Hyppää pääsisältöön

Tämä ei ole mainos

Mitä Napapiirin sankarit -elokuva tekee limonadipullon kyljessä? Entä Campari-pullo Lady Gagan musiikkivideossa? Naistenlehdissä mainoksia on joskus mahdotonta erottaa varsinaisista jutuista. Nuorten Ääni -toimitus syventyy kokonaan nuorten itse tekemässä ohjelmassa uudenlaiseen mainontaan.

Tietolaatikko

A-talk: Tämä ei ole mainos -ohjelman toteutti Nuorten Ääni -toimitus, jonka tavoitteena on tuoda nuorten näkökulmia esille mediassa. Ohjelmaa oli tekemässä yli 20 iältään 13-20-vuotiasta toimituksen jäsentä.

Uudenlainen ohjelma herätti yleisössä sekä närkästystä että iloista kohinaa. Kehuja saatiin paljon nuorten "uskomattomasta osaamisesta", mutta myös kritiikin aiheita löytyi:
"Älkää hyvänen aika enää ikinä laittako tällaista kokeilua telkkariin parhaaseen katseluaikaan ja YLE1:n parhaaseen asiaohjelmaan A-Talk:iin! Jälleen mielenkiintoiselta aiheelta putosi pohja ja mielenkiinto kokemattomien nuorten toimittajien vuoksi. Nuorille pitää antaa mahdollisuus, mutta ei herranen aika telkkarissa, ei tässä muodossa! Opetelkoot toimittajaksi ihan missä tahansa muualla!" (Toni, katsojapalaute Ylelle)
"Nämä "pikkutytöt" kyseenalaistavat haastateltavien sanomisia ihan eri tavalla kuin kokeneet journalistit. Tyhmiä kysymyksiä ei pelätty ja siten vastaajat joutuivat perustelemaan mitä sanoivat. Todella raikasta! Toki kokemattomuus näkyy "selvä" ja niin edelleen kommentteina. So what!Haluaisin ihan oikeasti laittaa heidät haastattelemaan vaikkapa pm Kiviniemeä tai valtiovarainministeriä. Jos tiimi jatkaa, toivottavasti tuoreus säilyy." (Nimimerkki Hei haloo A-tuubin sivuilla)

Anna Sojusen, 17, ja Melissa Heikkilän, 18, juontamassa keskustelussa pohditaan, pitäisikö mainonnalta suojautua. Voima-lehden päätoimittaja Kimmo Jylhämö ja Tikkurilan lukion mediaopettaja Antti Pentikäinen uskovat, että mainostajat kiertävät sääntöjä tahallaan. Trendin julkaisija Eve Vaasmaa joutuu puolustelemaan oman lehtensä ratkaisuja. Mainostoimisto PHS:n Erkko Mannilan mielestä nuoret alkavat olla jo niin kriittisiä ja kasvaneita mediamaailmaan, että mediakasvatus tapahtuu lähes itsestään.

Mainonnan rajoja alettiin rikkoa entistä enemmän 2000-luvulla. Mainostajat halusivat huomioarvoltaan suurempia ja uskottavampia mainoksia kuin ennen. Esimerkiksi Markkinointitoimisto Ezpa käytti reseptilääkkeiden mainonnassa uudenlaisia keinoja. He yrittivät saada lääkkeet artikkelimuodossa lehteen, koska niitä ei saa mainostaa suoraan käyttäjille. Ezpa tutki lääkäreiden ja kuluttajakunnan näkemyksiä eräästä tuotteesta ja laativat sen perusteella tiedotteen, joka lähetettiin lehtiin. Tiedotteen perusteella lehdet tekivät juttuja tuotteesta.

Erään selvityksen mukaan jopa 40 % medioiden sisällöstä perustuu markkinointi- ja mainostoimistojen antamiin ideoihin.

"Kiinnostavinta ohjelman aiheessa on se, että uudenlainen mainonta vaikuttaa jokapäiväisessä elämässämme, vaikka me emme edes välttämättä tajua sitä", juontaja Melissa Heikkilä pohtii. Ohjelmaan haluttiin aihe, joka koskettaa nuoria, mutta josta ei ole vielä mediassa tarpeeksi puhuttu.

Ohjelmassa haastetellut oppilaat pitävätkin tärkeänä, että kouluissa opetettaisiin tunnistamaan kaikenlaiset mainokset. Todellisuudessa opetus kuitenkin keskittyy vanhanaikaiseen mainontaan. Nuorten Ääni -toimituksen mukaan opettajien ammattitaito ei riitä, ja mainontaa koskeva lainsäädäntökin laahaa perässä.

Teksti: Marja Kuikka / Nuorten Ääni -toimitus

Kommentit
  • ”Nyt sattu muuten Juhaa leukaan” – Kummelin Koistisen kootut kikkailut

    Legendaarinen ja hyväleukainen hätähousu vauhdissa.

    Juha Koistinen jos kuka on syntynyt muurahaisia housuissaan. Mies käyttää käytännössä kaiken vapaa-aikansakin holtittomaan kikkailuun ja heilumiseen. Maskuliinisella leukaluustolla varustettu veikkonen pitää kuitenkin koheltamisellaan työpaikkansa ilmapiirin keveänä. Timo Kahilaisen esittämän Koistisen kikkoja nähtiin Kummelissa vuosina 1993 sekä 1994.

  • Formulaliukua ja rokkia – Luisteluleikit Laura Lepistön, Valtter Virtasen ja muiden taitoluistelutähtien opastuksella

    Taitoluistelijat opettavat lapsille luistelua ja leikkejä.

    Miten sopii yhteen pingviinikävely ja luistelu? Taitoluistelijatähdet opettavat lapsille luistelua ja hauskoja leikkejä Pikku Kakkosen ja Suomen Taitoluisteluliiton ohjelmasarjassa vuodelta 2008. Luistimilla voi kokeilla vaikka formulaliukua, kisarokkia, merikotkahyppyjä tai rallijarrutusta. Luisteluoppaina ovat mm. Kiira Korpi, Laura Lepistö, Susanna Pöykiö ja Valtter Virtanen. Katsomisen jälkeen näitä temppuja voi lähteä jäälle testaamaan!

  • "Lennä Nykäsen Matti, lennä" – Sleepy Sleepers livenä Tulilinjalla

    Lahtelainen huumoripumppu provosoi Tampereella 1990.

    Lahtelainen huumorirock-yhtye Sleepy Sleepers esiintyi helmikuusssa 1990 Tampereen Tullikamarilla. Suorana lähetyksenä esitetyn Tulilinja-ohjelman konsertin päätöskappaleena kuultiin oodi maailman parhaalle mäkihyppääjälle: Nykäsen Matille.

  • Matti Nykänen voitti mäkihypyssä kaiken – katso videoita urheilu- ja viihdetähden elämän varrelta

    Mäkihyppylegendan esiintymisiä vuosien varrelta.

    Mäkihyppääjä Matti Nykänen (1963–2019) oli nelinkertainen olympiakultamitalisti ja kuusinkertainen maailmanmestari. Vaikka Nykänen urheilu-uransa jälkeen ajelehti kohusta toiseen alkoholinkäyttönsä ja myrskyisten parisuhteidensa ristiaallokossa, ovat miehen urheilumeriitit kuitenkin vertaansa vailla maailmassa. Artikkeliin on koottu 55-vuotiaana menehtyneen Nykäsen saavutuksia ja esiintymisiä vuosien varrelta.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto