
Miksi ostaisin hybridin, kun samasta automerkistä löytyy samaan hintaan - tai jopa edullisemmin - vähemmän kuluttava diesel? Onko hybridi amerikkalaisten kuluttajien kosimista, sillä jenkkihän ei dieselillä ajele! Miksi hybridit on luotu Japanissa - esimerkkinä vaikkapa Toyota ja Honda. Eurooppalaiset, lähinnä saksalaiset suuret autonvalmistajat seuraavat hitaasti perässä.
Mutta mikä on hybridi?
Hybridi on yhtä kuin kahden eri lajin risteytys. Autossa se tarkoittaa kahden voimanlähteen ”koplausta”. Polttomoottoria täydentää sähkömoottori akkuineen.
Tällaisella voimanlähdetekniikkojen yhdistämisellä haetaan polttoaineen säästöjä.
Sähkömoottorin tukema polttomoottori pystyy näin toimimaan tehokkaammin. Sähkömoottorin energiavarasto eli akut ladataan nyt sekä liike-energialla että polttomoottorilla. Pistokehybridi on tulossa markkinoille.
Täyshybridit voivat kulkea lyhyen matkan tasaista vauhtia pelkällä sähköllä. Se on hieno ominaisuus etenkin taajama-ajossa. Pakokaasut ovat tuolloin nolla ja melu pienempi. Toisaalta pitkän matkan ajo pelkällä sähköllä ja kovalla nopeudella ei ole mahdollista.
Miksi hybridi on tullut autoiluun?
Kukaan ei tiedä, koska öljy loppuu. Mutta kaikki loppuu aikanaan, myös raakaöljy. Nykymenolla öljyn hankinta tulee aina vaan hankalammaksi ja kannattamattomaksi. Tämä epävarmuus on varmaan yksi syy, miksi autoteollisuus hieman aikailee vaihtoehtoisten voimanlähteiden kuten hybridien käyttöönotossa. Toisaalta joka vuosi tekninen kehitys on osoittanut, että vanhalla kunnon polttomoottorillakin on vielä monta päivitystä tulossa kohti parempaa polttoainetaloutta. Tähän kehitykseen hybridiautot tarjoavat hyvin tärkeän ylimenokauden ratkaisun ennen siirtymistä sähköautojen aikaan. Sähköautojen aika vain tuntuu antavan odottaa itseään.
Kenelle hybridi on tarkoitettu?
Kotisuomessa ja etenkin pääkaupunkiseudulla muun muassa taksit ovat luoneet oman "hybridijenginsä" pitkälti Toyota Priuksen varaan. Kaikelle kansalle luotuja hybridejä löytyy sekä Toyotalta että Hondalta.
Autoilija, joka arvostaa luontoa, korostaa ajotavassaan taloudellisuutta ja haluaa nauttia autoilun helppoudesta ja mukavuudesta, voi harkita hybridiä. Hybridi tuo hyvän omantunnon ainakin ympäristömielessä. Toki hybridilläkin voi ”räpätä”, mutta sen luonne vastustaa kaikkea repimistä ja olemuksellaan se luo hyvin rauhallisen vaikutuksen. Hybridi lipuu liikennevirrassa muun liikenteen tahtiin hyvin huomaamattomasti ja eleettömästi. Jopa ökymaasturit.
Autoilun kustannusten kohdalla asia käykin jo melkoisesti ostajalle monimutkaisemmaksi ja vertailu on vaikeaa. Tässä kohden tunne ja äly kohtaavat eurot. Jokaisen tulee itse ratkaista ongelma hyvän myyjän avustuksella.
Loppuyhteenvetona haluan todeta, että hybridiä ei pelkkien ennakkoluulojen perusteella pidä jättää kokeilematta.
Yleisimmät hybridiversiot:
- Kevythybridi: sähkömoottori toimii tehon lisääjänä (esimerkiksi Honda)
- Täyshybridi: pystyy ajamaan lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä (esimerkiksi Toyota)
- Pistokehybridi: akkuja voi ladata myös ”seinästä” (esimerkiksi Toyota)
Ylen Puskuri-ohjelmassa on 7.3. vertailuparina ökymaasturit Porsche Cayenne ja BMW X6. Molemmat ovat hybridejä. (Kulutuslukemia: BMW X6 Hybridi 9,9 l/100km ja BMW X6 diesel 7,5 l/100km. Vastaavia vertailupareja löytyy myös japanilaisista autoista niin sanotussa perheautoluokassa.) YLE TV2 ma 7.3. klo 21.20
Autokonkari Matti Sinervä juontaa Puskuri-ohjelmaa, toimii Autoliitossa sekä EcoTour 2011 -tapahtuman kilpailunjohtajana. Olotilassa Sinervä pohtii autoiluasioita tavallisen kuluttajan näkökulmasta.
Linkit: