Hyppää pääsisältöön

Tomas Gricius

Tomas Gricius, trumpetti
Tomas Gricius, trumpetti Kuva: Jussi Nahkuri rso tomas gricius, trumpetti 2017

2. soolotrumpetisti

Tomas Gricius opiskeli trumpetinsoittoa ensin J. Naujalisin musiikkikoulussa Kaunasissa, Liettuassa 1983–1995. Hän jatkoi opintojaan Liettuan musiikki- ja teatteriakatemiassa 1995–2002 S. Petrulisin, A. Kontautasin ja T. Dokshizerin johdolla. Gricius on opiskellut myös Lontoossa Guildhall School of Music and Drama -korkeakoulussa J.Millerin ja A.McAneneyn johdolla ja Sibelius-Akatemiassa Jouko Harjanteen ohjauksessa sekä osallistunut T.Dokshizerin, M.Andren, R.Simonsin, U.Agnasin ja P.K.Svendsenin mestarikursseille.

Tomas Gricius voitti J.Pakalnis National Wind Instruments -kilpailun 1987, 1992 ja 1995 sekä kolmannen kansainvälisen Raimo Sarmas turmpettikilpailun Lieksassa 2007. Gricius on esiintynyt mm. Prahan kamariorkesterin, Liettuan valtion sinfoniaorkesterin, Joensuun kaupunginorkesterin ja Kaunasin kamariorkesterin solistina. Hän on myös aktiivinen kamarimuusikko ja on esiintynyt sekä levyttänyt paljon nykymusiikkia mm. Gaida Ensemblen kanssa.

Gricius työskenteli Liettuan kansallisessa sinfoniaorkesterissa trumpetin varaäänenjohtajana 2000–2005. Radion sinfoniaorkesterin trumpetin toiseksi soolosoittajaksi hänet valittiin 2006. Vuonna 2008 Gricius valittiin soittaman World Symphony -orkesterin Korean kiertueelle.

Tomas Gricius on opettanut mm. J. Naujalisin musiikkikoulussa, M. K. Čiurlionis -koulussa Vilnassa sekä Lieksan Vaskiviikoilla.

  • Ylikapellimestari Hannu Lintu

    2017–2018 Lintu johtaa 20 konserttia Musiikkitalossa.

    Hannu Lintu aloitti Radion sinfoniaorkesterin kahdeksantena ylikapellimestarina elokuussa 2013 ja jatkaa näin jo vuosia jatkunutta menestyksekästä yhteistyötä RSO:n kanssa. Kaudella 2018–2019 Lintu johtaa 19 konserttia Musiikkitalossa ja vie orkesterin Suomen kiertueelle.

  • Gustav Mahler ja juutalaisuus

    Sirpa Hietanen pohtii aihetta.

    Miten uskonto vaikutti Mahlerin elämään ihmisenä ja säveltäjänä. Sirpa Hietanen pohtii aihetta Norman Lebrechtin kirjan Why Mahler? pohjalta