Hyppää pääsisältöön

Avoin kirje ministeri Vehviläiselle

Valtionyhtiö Arctian offshore-toiminnan liikevaihto oli viime vuonna 17,0 miljoonaa euroa. Tulos oli 7,1 miljoonaa euroa tappiollinen. Vuonna 2008 tappiota kertyi 6,1 miljoonaa. Arctian toimitusjohtajan Tero Vaurasteen mukaan tästäkin vuodesta tulee tappiollinen.

Monitoimimurtajien Fennican, Nordican ja Botnican tehtävä on ansaita rahaa maailman merillä jäänmurtokauden ulkopuolella. Arctian offshore-toiminnan pitäisi tuottaa niin hyvin, että suomalaisesta jäänmurrosta tulisi halvempaa. Nyt tavoite ei toteudu: offshoresta on tullut riippakivi, jolle omistajan, Liikenne- ja viestintäministeriön, on pakko tehdä jotain.

Yhdellä murtajista, Botnicalla, ei ole lainkaan jäänmurtosopimusta Suomeen, eikä se ole murtanut jäätä Itämerellä kolmeen vuoteen. Silti se seisoo parhaillaan Italiassa, Triesten satamassa ilman rahtaussopimusta. Botnicaa ei nähdä Suomen vesillä myöskään ensi talvena, vaikka jäätilanne olisi viime vuotista pahempi. Arctian hintalappu on liian kova Liikennevirastolle. Kolmen viikon siirtoaika Adrianmereltä menisi täysin asiakkaan eli valtion piikkiin.

Liikenne- ja viestintäministeriön omistamalla Liikennevirastolla ei ole varaa ostaa ministeriön omistamalta Arctialta monitoimimurtaja Botnican palvelua. Botnica on monitoimimurtajista uusin. Se valmistui 1998. Aluksen hinta oli 50 miljoonaa euroa; 45 miljoonaa euroa tuli valtion budjetista, 5 miljoonaa EU:sta.

Meillä omistajilla on kaksi vaihtoehtoa. Joko uskotaan haaveisiin siitä, että kaikki muuttuu parhain päin, että jo vähän ikääntyneille aluksille saadaan paremmin tuottavia tehtäviä joskus, jossakin. Tässä vaihtoehdossa on se riski, että tappiot vain jatkuvat.

Toisesta vaihtoehdosta ei ole edes laadittu uskottavia laskelmia ja analyysia: Olisiko loppujen lopuksi halvempaa tuoda monitoimimurtajatkin Katajanokalle kesäkaudeksi. Vaihtoehto on ikävä Arctian johdolle, jolle offshore tuo pientä glamouria harmaaseen arkeen. Tämä vaihtoehto on ehkä ikävä myös Merimiesunionille ja sen jäsenille, koska monitoimimurtajilla on hyvät ehdot, ja työpaikkojen menetys olisi väistämätöntä.

Tämän illan MOT-jaksossa Arctian juuri eläkkeelle siirtynyt jäänmurtojohtaja muistuttaa, että jäänmurto on Suomen teollisuudelle ja kauppamerenkululle elinehto, mutta offshore ei. Offshore-liiketoiminta ei sovi yhteen jäänmurron kanssa. Jäänmurto joutuu nyt maksamaan offshoresta. Hän heittää pallon liikenneministeri Anu Vehviläiselle: Tee jotain!
 

  • MOT:n toimittaja ei syyllistynyt kunnianloukkaukseen Patria-tapauksessa

    ”Vahvat perusteet pitää totena.”

    Helsingin syyttäjänvirasto on tehnyt päätöksen syyttämättä jättämisestä MOT:n toimittajaa Magnus Berglundia vastaan. Berglundia on poliisitutkinnassa kuultu epäiltynä törkeästä kunnianloukkauksesta liittyen MOT:n Totuus Patriasta (2008) ja Totuus Patriasta 2 -ohjelmiin (2012).

  • EU-parlamentin työryhmä selvittää meppien kulukorvaukset

    Mepeille 50 000 € vuodessa ilman valvontaa

    Euroopan parlamentin puhemies on koonnut työryhmän selvittämään euroedustajien vuosittaisen 50 000 euron suuruisen potin käyttöä. Työryhmän on määrä saada selvitys valmiiksi lokakuuhun mennessä.

  • Operaattorin ei tarvitse paljastaa liittymän omistajaa

    Tekijänoikeuskarhujen lähettäjille tappio.

    Markkinaoikeuden tuoreen päätöksen mukaan teleoperaattorin ei tarvinnut paljastaa elokuvaa netissä jakaneen henkilön yhteystietoja. Markkinaoikeuden linjauksen jälkeen elokuvan tekijänoikeuksien omistajien on jatkossa aiempaa vaikeampaa tavoittaa tekijänoikeuksien loukkaamisesta epäiltyjä henkilöitä.