Hyppää pääsisältöön

Rock-Suomi-bonuksia 7: Kotipojat

Millainen olisi suomalaisen rap-skenen tiekartta halki liki kolmenkymmenen vuoden? Kiharaisen historian jälkeen hip hop on löytänyt tiensä myös Elävään arkistoon.

Tietolaatikko

Oi beibi: Säv. Izmo, sov. Raptori - Mitro, san. Jufo III.
Kelaa sitä: Wretch (säv). Fintelligens (sov). Iso H & Elastinen (san).
Skenejulkkis: Tulenkantajat & A. G. Otsala (säv, sov, san).
Colgate Soulmate: Jukka Immonen (säv, sov). Paleface (sov, san).
Roihuvuori: Wretch (säv), Avain & Jurassikki (san).
Vaaranmaa: Asa ja Jätkäjätkät (säv, san, sov).
Sinisiä rappuja, punaisia hintalappuja: Nimeämätön (säv, san).
Rautis tulee, ota koppi: Rautaperse (san), Rautaperse & Notkea Rotta & Pajulaakso (säv).
Padam: Kwan (säv, san).

Etelä-Bronxissa syntynyt hip hop rantautui Pohjolaan 1980-luvun alussa. 80-luvun piirit olivat pieniä, mutta erityisesti breakdance ja graffiti saivat paljon näkyvyyttä. Amerikkalaisen kulttuurin ihannoinnista siirryttiin kansanomaisemman huumoririimin aikaan, ja kotimaisesta rapista tuli listapoppia. Huumoribuumi leimasi suomiräppiä pitkän aikaa.

Vitsi edellä soinut rap poiki yltiövakavan maanalaisen vastareaktion, minkä jälkeen löytyi keskitie, ja oma suomalainen ilmaisu alkoi kehittyä. Vuosituhannen vaihteessa räjähti ja muun Euroopan esimerkin mukaisesti Suomi-hiphop tunkeutui osaksi valtavirtaa.

Muotiaallon laannuttua hip hop on löytänyt paikkansa genrenä muiden joukossa. Tänään hip hop on monille nuorille luontevin tapa ilmaista itseään. Kehässä ovat ensimmäiset ikäluokat, jotka ovat kuunnelleet räppiä koko ikänsä.

Teksti: Yle Teema/Rock-Suomi

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto