Hyppää pääsisältöön

KIlpailutettu kuolema: käsikirjoitus

MOT: Kilpailutettu kuolema

ensilähetys TV1 28.2.2011 klo 20:00

Käsikirjoitus

Paula Thomasson: "Se oli remonttireiskojen auto. Ei sitä ainakaan ollut tarkoitettu ruumiskuljetukseen."

Jarmo Nykänen (apulaispoliisipäällikkö, Pohjois-Karjalan poliisilaitos): "Poliisipartiot kertoi, että omaiset oli vähän niin kuin järkyttyneet tai ei vähäänkään järkyttyneet, että minkälaiseen autoon vainaja laitettiin."


Juonto: Nokialainen Paula Thomasson sai viime kesänä suruviestin. Hänen anoppinsa oli juuri kuollut kotiinsa.

Paula Thomasson: "Minä sitten siitä paikasta lähdin kanssa sinne mummun kotiin ja siellä oli sillä hetkellä juuri lähdössä ambulanssimiehet pois. Menin sitten sisälle ja katsoin, että on siellä keittiössä pitkällänsä. Siellä odoteltiin ja oltiin kaikki vähän kaikin puolin sekasin. Sitte tuli kaksi poliisia ja... hyvin asiallisia ja katso kans mummun tilannetta ja näin on. Sano sitten että he on soittanu ruumiskuljetukselle, tai sanotaan ymmärsimme, tietenkin itsekin ymmärsin että hautaustoimistoon."

Otsikko: KILPAILUTETTU KUOLEMA


Kun ihminen kuolee kotona, paikalle kutsutaan lähes poikkeuksetta poliisi. Lain mukaan poliisin on tehtävä tutkimus ja järjestettävä vainajan kuljetus.


Paula Thomasson: "Tuli kaks mustiin pukeutunutta miestä, toinen oli pitkä laiha, toinen oli semmonen jykevämmän tuntunen. Hyvin kohteliaasti esittäyty, että osanottomme ja katto sinne keittiöön."


Paula Thomasson: "Pisti paarit lattialle ja vanhempi henkilö opasti tätä nuorempaa, joka minun käsityksen mukaan ei ole edes kuollutta nähnytkään. Hän koko ajan opasteli häntä siinä, että kuinka pistetään."


"Vähän niin kun että mitä mä nyt teen ja mihin mä kosken. Kun toinen niin kun opasti, että nosta jaloista. "



Juonto: Vuonna 2009 poliisilaitosten määrä väheni 90:stä 24:ään. Tuolloin vainajien kuljetuksia alettiin kilpailuttaa entistä laajemmilla alueilla ja paikallisten hautaustoimistojen rinnalle tuli uusia hautaus- ja kuljetusyrittäjiä.

Paula Thomasson: "Vanhempi henkilö nosti mummua ihan täysin ranteista, niinkun suoraan sanoen sikaa ois nostettu vartaalle. Itselleni tuli semmonen kuva, että kun olen lihateollisuudessa ollut töissä ja siellä nähny näitä. Ja toinen siinä koko ajan opasti ja nuorempi sano "kyllä on painava". "


Suomen hautaustoimistojen liitto on hautaustoimistojen edunvalvontajärjestö. 500 hautaustoimistosta noin 300 kuuluu liittoon. Liitossa on huomattu markkinoiden muutos.


Kyllikki Forsius (puheenjohtaja, Suomen Hautaustoimistojen liitto): "Jäsenyritykset ovat olleet kovasti huolissaan siitä, että siellä on alalla toimimassa yrittäjiä, joilla ei ole kaikki nämä perusteet hallinnassa. Siellä on ajoneuvokalustoa, joka ei vastaa sitä tarkotusta ja tietysti se alihinnoittelu, joka tänne alalle on tullu, syö koko alaa."


Tiina Lundell / MOT: "Tunnistatteko te itseänne tuosta kuvauksesta?"


Marco de Wit (toimitusjohtaja, Suomen Hautaustoimistot Oy): "No ei kyllä tunnisteta."


Juonto: Uusista toimijoista laajimmalle on levittäytynyt turkulaislähtöinen Suomen Hautaustoimistot Oy. Yrityksellä on hämmentävän samanlainen nimi kuin vanhojen perinteisten toimijoiden etujärjestöllä, Suomen Hautaustoimistojen liitolla. Suomen Hautaustoimistot Oy on erikoistunut nimenomaan vainajien kuljetuksiin ja on muutaman vuoden aikana voittanut useita poliisien, sairaanhoitopiirien ja kuntien järjestämiä kilpailutuksia. Toimitusjohtaja Marco de Witin mukaan yritys toimii jo noin 200 kunnan alueella. Vuosittain se tekee viitisentuhatta kuljetusta.


Juuri toiminnan valtakunnallisuuden vuoksi Hautaustoimistojen liiton jäsenyritykst kokevat Suomen Hautaustoimistot Oy:n suurimpana kilpailijanaan.

Marco De Wit on ollut alalla kymmenisen vuotta. Suomen hautaustoimistot Oy:n lisäksi hän on osallistunut kilpailutuksiin myös sukuyhtiönsä Witsons Oy:n kautta. Lisäksi yhtiöillä on hautausalalla useita aputoiminimiä.


Yritys hoiti viime kesänä Nokialla Paula Thomassonin omaisen kuljetuksen.

Paula Thomasson: "Sitten mentiin siihen ulos ja siinä tuli sitten että ei voi olla totta, täähän on iso valkoinen pakettiauto! Ja paarit työnnettiin sinne lattialle, ovet kiinni ja oven takaikkunat oli viel silleen et ne ei ollu tummennettu. Siinä oli semmonen musta kangas, joka laskettiin siihen ja luukut kiinni ja ... autossa oli vielä peräkoukku."


Se oli tavallinen pakettiauto sisustaltaan ja paarit laitettiin suoraan lattialle, siinä ei ollut mitään lavettia tai vastaavaa.


Tiina Lundell / MOT: "Onko tämmöinen mahdollista?"

Marco de Wit: "On mahdollista, että vainajan kuljetuksessa ei ole lavettia juuri sen takia, että on oltava mahdollisuus kuljettaa myös useampaa vainajaa."


Marco de Wit: "Tätä ei pystytty koskaan käsittelemään tätä asiaa, koska meihin ei otettu koskaan yhteyttä. Me kuultiin kyllä myöhemmin jälkikäteen ja sit kun ollaan selvitetty tätä tilannetta, niin on tehty ihan normaali vainajankuljetus."


Paula Thomasson ei tehnyt asiasta virallista reklamaatiota.

Tiina Lundell / MOT: "Miksi ette?"

Paula Thomasson: "Näin kun kysytte, niin kyllä ois tarvinnut tehdä."


Ennen viime kevään kilpailutuskierrosta poliisin vainajien kuljetuksista huolehti nokialainen hautautoimisto tällaisella kalustolla.

Reijo Mäkelä: "Tätä käytetään lähinnä paarikuljetuksissa, koska tää on huomaamattomampi. Kun mennään kotia ja on ikävämpiä tilanteita, niin ei herätä niin paljon huomiota. Tällä kertaa tällaset kuljetuspaarit, joissa on ittessään tällaiset peitot, millä peitetään."


Tässä on vainajan ns. nostolakana. Vainaja nätisti kääritään tähän lakanaan ja sitten nostetaan paareille.


Omaiset odottavat yhä perinteistä ruumisautoa, mutta kilpailutuksen myötä vainaja noudetaan kotoa tai onnettomuuspaikoilta yhä useammin pakettiautolla. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla vainajia on kuljetettu jo pidempään mm. tällaisella hautausambulanssilla. Auton kyytiin mahtuu neljä vainajaa.

Tuomo Niiranen: "Laitetaan verho alas, ettei näy vainaja. Tällä mennään sairaalasiirtoihin, tässä on paarikärryt, millä mennään pitkiä käytäviä pitkin, kun viedään oikeuslääkkeelle."

"Sitten kun tule toinen tehtävä, hissi ylös, niin saadaan mahtumaan lisää vainajia tonne alle. Nää on viranomaisten hyväksymät laitteet."


Auto on pitänyt rekisteröidä ruumisautoksi, siinä on oltava mm. väliseinä ja kiinteä vetolavetti.

Tiina Lundell / MOT: "Mä sain tänään kännykkääni tämmöisen kuvan teidän yhdestä autosta. Näyttääkö tutulta, että siellä auton sisällä voi näyttää noin pelkistetyltä?"

Marco de Wit: "Jaa'a, olis mukava tietää mikä on kyseessä ja mistä.. "


Tiina Lundell / MOT: "Se on Helsingistä, Nissan Prima Star auto."

Marco de Wit: "No tää on tätä tyypillistä, että helposti kilpailijat kilpailijat tekee vaikka mitä. Helposti väitteitä, mutta olis kiva, että tulis käymään ja keskustelisivat."

Sauli Kuha (poliisijohtaja, Poliisihallitus): "Ruumiinkuljetuksestahan ei ole säädetty, että millä tavalla niitä pitää kuljettaa. Mutta lähtökohta on se, että sen täytyy olla asianmukaista, eikä saa olla vainajaa loukkaavaa, eikä myöskään sillai et se omaisia loukkaa. Mutta että noin kuvattuna, että pakettiauton lattialle laitetaan paarit. Tuntuu vähän kornilta näin aseteltuna."


Juonto: Marco De Witin Suomen Hautaustoimistot Oy toimii eri tavoin kuin perinteiset hautaustoimistot. Toimitusjohtajan konttori on turkulaisessa toimistohotellissa ja kuljetuksista vastaavat pitkälle alihankkijat. Hautaustoimistot ovat perinteisesti toimineet yhdellä paikkakunnalla ja hoitaneet kuljetukset itse.


Vanhojen toimijoiden etujärjestö, Suomen Hautaustoimistojen liitto, on hermostunut uusien yrittäjien toimintatapoihin. Liiton jäsenet ovat hävinneet useita kilpailutuksia. Liitto on lähettänyt poliisihallitukselle selvityspyynnön siitä, ovatko poliisilaitosten tekemät hankintapäätökset tehty asianmukaisesti ja onko liittoon kuulumattoman yrityksen käyttämät ajoneuvot rekisteröity asianmukaisesti ruumisautoiksi.

Kyllikki Forsius: "Myös alihankkijat olis sitten selvitettyjä, joita käytetään. Siellähän esimerkiksi alihankkijoiden alihankkijoista pyydetä minkäännämöstä tietoa. Siellä käytetään sitten muita kuin hautaustoimistoja tai ruumisauton omaavia yrityksiä toimijoina ja niistä me ollaan pyydetty selvitystä kuin myöskin siitä alihinnoittelusta."


Juonto: Eikä tässä vielä kaikki. Vainajien kuljetuksia on kilpailutettu myös sairaaloissa. Vuonna 2008 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri kilpailutti vainajien siirrot sairaaloiden osastoilta vainajien säilytystilaan sekä sieltä patologian laitokselle. Kilpailutuksen voitti Marco de Witin perheyritys, Witsons Oy. Tiettynä aikoina yritys hoitaa myös vainajien näytöt omaisille.

Markku Laakso (toimitusjohtaja, HUS-Logistiikka): "Me haluttiin antaa tämmöinen vaativa tehtävä alan ammattilaisille eli hautaustoimistoille. Kuljetuksen lisäksi tähän sisältyy vainajien näyttöä ja kuljetushenkilöt ei sitä ihan omakseen tunteneet. Tää oli yksi syy. Sitten myös kustannussäästöt."


HUSin sairaaloissa säästöt ovat olleet kymmeniä tuhansia euroja vuodessa.


Suomen Hautaustoimistojen liitton mielestä asiat eivät ole sujuneet: liitto on lähettänyt HUSiin selvityspyynnön, jossa se kritisoi osastoilla tapahtuvaa hautaustoimistojen markkinointia.

Marco de Wit: "Me ollaan tässä nyt Uuttamaatta palveltu useampi vuosi eikä ole yhtä ainutta valitusta omaisilta, ei hankintayksiköltä, ei mistään, ja sitten tulee tällaisia outoja kirjeitä."


Kyllikki Forsius: "Mulle on tullu useampia kymmeniä puheluja omaisilta näiden kahden vuoden aikana. Ja tietysti hautaustoimistoilta on tullu myös sitten useita yhteydenottoja siitä, että on huomattu, että sitä toimintaa siellä tapahtuu."


Markku Laakso (toimitusjohtaja, HUS-Logistiikka): "Meillä on sopimus, missä on pelisäännöt tän palveluntuottajan kanssa. Meille ei tämmöistä palautetta ole tullut meidän osastoilta eikä myöskään omaisilta. Me ollaan palveluun ihan tyytyväisiä."

Tiina Lundell / MOT: "Miksi liitto sitten reklamoi?"

Markku Laakso: "Tähän en motiiveja tunne tarkkaan. Ehkä tässä voi olla kysymys sellaisesta, kun tulee tämmöinen uusi toiminta-alue, mikä muuttaa vanhoja toimintatapoja ja -reviirejä, niin silloin tämmöinen valittaminen on ehkä herkemmässä."


Poliisin kilpailuttamien kuljetusalueiden laajentuminen on sekoittanut markkinat. Suomen Hautaustoimistot Oy on voittanut jo puolet poliisin uusista kilpailutuksista. Paikallisille hautaustoimistoille nimenomaan poliisikuljetukset ovat taanneet perustoimeentulon.


Kyllikki Forsius: "Jos on kallis ruumisauto, sillä täytyy olla riittävästi toimintaa että sitä voidaan ylläpitää."



Perinteisten toimijoiden haastajalla on oma käsityksensä alan nykytilanteesta.

Marco de Wit: "Hautausalan markkinat ovat monellakin tavalla ikävä kyllä kartellisoituneet. On aika yleistä hautaustoimistoalalla, että on vain yksi tarjous ja tällöin tietenkään ei sitä kilpailua ole. Ja me on tultu sitten paikalle ja tehty se toinen tarjous."


Kyllikki Forsius: "Ei ole ollut kartellia eikä voi olla kartellia. Se hinnottelu myöskin näillä ei-liitto jäsenillä on lähestulkoon sama, eli kyllä se on perustunut siihen, mikä on tukun ostohinta sitten yritykselle ja mitä palvelun tuottaminen maksaa."

Marco de Wit: "Eräässä kaupungissa valitettiin siitä, että meidän tarjous on neljä- viisi kertaa edullisempi. Meillä oli noin 200.. 170 euroa ja sitten kilpailijalla oli sen 600-700 tais olla jopa 800 euroa."


Marco de Wit viittaa Oulun poliisilaitoksen tekemään tarjouskilpailuun, jossa kilpailutettiin oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämiseen liittyvät ruumiinkuljetukset. Tarjouspyynnössä edellytettiin kahden henkilön ympärivuorokautista valmiutta kuljettaa vainajia Oulun poliisipiirin alueella. Markkinaoikeuteen valittaneen kilpailijan mielestä Suomen Hautaustoimistot Oy:n tarjous oli sellainen, ettei sillä pystytä ylläpitämään ympärivuorokautista hälytysvalmiutta.

Tiina Lundell / MOT: "Miten te pystytte tekemään niin paljon edullisemmin?"

Marco de Wit: "No se on hyvä kysymys siinä mielessä, että 170 euroa pidetään monilla alueilla todella kalliina. Että se nyt on vaan näin, että usealla alueella hinnat on mennyt erittäin korkeeksi ehkä juuri sen takia että kilpailua ei ole."


Myös kuntien sosiaalitoimen toimeentulotukiasiakkaiden hautauspalvelut on kilpailutettu.

Kyllikki Forsius (Suomen Hautaustoimistojen liitto): "Todellinen kustannus mikä tällä hetkellä, kun on laskenut, että siinä on edullisin arkku ja palvelut, jotka lainmukaan tarvitaan niin 800 euroa olis sellanen todellinen hinta jolla se alimmillaan voitaisiin myydä."

Tiina Lundell / MOT: "Ja paljonko ovat tarjoukset alimmillaan?"

Kyllikki Forsius (Suomen Hautaustoimistojen liitto): "200 euroa."

Tiina Lundell / MOT: Mitä se käytännössä tarkoittaa?

Kyllikki Forsius (Suomen Hautaustoimistojen liitto): "Sen täytyy tarkoittaa sitä että joku saa arkut ilmaiseksi ja tekee itse työn ilmaiseksi eikä maksa siitä minkäälaisia veroja."


Eri palveluiden, esimerkiksi arkunkantajien, hinnat on yksilöitävä tarjouspyynnössä.

Kyllikki Forsius: "Räikein esimerkki, minkä olen nähnyt tämmösessä julkisen hankinnan tarjouksessa, joka on myöskin hyväksytty ja tehty hankintasopimus, niin siellä on kantaja 1 euro."


Sosiaalitoimen hautaukset ovat usein polttohautauksia.

Marco de Wit: "Kun on sosiaalitoimen hautauksesta kysymys, siinä lähes koskaan ei tarvita kantajia. Niin sitten tietenkin tarjouksessa ei kannata laittaa tällaisia korkeita hintoja kantajista joita välttämättä ei koskaan tarvita."

Tiina Lundell / MOT: "Jos sosiaalitoimiston asiakas sitten haluaa ne kantajat paikalle, niin lähteekö teidän firmastanne kantajat sitten eurolla?"

Marco de Wit: "No eivät lähde lähde kyllä joo. Eli tässä tapauksessa tietenkin heille maksetaan se mikä alalla maksetaan."


Palataan poliisin kilpailutuksiin. Pohjois-Karjalan poliisilaitos sai viime kesänä kirjallisen valituksen vainajan kuljetuksesta. Kuljetuksesta vastasi Suomen Hautaustoimistot Oy.

