Hyppää pääsisältöön

Blues Section livenä

Blues Section oli edistyksellisen popmusiikin pioneeriyhtye Suomessa. Yleisradion harvinainen tallenne esittelee bändin livenä Kulttuuritalon jazzkonsertissa 1967.

Kitaristi Hasse Walli ja basisti Måns Groundstroem perustivat Blues Sectionin keväällä 1967. Alkuperäisenä innoittajana oli John Mayallin Bluesbreakers-kokoonpano, mutta Jimi Hendrixin näkeminen Helsingissä sysäsi bändiä vielä pitemmälle uudenlaiseen rockilmaisuun.

Mukaan tuli jazzfonisti Eero Koivistoinen, ja rumpaliksi vakiintui alkuvaiheen jälkeen Ronnie Österberg. Laulusolistiksi pyydettiin Suomessa asuva britti Jim Pembroke.

"Stump-ohjus"-riipuksen mainos Stump-lehdessä 1967.
Stump-ohjus-riipuksen mainos Stump-lehdessä 1967. "Stump-ohjus"-riipuksen mainos Stump-lehdessä 1967. Kuva: Stump-lehti stump

Blues Sectionin live-esiintymisissä uutta oli laajamittainen improvisaatio ja ylipäänsä irtautuminen totutusta poplaulu-formaatista. Hendrixiä ja Eric Claptonia ihailevasta Wallista tuli ensimmäinen suomalainen kitarasankari, ja tanssilavoilla yleisö sai ihmetelläkseen hänen ulisevan särökitaransa äänekästä vuoropuhelua Koivistoisen saksofonin kanssa.

Uutta oli myös se, että bändi kirjoitti itse kaiken levyttämänsä materiaalin. Erityisen ahkera oli hienojen pop-sävelmien taitaja Pembroke. Studiossa yllyttiin myös avantgardistisiin ja psykedeelisiin äänikokeiluihin. Yhtyeen esikoislevy Blues Section oli seikkailullisuudessaan täysin kansainvälisellä tasolla.

Oheiset, enemmän bluesiin ja jazziin kiinnittyneet esitykset on nauhoitettu radion jazzkonsertissa Suomalainen jazz kautta aikojen marraskuussa 1967. Tapahtumassa esiintyivät myös Teuvo Suojärven, Edward Vesalan ja Juhani Vilkin jazzyhtyeet.

Blues Section soitti konsertissa kolme kappaletta. Ensimmäinen on Mose Allisonin Parchman Farm -niminen blues, joka lienee poimittu ohjelmistoon Bluesbreakersin levyltä.

Sitä seuraava hitaampi blues on merkitty nauhakorttiin otsikolla Have You Heard mutta nimi on epävarma. Kappale on samantyylinen kuin John Mayallin samanniminen biisi, mutta sanoiltaan se eroaa viimemainitusta. Kolmantena numerona oli mediumtepoinen g-molli-instrumentaali, jonka nimi ei ole tiedossa.

Vuonna 1968 Måns Groundstroemin tilalle Blues Sectioniin astui jazzbasisti Pekka Sarmanto. Bändistä lähtenyt Jim Pembroke korvattiin maanmiehellään Frank Robsonilla. Yhtye hajosi lopullisesti syksyllä 1968. Blues Sectionin soittajat olivat sittemmin muodostamassa kahta suomalaisen progerockin merkkiyhtyettä – Pembroke ja Österberg Wigwamia, Groundstroem ja Robson Tasavallan Presidenttiä.

  • ”Tervetuloa rahinan pariin!” – Kansanmusan legendat ja kadonneet taitajat tallentuivat Ylen muinaisille pikalevyille

    1930-luvun ääniaarteita sarjassa Ylen kansanmusiikkipatinaa.

    Suorakaiverruslevyt olivat aikanaan mullistava äänitystekninen uutuus. Niille tallentuivat 1930–1950-lukujen suomalaisen juurimusiikin tärkeimmät osaajat, osa heistä myöhempiä folklegendoja, jotkut unohdettuja, monet jo tuolloin katoamassa olleen maailman viimeisiä edustajia. Ylen varastoihin unohtuneet ääniaarteet nostettiin vuonna 1991 päivänvaloon sarjassa Ylen kansanmusiikkipatinaa, joka on nyt kokonaan kuunneltavana Elävässä arkistossa ja Yle Areenassa.

  • Suomalaiset taistelivat puukot tanassa vapaan Viron puolesta 1919

    Liki 4 000 suomalaista soti Viron vapaussodassa.

    Loppuvuodesta 1918 puhjennut Viron vapaussota sai lähes neljätuhatta suomalaista ylittämään Suomenlahden taistellakseen siellä vapaaehtoisjoukoissa bolševismia vastaan. Osa lähteneistä oli vasta kouluikäisiä nuorukaisia. Vuonna 1993 valmistunut Untamo Eerolan ytimekäs dokumentti antaa puheenvuoron sekä heille itselleen sekä virolaisille: millaisen hengen vallassa sotaa käytiin entä millaisista teoista suomalaiset Virossa muistetaan? Dokumentti sisältää runsaasti arvokasta arkistomateriaalia.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto