Hyppää pääsisältöön

Odottajan luomuravintovinkit

Odottajan luomuravintovinkit. Raskaus. Kuva: Stock.xchng

Odottava äiti, kiinnostaako luomuruoka? Kotona synnyttänyt helsinkiläinen kätilö Linda Andberg kertoo omat, käytössä testatut vinkkinsä raskaudenaikaisiin ruokailutottumuksiin.

- Valmistauduin luonnonmukaiseen synnytykseen monella eri tavalla. Luonnonmukaisuus tarkoittaa minulle kokonaisuutta, joka koostuu eri osa-alueista. Valmistautuminen kotisynnytykseen alkoi jo ennen raskautta.

Linda Andberg synnytti toisen lapsensa kotona vesiammeessa, luonnonmukaisesti ilman lääkkeellistä kivunlievitystä.

Tässä Lindan vinkkejä luonnonmukaiseen synnytykseen valmistautuville ja kaikille luomuravinnosta kiinnostuneille odottajille.

Linda Andberg: Näin huolehdin kehostani raskausaikana

  • Vahvistin kehoani puhtaalla, terveellisellä ja monipuolisella ruoalla.
  • Söin foolihappoa tabletteina ja yritin haalia sitä myös ruoka-aineista. 
  • Söin paljon kotimaisia marjoja, joissa on paljon vitamiineja ja antioksidantteja. 
  • Söin paljon hyviä rasvoja (kylmäpuristettua luomurypsiöljyä, luomupellavansimenöljyä, kalaöljyä ja d-vitamiinia).
  • Söin paljon pähkinöitä ja siemeniä, jotta mineraalitaso pysyisi hyvänä. Raskaus, synnytys ja imetys syövät mineraali- ja kivennäisainevarastoja.
  • Lisäsin ruokaan merilevää (paras mineraali- ja kivennäisainelähde) sekä misotahnaa. Misotahnassa on paljon maitohappobakteereja ja entsyymejä, jotka edesauttavat ruuansulatusta ja pitävät huolta suolesta.
  • Join yrttiteetä ja runsaasti vettä.
  • Monipuolinen ja terve ruokavalio ovat minulle elämäntapa, eivät siis dieetti tai väliaikainen puristus. Perheeni ruokavalio ei juurikaan muuttunut siksi, että olin raskaana. Puhdas ruoka on kaiken a ja o!
  • Tein raskauden aikana myös pitkiä kävelylenkkejä ja nautin raikkaasta ilmasta.


Lue Lindan tarina kotisynnytykseen valmistautumisesta ja sen kulusta

Linkit:

Kommentit