Hyppää pääsisältöön

90-luvulla junia myöhästyttivät ratatyöt ja klemmari

Keväällä 1997 Etelä-Suomen junaliikenne pysähtyi paperiliittimen aiheuttaman tietokonevian vuoksi. Samana vuonna matkantekoa haittasivat myös ratatyöt. Pari vuotta myöhemmin Suomen kuluttajaliitto suositti VR:lle korvausten maksamista.

Huhtikuussa 1997 pääradoilla kymmenet junat pysähtyivät tunniksi tietokonevian vuoksi. Vian syyksi paljastui paperiliitin. Klemmari oli juuttunut tietokoneen huoltamiseen ja tarkastukseen käytettävän näppäimistön väliin, minkä vuoksi tietojärjestelmään oli jatkuvasti syöttynyt virhetietoa. Tämän seurauksena järjestelmä oli lopulta tukkiutunut ja varotoimenpiteenä junaliikenne jouduttiin pysäyttämään.

Samana vuonna junat myöhästelivät pitkin kesää ja syksyä ratatöiden vuoksi. Erityisesti Tampereen kautta Helsinkiin kulkevat junat olivat usein myöhässä.

Maaliskuussa 1999 Suomen kuluttajaliitto huomautti VR:lle junien myöhästelystä. Liiton mielestä VR:n piti maksaa asiakkaalle korvausta, jos junat eivät pysy aikataulussa. Sen mielestä aikataulut ovat sopimuksia, joista VR:n pidettävä kiinni. Huomatuksesta korvauskäytännön voimaantuloon kului kuitenkin aikaa.

Kymmenen vuotta myöhemmin joulukuussa 2010 tuli voimaan EU-asetus, jonka mukaan kuluttaja voi saada junien myöhästelystä aiheutuneista ylimääräisistä kuluista korvausta ja alennusta lipun hinnasta. EU:n asetuksesta hyötyivät ainoastaan kaukoliikenteen asiakkaat, koska Suomi rajasi korvausten ulkopuolelle pääkaupunkiseudun lähiliikenteen. Kuluttajaviranomaiset vaativat VR-Yhtymältä korvauksia myös lähiliikenteen junien myöhästelystä.

Teksti: Elina Yli-Ojanperä ja YLE Uutiset

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto