa varmana.

Jos auton moottori hajoaa, myyjällä tai maahantuojalla on usein vastuu auton kunnostamisesta takuun jälkeenkin. Toisaalta asiakas joutuu usein osallistumaan kuluihin, jos moottori tulee parempaan kuntoon kuin juuri ennen vauriota.

Lauri Miettinen / TV1 Kuningaskuluttaja

Lisää tietoa virhevastuusta ja vaurioiden korvaamisesta autokaupassa.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.