Hyppää pääsisältöön

Howerscooter, lentoauto, hulavanne-mopo ja muut menopelit

Maalla, ilmassa ja vedessä voi liikkua mitä erilaisimpien härveleiden kanssa. Kulkuvälineissä voi myös asua, ja jotkut niistä sopivat hissiinkin.

Espoon Tapiolassa esiteltiin joulukuussa 1966 suomalainen kelirikkoajoneuvo. Ponttonimoottorikelkalla selviytyi myös heikoista jäistä, ainakin mikäli ne huomasi ajoissa.

"Pätevä ja kätevä on tämä alus!" Uutta ja parempaa -katsaussarjassa esiteltiin kokoontaitettava soutuvene.

Yhdysvalloissa esiteltiin lentoauto vuonna 1961. Kulkuneuvosta käytettiin termiä "tulevaisuuden auto" ja sen katsottiin sopivan myös hyvin suomalaisille kuskeille.

Asuntoautot ja kelluvat talot ovat nykypäivää, mutta moottoroitu asuntolautta on ainakin toistaiseksi vähemmän tavattu lomamatkailuväline. Puotilan satamassa sellainen aiheutti paljon päänvaivaa myös viranomaisille, joiden oli vaikea päättää onko kyseessä vene vai mikä. Talvisen lomanautinnon moottorimökki kuitenkin takaa, sillä lattian kautta on mahdollista pulahtaa sisällä avantoon.

Vieläkin hämmentävämpi kombinaatio oli esitteillä Los Angelesissa vuonna 2007. Tuolloin keksijä oli hoksannut yhdistää mopon ja hulavanteen ominaisuudet. Lopputulos oli liikkumisväline, jolla oli mahdollista kulkea myös sisätiloissa, vaikkapa suoraan työpöydän ääreen.

Ennen helikopteria käytössä oli gyrokopteri, joka toimii monessa mielessä samalla tavalla. Se ei kuitenkaan kykene leijumaan paikallaan tai nousemaan pystysuoraan ylös, sillä sen täytyy aina edetä tiettyä nopeutta kyetäkseen lentämään. Vaikka gyrokoptereiden huippuvuodet elettiin 1920- ja 30-luvuilla, niitä valmistetaan edelleenkin.

Samanlaista suosion pysyvyyttä ei nauti "lentävä laituri", jonka tarkoitus oli yhdistää kopterin ja jeepin parhaat puolet. Kenties sen paikan vei käyttömukavuudeltaan askelen edellä oleva ilmatyynyalus.

Usein haaveiltu yhdistelmäkulkuväline, veneauto, on ollut käytössä ainakin formulakuski Olivier Panisilla. Lähinnä vedessä kulkeva auto ei kuitenkaan noussut suureen kansansuosioon. Ainakaan vielä. Amerikkalaisten insinöörien kehittelemästä ilmatyynyajoneuvo "Howerscooterista" ei myöskään tullut menestystä.

Teksti: Aino Tanhua

  • Leijonakuningas Jukka Jalonen

    Jääkiekkovalmentaja Jukka Jalonen haastatteluissa.

    Jääkiekkovalmentaja Jukka Jalosella on taito saada pelaaja loistamaan ja joukkue kukoistamaan. Saavutusten listalla on muun muassa Suomen mestaruus, olympiapronssi ja MM-kulta. Sietäminen ja intohimo, siinä kaksi asiaa, jotka mestarivalmentaja nimeää menestyksen avaimiksi.

  • "Ilman unelmia ei voi elää tulevaisuuteen" – Chilen pakolaiset muistelevat vallankaappauksen kauhuja ja suomalaista solidaarisuutta

    Vuoden 1973 vallankaappaus sai suomalaiset aktivoitumaan.

    11. syyskuuta vuonna 1973 kenraali Pinochetin sotilaat aloittivat vallankaappauksen ja ryhtyivät tuhoamaan Chilen demokraattista järjestelmää. Stadionit muutettiin keskitysleireiksi, ihmisiä vangittiin, kidutettiin ja surmattiin. Elävän arkiston koostamassa artikkelissa entiset pakolaiset kertovat kokemuksiaan vankileireistä, kotiinpaluusta ja suomalaisesta solidaarisuudesta.

  • Chileläisen Alvarezin perheen pakolaisvuosista jäi muistoksi Turun murre – poika Luis palasi asumaan Suomeen

    Vaiheita pakolaisuudesta paluumuuttoon Ylen ohjelmissa.

    Alvarezit pakenivat Chilen syksyn 1973 vallankumouksen jälkeistä kaaosta ja vainoja Suomeen. Viisihenkinen perhe asettui Turkuun yli kymmeneksi vuodeksi, mutta palasi Chileen 1985. Suomeen sydämen siteet luonut vanhin poika Luis muutti kuitenkin takaisin Turkuun opiskelemaan. Perheen vaiheita on tallentunut Ylen ohjelmiin, joissa heitä saatellaan paluumatkalle vanhaan kotimaahan, käydään tapaamassa poliittisesti uudelleen järjestäytyvässä Chilessä sekä kuullaan perheen tarinaa aikuisena Turussa yliopistouran luoneen Luis Alvarezin kertomana.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto