Hyppää pääsisältöön

Karppaaja – ravintosuositusten kapinallinen

Kummat ovat ravinnossa sydän- ja verisuonitautien kannalta haitallisempia: rasvat vai hiilihydraatit? Keskustelu työn alla olevista uusista, vuonna 2012 julkaistavista pohjoismaisista ravitsemussuosituksista käy kiihkeänä. Viimeisimmät tutkimukset ovat vauhdittaneet keskustelua, sillä ne viittaavat siihen, että ’huonot’ hiilihydraatit, kuten valkoinen vilja ja sokeri, voivat lisätä sydäntautiriskiä enemmän kuin tyydyttyneet rasvat.

Karppaajat (termi johdettu engl. käsitteestä ’low carb’) ovat uskoneet tähän jo pitkään. He ovat ravitsemuksen kapinallisia, jotka siivoavat ruokavaliostaan pois turhat hiilihydraatit, syövät eläinrasvoja - ja kertovat voivansa hyvin.

Vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattajia on yhä enemmän. Nämä niin kutsutut karppaajat kulkevat nykyistä virallista ravintosuositusten valtavirtaa vastaan. Karppaajat vähentävät reippaasti hiilihydraattien osuutta ruuasta saatavasta energiasta ja vastaavasti suurentavat erityisesti tyydyttyneen eläinrasvan osuutta.

Ei leipää tai perunaa - mitä sitten syöt?

Jarmo Hörkkö on valintaansa tyytyväinen karppaaja, joka vaihtoi vähähiilihydraattiseen ruokavalioon pari vuotta sitten. Hän kattaa keittiössään aamiaistarvikkeita pöydälle: munia, viiliä, kinkkua, juustoa, majoneesia, pähkinöitä, siemeniä, tomaattimehua ja vadelmia omasta puutarhasta.

-Karppaus on sitä, että jätetään hiilihydraattipitoiset jutut pois. Peruna pois, ei riisiä tai makaronia, viljat pois ja lisätty sokeri ja yleensäkin makeat aineet pois. Usein ihmiset kysyvät, että mitä sitten syöt, kun nämä on jätetty pois. No, kaikkea muuta, Jarmo Hörkkö puuskahtaa.

Puuttuvan leivän tai aamupuuron hivenaineet ja kuidut Jarmo korvaa muun muassa siemenillä ja pähkinöillä.

YLE Akuutti-Ne sisältävät kuitua, ne sisältävät hyviä rasvoja ja ne sisältävät energiaa. Eli silloin, jos jättää leivän pois, varsinkin täysjyväleivän, eikä sitä korvaa millään niin sitten täysjyväleivän hivenaineet ja ravintoaineet jäävät pois. Tulee puutoksia ellei niitä korvaa, painottaa Jarmo Hörkkö.

Tunteita nostattava karppaus

Keskustelu ja rajanveto virallisten ravintosuositusten ympärillä siis kiihtyy ja aihe nostattaa yllättävän voimakkaita tunteita ravitsemusalan ja terveyden asiantuntijoiden piirissä. Näkyvimmäksi toisinajattelijaksi vallitsevaa virallista linjaa vastaan asettunut lääkäri on Antti Heikkilä, joka on kirjoittanut useita artikkeleita ja kansantajuisia kirjoja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta.

Kliinisen kokemuksensa pohjalta Heikkilä uskoo vakaasti, että monien sairauksien kuten sydän- ja verisuonitautien sekä muun muassa diabeteksen taustalla vaikuttaa juuri runsashiilihydraattinen ruokavalio.

Heikkilän mukaan yhteiskunta ja tiedeyhteisö elää eräänlaisen rasvauskonnon vallassa. Pitkään on nimittäin ollut terveysasioissa vallalla näkemys, että rasva ja erityisesti tyydyttynyt eläinrasva aiheuttaa kaiken pahan. Tämä on hänen mielestään harhakäsitys, jolla on tiedemaailmassa historialliset juurensa.

YLE Akuutti-1980-luvun alussa Amerikassa senaattori McGovernin komitea päätti, mikä on terveellinen ruokavalio. Pitkän, muutaman vuoden neuvottelun jälkeen ja vahvasti sponsoroidun ajattelun pohjalta komitea päätyi siihen, että se on vähärasvainen runsashiilihydraattinen ravinto. Ja siinä todellisuudessa me elämme. Siinä ei ole mitään tieteellistä pohjaa, vaan se on poliittinen päätös, jossa on lääke- ja ruokateollisuus takana. Tällä on ollut dramaattiset seuraukset esimerkiksi diabeetikkojen hoitoon siinä mielessä, että enää ei käytetä vähähiilihydraattista ruokavaliota, joka on luonnollisin vaihtoehto diabeetikolle vaan massiivisia lääkityksiä, huomauttaa Antti Heikkilä.

Heikkilän mukaan Yhdysvalloista lähtöisin oleva ’low fat – hihg carb’ -käytäntö on aiheuttanut maailmanlaajuisen diabetesbuumin.

Hiilarit lihottavat

-On aina tiedetty se, että liika hiilihydraatti lihottaa. Sikojakin lihotetaan syöttämällä niille lisää hiilihydraatteja, viljaa. Tämä tiedetään eläinmaailmasta ja se sopii myös ihmisiin. Se johtuu siitä, että hiilihydraatti stimuloi insuliini-nimisen hormonin tuotantoa, joka on varastohormoni, se varastoi rasvaa. Mitä enemmän syödään hiilihydraatteja ,sitä enemmän syntyy rasvaa. Se hiilihydraattimäärä sitten pitää huolen siitä, että rasvaa ei pystytä käyttämään kulutuksessa, koska niin kauan kun insuliinit ovat koholla, niin rasva ei pala. Me voimme vaikuttaa siihen asiaan niin, että kun vähennetään hiilihydraatteja, insuliinitasot laskevat, jolloin rasva alkaa palaa, selvittää Antti Heikkilä rasvan elimistöön kertymisen mekanismia.

-Käytännössä on osoittautunut, että dieetti toimii silloin, kun hiilihydraattien kokonaismäärä ei ylitä yli 72 g vuorokaudessa. Se voi olla vähän enemmänkin, se voi olla jopa 100 g riippuen aktiviteetista. Itse hoidan keski-ikäisiä potilaina ja heille se on se ja mieluummin alle, painottaa Heikkilä.

Jarmo Hörkkö on huolissaan nuorison ruokavaliosta.

YLE Akuutti-Kun katsoo mitä nykynuoriso syö, niin heillä on hyvin hiilihydraattivoittoinen ruokavalio. Siinä ovat hampurilaiset, ranskikset, makeat limsat ja karkit. Karkkipussitkin ovat nykyään niin mahdottoman isoja, että kilon pussi ei ole mitään, kun mennään elokuviin.

Heikkilän mukaan pohjoismainen ihmisen elimistö ei ole vielä sopeutunut viljoihin, sillä viljaa on täällä viljelty vasta muutamia satoja vuosia, kun taas esimerkiksi Lähi-Idässä niitä on viljelty jo 10 000 vuotta. Siellä ihmisen elimistö sietääkin viljoja huomattavasti paremmin ja yliherkkyyttä viljalle esiintyy huomattavasti vähemmän.

-Pääsääntö on, että jos sinulla on himoja johonkin ruokaan, niin kannattaa miettiä, sopiiko se sinulle. Se himo tulee aivojen vinksahtaneesta tilasta, sinulla onkin tavallaan allergia tai herkkyys sitä ruoka-ainetta kohtaan, toteaa Heikkilä.

Rasvakapina!

Rasvaa ja erityisesti tyydyttynyttä eläinrasvaa on perinteisesti siis pidetty ruokavalion pahana poikana.

YLE AkuuttiKarppaaja suosii mahdollisimman puhdasta, luonnonmukaista ja teollisesti käsittelemätöntä ruokaa. Ruokalistalla on nimenomaan eläinperäinen ravinto, liha ja myös eläinrasva kuten luonnon voi. Oliiviöljyä lukuun ottamatta hän välttää kasvirasvoja, erityisesti keinotekoisesti ja teollisesti käsiteltyjä transrasvoja.

-Se mikä rasvoista tekee äärimmäisen tärkeitä on, että aivoista noin 60-65% on pelkkää rasvaa ja aivot tekevät oman kolesterolin, koska se on muistimolekyyli. Solujen kalvot ovat rasvaa. Me syömme ruokaa sen takia, että saamme energiaa mutta myös sen vuoksi, että solumme uudistuvat koko ajan. Jos emme saa riittävästi luonnollisia rakennusaineita ja riittävästi luonnonrasvaa, niin meidän solumme rakentuvat ihan väärin, Heikkilä selvittää.

Ravitsemussuositusten toisinajattelijat, karppaajat, pitävät diabetesbuumin eräänä syynä keinotekoisia kasvirasvoja, transrasvoja.

-Transrasvat ovat luonnottomia. Kun niitä syö, ne muodostavat solukalvoon virheellisiä rakenteita, jolloin solun kommunikaatiokyky häiriintyy ja silloin se tekee insuliiniresistenssiä, Heikkilä toteaa.

-Karmea totuus on, että kaikki eines jossa käytetään kasviperäisiä rasvoja, niissä on transrasvoja . Jos viet lapsesi syömään mäkkäriin, he keittävät perunat ja muut öljyssä ja siinä on tosi paljon transrasvoja. Kaikki leivonnaiset, niissä sitä on ja terveellisenä pidetyissä aamiaismuroissa on todella paljon transrasvaa. Leivässäkin alkaa olla. Ei näy enää, että voilla leivottua, toteaa Heikkilä.

