Hyppää pääsisältöön

Ahveniston moottoriradan alkuvaiheita

Ahveniston uudella moottoriradalla Hämeenlinnassa käytiin 60-luvun lopulla, sen valmistumisen jälkeen kovia kansallisen ja kansainvälisenkin tason moottoriurheilukilpailuja.

Ratahanketta alettiin alunperin puuhata jo 50-luvun lopulla. Hanke järven kiertävästä radasta sai osakseen kritiikkiä ympäristövaikutuksista huolestuneilta ja se hyllytettiin 60-luvun alussa.

Ratahankkeen elvytti hämäläinen automies Heikki Mikkola, kun kaupunki ja valtio vaihtoivat maatilkkuja järven ympäriltä. Uusi rata syntyi hiekkakuoppaan, joka oli katsojien kannalta ihanteellinen rakennuspaikka. Katsomot voitiin sijoittaa radan yläpuolelle, jolloin taattiin turvallisuus sekä hyvä näkyvyys radan eri osiin.

Lopullisen suunnitelman radasta valmisteli diplomi-insinööri Mikko Köppä. Rata valmistui lopulta 15. heinäkuuta 1967. Sen pituudeksi tuli 3040 metriä. Korkeuseroa radalla on 32 metriä.

Radan avajaiskilpailut ajettiin 30 000 silmäparin edessä 16. 7. 1967. Valmistumisvuonna -67 radalla kilpailtiin myös historialliset Formula 3 ja Formula 2 luokkien kilpailut, joissa oli mukana monia maailmantähtiä. Ahveniston yleisöennätys, 40 000 katsojaa, on vuoden 1985 Keke Rosbergin junailemista Tähtien kisoista.

60-luvun alkuinnostuksen jälkeen ratayhtiö ajautui yleisökadon myötä taloudellisiin vaikeuksiin, jotka jäivät 70-luvun alussa Hämeenlinnan kaupungin selvitettäväksi.

Ahveniston rata on kuitenkin edelleen käytössä. Sitä vuokrataan nykyisin moottoriurheilukilpailuiden lisäksi moniin muihin käyttötarkoituksiin.

Teksti: Janne Leppänen

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto