Kun ihminen kuolee kotona, paikalle kutsutaan lähes poikkeuksetta poliisi. Lain mukaan poliisin on tehtävä tutkimus ja järjestettävä vainajan kuljetus. Pari vuotta sitten poliisilaitosten määrä väheni 90:stä 24:ään. Tuolloin vainajien kuljetuksia alettiin kilpailuttaa entistä laajemmilla alueilla. Myös sairaalat kunnat kilpailuttavat vainajien siirtoja.
Perinteisten paikallisten hautaustoimistojen rinnalla kuljetusmarkkinoista kilpailee nyt useita uusia hautausyrittäjiä sekä myös aivan muiden alojen, kuten kuljetus- tai jopa turvallisuusalan yrittäjiä. Uudet yrittäjät ovat voittaneet kilpailutuksia aiempaa alhaisemmilla hinnoilla. Samalla on herännyt keskustelu palvelujen laadusta.
Suomen Hautaustoimistojen liitto on saanut yhteydenottoja niin omilta jäseniltään kuin omaisiltakin siitä, että kaikkialla palvelu ei ole sujunut niin kuin olisi pitänyt.
Hautausalan markkinat ovat monellakin tavalla ikävä kyllä kartellisoituneet . . .
"Jäsenyritykset ovat olleet kovasti huolissaan siitä, että siellä on alalla toimimassa yrittäjiä, joilla ei ole kaikki nämä perusteet hallinnassa. Siellä on ajoneuvokalustoa, joka ei vastaa sitä tarkoitusta ja tietysti se alihinnoittelu syö koko alaa”, sanoo Kyllikki Forsius, Suomen Hautaustoimistojen liiton puheenjohtaja. Hautaustoimistojen liitto on perinteisten toimijoiden etujärjestö. Siihen kuuluu yli puolet Suomen hautaustoimistoista.
Närää on herättänyt mm. kuljetuskalusto. Omaiset odottavat paikalle ruumisautoa, mutta vainaja haetaankin kotoa pakettiautolla.
"Se oli niin kun remonttireiskojen auto. Ei sitä ainakaan ollut tarkoitettu ruumiskuljetukseen", sanoo eräs omainen.
Yksi uusista toimijoista on osallistunut kilpailutuksiin ympäri Suomen. Yrityksen toimitusjohtajalla on selitys siihen, miksi yritystä pidetään markkinahäirikkönä.
"Hautausalan markkinat ovat monellakin tavalla ikävä kyllä kartellisoituneet. On aika yleistä hautaustoimistoalalla, että on vain yksi tarjous ja tällöin ei tietenkään kilpailua ole. Ja me on tultu sitten paikalle ja tehty se toinen tarjous", sanoo toimitusjohtaja.
Omainen pohtii, viekö halvan hinnan tavoittelu alan arvokkuuden ja vainajan kunnioituksen.
"Ei kilpailutusta käytetä monessa muussakaan asiassa, miksi se täytyy käyttää sitten vainajien kuljetuksessa? Vainaja pitää viedä kauniisti.”
Haastatellut
- Kyllikki Forsius, puheenjohtaja, Suomen Hautaustoimistojen liitto
- Laimi Heiskanen, Liperi
- Sauli Kuha, poliisijohtaja, Poliisihallitus
- Markku Laakso, toimitusjohtaja, HUS-Logistiikka
- Reijo Mäkelä, Nokia
- Tuomo Niiranen, Helsinki
- Jarmo Nykänen, apulaispoliisipäällikkö, Pohjois-Karjalan poliisilaitos
- Paula Thomasson, Nokia
- Marco de Wit, toimitusjohtaja, Suomen Hautaustoimistot Oy
Lisää ohjelmasta
- Veikkauksen vedonlyöntiuudistus: Uusi peliominaisuus herätti valvojassa huolen pelaajien oikeusturvasta, sopimuskumppania kiristetty
- Ihmelääke aiheutti kahdeksan suomalaispotilaan kuoleman ja se vedettiin markkinoilta – nyt lääkettä käytetään haittavaikutuksista huolimatta Suomessa enemmän kuin koskaan
- Vanhusten turvallisuus vaarantunut, työvuorolistoilla kikkailtu – Esperi Caren lippulaiva on saanut jatkaa, vaikka ongelmia on ollut kymmenen vuotta