Shoppaholismista voi seurata myös maksamattomien laskujen vyöry.
Kuluttajien maksuhäiriöt ovat lisääntyneet koko 2000-luvun, ja niiden taustalta löytyy tyypillisesti kulutusluottoja ja pikavippejä.
Juuso Jokela Suomen Asiakastiedosta oli Terhi Simolan haastattelussa.
Mitä maksuhäiriö tarkoittaa?
-Suomessa se tarkoittaa, että luottotietorekisterin pitäjä merkitsee rekisteriinsä tiedon, että lasku on jäänyt maksamatta. Suomessa se ilmaistaan myös niin, että menettää luottotietonsa.
Miten tämä menetys käytännössä tapahtuu?
-Laki säätelee hyvin tarkasti, mitä merkintöjä rekisteriin saa laittaa. Nopeimmillaan merkintä tulee
kulutusluoton maksamatta jättämisestä. Merkintä voi tulla, kun on kulunut 60 päivää saatavan erääntymisestä. Se on nopein tapa saada maksuhäiriö itselleen. Myöhemmin ne ovat tietoja erilaisista viranomaistoimituksista, jotka merkitään rekisteriin.
Perintäketjussa ensimmäisenä on tieto käräjäoikeuden päätöksestä, että velallinen velvoitetaan
maksamaan saatava. Kun sitten mennään perintäketjussa eteenpäin eikä saatavaa ulosotossakaan saatu perittyä, ihminen todetaan kansankielellä ja juridisellakin kielellä varattomaksi.
Miten maksuhäiriömerkintä hankaloittaa elämää?
-Se voi hankaloittaa selvästi vähintään uusien luottojen saamista. Se vaikeuttaa puhelinliittymien avaamista, ja se voi vaikuttaa vuokrasuhteen solmimiseen. Sillä on siis käytäntöön vaikuttavia, ikäviä seurauksia.
Kuka luottotietomerkintöjä voi sitten tarkistaa?
-Ne tahot, joilla lain mukaan on peruste kyselyn tekemiseen. Luottotiedon peruskäyttötarkoitus
on luoton anto ja valvonta. Sen lisäksi laissa on merkitty muita, erillisiä käyttötarkoituksia, mm. vuokrasuhteen solmiminen.
Vuokranantaja voi siis tarkistaa tietoja?
-Kyllä.
Jos maksamattomasta puhelinlaskusta tulee karhukirje, jossa uhataan perintätoimilla,
kuinka pian luottotietonsa menettää?
-Se riippuu monestakin seikasta: mm. kuinka pian asiat etenevät puhelinyhtiössä ja heidän perintätoimistossaan. Sanoisin, että eräpäivästä kuluu normaalisti vähintään kuukausia ennen kuin
maksuhäiriömerkintä on rekisterissä.
Voiko käräjille joutua ja luottotietonsa menettää ilman, että karhukirjettä on tullut?
-Se on lähestulkoon mahdotonta. Olen kyllä kuullut tapauksia, joissa asiakas pystyy väittämään, että ei ole saanut kirjeitä, mutta ehkä se johtuu siitä, ettei enää vastaanota kirjeitä. Tai ehkä asiakas on muuttanut tekemättä muuttoilmoitusta, tai muuttanut ilmoittamatta velkojalle uutta osoitettaan.
Täytyisi muistaa, että velallisella on velvoite uuden osoitteen ilmoittamiseen.
Yllätyksenä luottotietojen menetys ei siis kenellekään voi tulla?
-Ei. Kyllä ihminen tietää, milloin lasku on jäänyt maksamatta.
Jos laskun jättää maksamatta siksi, että se on väärin tai aiheeton, voiko menettää luottotietonsa?
-Maailmassa on kaikki mahdollista. Virheitä saatetaan tehdä perintätoimistoissa, laskutuksessa,
jopa käräjäoikeuksissa. Oma aktiivisuus yhteydenpidossa velkojaan sekä perustelut, miksi saatava on virheellinen, tekevät nämä tilanteet harvinaisiksi. On kuitenkin muistettava, että toisella osapuolella on virheestä usein eri mielipide.
Miten maksuhäiriömerkinnästä pääsee sitten eroon?
-Ajan kanssa. Laissa on tarkasti säädellyt tallennusajat, kuinka pitkään eri maksuhäiriöitä saa tallentaa.
Rekisterinpitäjä noudattaa niitä.
Mikä olisi tallennusaika esimerkiksi puhelinlaskun kohdalla?
-Maksamattoman puhelinlaskun ensimmäisenä maksuhäiriönä voisi olla tieto käräjäoikeuden antamasta suoritustuomiosta. Tällaisen tuomion tallennusaika on rekisterissä kolme vuotta. Jos lasku maksetaan ja maksusta ilmoitetaan rekisterinpitäjälle, rekisteröintiaika lyhenee kahteen vuoteen.
Jos maksuhäiriöitä tulee useita, tallennusaika pitenee kolmesta vuodesta neljään.