Hyppää pääsisältöön

Arvokkuuden hinta?

Pakettiautoja, tatuoituja miehiä, tuntien odotusaikoja, rekisteröimättömiä ajoneuvoja. Tällaisia kommentteja vilisi taustakeskusteluissa, kun aloin tutkia vainajien kuljetuksiin liittyvää kilpailutusta tämän viikon MOT: Kilpailutettu kuolema -ohjelmaa varten. Koko aihe hämmensi minua. Minulle ei ollut tullut mieleenkään, että kuolema, hautausala ja kilpailutus liittyisivät jotenkin yhteen.

Kun ihminen kuolee kotona, paikalle on kutsuttava poliisi. Poliisi vastaa vainajan kuljetuksesta. Alueellisten poliisilaitosten määrä putosi muutama vuosi sitten 90:stä 24:ään. Samalla vainajien kuljetusalueet laajentuivat maakunnallisiksi. Pienten hautaustoimistojen piti alkaa miettiä, miten organisoida koko maakunnan kattava vainajien kuljetustoiminta. Lisäksi alalle saapui uusi yritys, Suomen Hautaustoimistot Oy, joka keskittyy pääasiassa juuri vainajien kuljetuksiin. Alkoi entistä tiukempi taistelu markkinaosuuksista.

Sitten alkoi kuulua kertomuksia siitä, miten vainajia noudetaan kotoa autoilla, jotka eivät ole vainajien kuljetuksiin sopivia tai kuljettajien ammattitaito ei ole riittävää. Vanhojen toimijoiden etujärjestö, Suomen Hautaustoimistojen liitto on reklamoinut asiasta mm. Poliisihallitukselle.

Uuden, valtakunnalliseksi toimijaksi pyrkivän yrityksen tulo oli yllätys niin poliiseille kuin paikallisille hautaustoimistoillekin. Yllätyksenä on myös tullut se, että kilpailutuksissa on mukana myös perinteisiä kuljetusyrittäjiä. Kanta-Hämeen poliisilaitoksen alueella vainajien kuljetuksista huolehtii maaliskuun alusta yrittäjä, jonka päätoimiala on ravintola- ja turvallisuusalan työvoima- ja koulutuspalveluissa.

Poliisi ei ole aina osannut kirjoittaa tarjouspyyntöjä oikein. Kun Pohjois-Karjalan poliisilaitos kilpailutti kuljetuksen toistamiseen, se tarkensi tarjouspyyntöä monilta osilta. Uudessa tarjouspyynnössä kiinnitettiin erityistä huomiota odotusaikoihin sekä kuljetuskaluston kuntoon. Uudessa tarjouspyynnössä määriteltiin mm. auton väri, sekä se, että sisäpinta ei saa olla peltipinnalla, auton on oltava sisältä pehmeällä materiaalilla verhoiltu sekä se, että ulkoa ei saa olla näköyhteyttä vainajan kuljetustilaan.

Vainajien kuljetukset hoidetaan nyt aiempaa edullisemmin. Mutta kuinka paljon kuljetusten arvokkuus samalla kärsii? Millainen arvo lasketaan omaisen surulle ja vainajan viimeisen matkan arvokkuudelle?

Kommentit