Karppauksen sudenkuoppa

Karppauksella on sudenkuoppansa. Jos hyvistä aikomuksistaan huolimatta karppaamaan ryhtynyt nauttiikin, itseään pettäen ja huomaamattaan, runsaasti hiilihydraatteja ja samalla lisää ruokavalioon reippaasti eläinrasvoja, mitä silloin tapahtuu?

-Jos sinulla on insuliinitasot, sitten lihot. Jos lasket hiilihydraatteja, niin rasva laihduttaa mutta jos lisäät hiilihydraatteja ja rasvaa, niin sitten lihot, vastaa Heikkilä yksiselitteisesti.

Luonnonravintoa lautaselle

Teollisesti käsitellyn ruuan sijaan Antti Heikkilä kannattaa luonnonruokaa, jonka hän korostaa olevan ihmisen perinteistä ravintoa.

-On erikoista, kuinka keinotekoinen ruoka olisi terveyttä ja luonnonruoka olisi sairautta. Minun ymmärrykseeni ei ole koskaan mahtunut se, että voi on tehty vaaralliseksi ja sen sijaan margariini olisi terveellistä. Kun ihminen vuosimiljoonien aikana on kehittynyt tähän syömällä eläinrasvaa, niin miten yhtäkkiä joku laboratoriossa kehitetty mönjä olisi sitten terveyttä? Pikemminkin voidaan kysyä, millä tavalla voisimme tehdä sellaista ruokaa, joka vastaisi alkuperäistä tarkoitustaan.

Pure kaalia!

Kasviksista karppaaja suosii vähähiilihydraattisia kasveja.

YLE Akuutti-Siihen kuuluvat kaikki ristikukkaiset kasvit, joita ovat kaikki kaalit brysselinkaalista lähtien. Lanttu ja nauris ovat sopivia, mutta sen sijaan tärkkelyspitoiset kasvit kuten peruna eivät ole. Voisi sanoa noin kategorisesti, että kaikki maan pinnalla kasvavat kasvit lukuun ottamatta viljoja on se, mitä voi syödä, opastaa Heikkilä.

-100 grammassa leipää on noin 60 g hiilihydraattia, kilossa kaalia 20 g niin voit syödä 3,5 kg kaalia ennen kuin saat saman hiilarimäärän. Käytännössä on osoittautunut tärkeäksi se, että syödään kolme ateriaa päivässä. Liian usein ei saa syödä, koska se sekoittaa hormonisäätelyn. Ihmisellä täytyy olla vaihe, jolloin hän syö. lataa akkuja, ja sitten kuluttaa niitä, lataa taas akkuja ja kuluttaa. Se on aika kiva tässä, että ei tarvitse laskea kaloreita ollenkaan, vain se hiilarimäärä, Heikkilä huomauttaa.

Dramaattiset vaikutukset

Antti Heikkilän kokemuksen mukaan vähähiilihydraattisen ruokavalion vaikutuksista potilaisiin on ollut dramaattinen.

-Oikeastaan alkujaan järkytyin, kuinka positiivisia tuloksia sillä saa aikaan. Kun olen kirjoittanut näitä kirjoja, suurin osa palautteesta on tullut sähköpostitse. Minulla on muutama tuhat palautetta, joiden viesti on yksinkertaisesti se, että ihmiset, joilla on metabolisen syndrooman oireita, diabetesta, ylipainoa ja kaikenlaisia kipuja ja kun he aloittavat tällaisen dieetin, niin ne pääsevät kaikista lääkkeistään, Heikkilä toteaa.

Jarmo Hörkkö huomasi jenkkakahvojen katoavan pian karppauksen aloitettuaan.

YLE Akuutti-Vyötärön mitta kapeni eli kahvat lähtivät. Veriarvot paranivat, kolesteroli laski aika huomattavasti, sokerit laskivat, painoindeksi laski, kehon rasvaprosentti laski. Ja unentarve väheni merkittävästi eikä nälkä ole enää nälkää, vaan joskus on vähällä jopa unohtaa syödä, kertoo Jarmo dieetin vaikutuksista.

Antti Heikkilä on kirjannut ylös ne sairaudet, joihin potilaat ovat kertoneet saaneensa huomattavaa helpotusta noudattaessaan vähähiilihydraattista ruokavaliota ja tällä hetkellä luku on 97.

-Dramaattisimmat vaikutukset tulevat tietenkin metaboliseen syndroomaan ja ylipainoon, verenpaineeseen, sekä verensokeriin liittyviin asioihin. Sitten ovat erilaiset suolialueen ongelmat, mielen alueen ongelmat ja se subjektiivinen vointi paranee oleellisesti. Jos on tulehduskierteitä ja immuniteetin häiriöitä, autoimmuunisia sairauksia, niin se on viljavoittoinen ongelma. Siinä aina se hiilihydraattirajoitus kannattaa tehdä, luettelee Heikkilä.

-Myös syöpäpotilaat ovat saaneet hiilihydraattien rajoittamisesta huomattavaa apua, koska syöpähän käyttää sokeria polttoaineena, Heikkilä jatkaa ja kertoo asiaa tutkittavan maailmalla.

-Jos on oikein tiukka vähähiilihydraattinen ruokavalio, mikä tarkoittaa sitä, että elimistöön alkaa muodostua ketoaineita, niin sillä on hyvin dramaattinen positiivinen vaikutus epilepsiaan. Sitä käytetäänkin nuorten vaikeiden epilepsioiden hoidossa, Heikkilä mainitsee.

Mielen hyppely kuriin

Mielenkiintoisen havainnon Heikkilällä on tehnyt siinä, että hiilihydraattien vähentäminen vaikuttaa nopeasti myös potilaiden mielentilaan. Erityisesti nuoret reagoivat ruokavalion muutokseen äärimmäisen herkästi.

-Mielentilan epätasapaino ja hyppely vähenee ja alkaa olla tasainen mieliala ja positiivinen aktiivinen mieli. Jos joku suututtaa, niin ei se enää juoksuta sillä tavalla. Melkein päivässä parissa mieli alkaa muuttua. Väärä ravinto vaikuttaa mieleen ja kun miettii sitä, kuinka paljon meillä on mielentilan häiriöitä, niin tämä olisi sellainen yksi tärkeä homma, huomauttaa Heikkilä.

Viinanhimo katosi

Moni karppaaja on myös yllätyksekseen huomannut, että alkoholi ei enää maistu entiseen malliin.

-Eräs potilaani kävi täällä ja sanoi, että toi on hyvä toi sun dieetti, mut hitto kun ei enää viina maistu. Kysyin sitten paljonko hän yleensä ottaa ja tämä kertoi, että ainakin kolme pulloa punaviinipulloa päivässä. Ihmisethän yleensä häpeävät jo kahta keskiolutta. Hän kertoi, että siitä vaan loppui kuin seinään, ei maistu. Se panee ajattelemaan, että kuinka paljon alkoholismissa on aineenvaihdunnallista asiaa takana. Yleensähän ihmiset, joilla on alkoholin kanssa ongelmaa, tykkäävät makeasta tai leivästä. Antti Heikkilä toteaa.

Elämäntapana karppaus

Jarmo Hörköltä kysytään usein, milloin hän aikoo lopettaa ’kuurin’.

-Ihmiset pitää karppausta kuurina. Mielestäni tämä on enemmänkin elämäntapa. En aio tätä lopettaa, en todellakaan.

-Järkyttävintä on, että kun ihmiset ovat saaneet hyviä tuloksia aikaan ja he menevät puhumaan lääkärilleen, joka on opetettu uskomaan näiden rasvojen vaarallisuuteen, niin yleensä nämä suuttuvat, haukkuvat potilaan ja mitätöivät potilaan oman kokemuksen . Silloin tulee mieleen, että onko tämä ala ollenkaan tiedettä. Ei tehdä enää havaintoja todellisuudesta, mikä luonnontieteisiin on kuulunut vaan eletään tietyn ismin vallassa eikä seurata, miten potilailla menee. Olen äärettömän pettynytkin tähän, tunnustaa Heikkilä.

Turhautumisestaan huolimatta Heikkilä näkee rasvataistelussa myös koomisia piirteitä.

-Minulla kävi eräs potilas, joka oli laihduttanut lähes 40 kg ja hänellä oli nämä sokeritasapainot ja noin. Hän oli sitten käynyt diabeteshoitajalla. Tämä oli sanonut, että täällä ei sitten Heikkilän opit pysy eivätkä mitkään netistä luetut vaan täällä määrään minä! Olisi kysynyt edes potilaalta, että mitä sinulle kuuluu ja katsos kun on paino tippunut, nauraa Heikkilä.

MILLAINEN ON KARPPAAJAN RUOKAVIIKKO?

> Jarmo Hörkön ruokapäiväkirja

> Katso Antti Heikkilän koko haastattelu

 Asiantuntija: ANTTI HEIKKILÄ, ortopedian erikoislääkäri, Eiran sairaala, Helsinki

Toimittaja: LEA FROLOFF

Aiheesta lisää:
> Antti Heikkilän kotisivut

Akuutissa aiemmin:

> Paluu kivikauden ruokavalioon
15.9.2009
> Rasvasota ruotsalaisittain 6.5.2008

Lisätty asiasanat ja mobiiliyhteenveto 9.11.2015