Laimi Heiskanen: "Mieheni kuol silloin juhannuksen aatonaattona. Kymmenen aikaan. Sitten tuli ambulanssit ja siihen piti kuhtuu sitten polliisi ja tää vainajan kuljetusauto. Ja tätä ootettiin tätä autoo pari tuntii sitten. Se yritti perruutella auton perree tohon oven etteen ja se ei tuota onnistunut se perruuttaminen."

Laimi Heiskanen: "Sitten se lakanan kanssa yritti, jotta sillä kannettahan. Polliisi oli sitä mieltä, että sellasta liki satakiloista miestä ei kanneta millään lakanoilla. Siinä pittää olla paarit. Ja niitä paareja ei meinannut lähtee hakemaan se kuljettaja. Ainankin kolme kertoo sille piti sanoa, että paarit pittää olla. Siihen se sitten rupes rettuuttammaan sitä. Vähän epäinhimillisesti. Kyllä ne sitten saivat poliisin kanssa paareille tämän vainajan. Miehen veli tuli kyselemmään, että voisko hän olla avuksi, niin poliisi sanoi, että apu on tarpeen."


Laimi Heiskanen teki valituksen apulaispoliisipäällikkö Jarmo Nykäselle. Paikalla ollut poliisi vahvisti Heiskasen kertomuksen kuljettajan käytöksestä.


Jarmo Nykänen (apulaispoliisipäällikkö, Pohjois-Karjalan poliisilaitos): "Se ei ollut aivan semmoista mitä me edellytämme. Semmoinen kokemus, että kuljettajalla ei ollut se tilanne kokonaisuudessaan hallussa."


Laimi Heiskanen: "Pitäisi olla vähän tunteellisuutta. Jos sitä ei nyt tarvitse niin ottoo siihen oikein nimellisesti ossoo, mutta kuitenkin käyttäytyä vähän kohteliaammin ja huomioon ottoo tää jälkeen jäävä."



Marco de Wit (toimitusjohtaja, Suomen Hautaustoimistot Oy):

"Jos omaisesta tuntuu, että se kuljetus ei ole mennyt niin kuin on pitänyt tai henkilökunta ei ole harjoittanut sellaista surutyötä kuin pitäisi, niin näinhän tietysti on. On meidän velvollisuus saada tämä omainen tuntemaan, että hänet on otettu oikein huomioon siinä tilanteessa."

Tiina Lundell / MOT: "Onko tämä kuljettaja vielä palveluksessanne?"

Marco de Wit (toimitusjohtaja, Suomen Hautaustoimistot Oy): "Ei ei ole."

Tiina Lundell / MOT: "Irtisanottiinko hänet?"

Marco de Wit (toimitusjohtaja, Suomen Hautaustoimistot Oy): "Hän siirtyi muihin tehtäviin."


Kilpailutusten onnistumiseen vaikuttaa se, miten tarjouspyyntö on laadittu. Käytännössä maan 24 poliisilaitosta kilpailuttaa hankinnat kukin tavallaan.

Sauli Kuha: "Poliisihallitus ei ole antanut suoranaisia ohjeita. Poliisihallitus antaa poliisiyksiköille rahoituksen, joka sisältää rahotuksen myös näiden ruumiinkuljetusten kuluihin ja poliisiyksiköt tekevät itse palvelusopimukset ruumiinkuljettajien kanssa. Kilpailuttavat ne niin kuin laki julkisista hankinnoista edellyttää, muutaman vuoden välein."


Poliisin kilpailutusruljanssia on lisännyt oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten keskittäminen viidelle paikkakunnalle aiemman parinkymmenen sijaan. Esimerkiksi Pohjois-Karjalan poliisi on järjestänyt puolessatoista vuodessa kaksi kilpailutusta. Ruumiinavaukset siirtyvät Joensuusta Kuopioon. Uudessa tarjouspyynnössä poliisi kiristi laatuvaatimustasoaan.


Jarmo Nykänen: "Siellä on määritelty, että minkä värinen auto se voi olla, se sisäpinta ei saa olla peltipinnalla, se on pehmeällä materiaalilla sisällä verhoiltu, näköyhteyttä ulkoa ei saa olla siihen vainajan kuljetustilaan ja monia muita asioita on nyt kirjattu sinne näkyviin."



Pahimmillaan poliisit ovat joutuneet odottamaan ruumisautoa useamman tunnin. Uudessa tarjouspyynnössä odotusaikoja lyhennettiin.

Nykänen: "Ei voi kuvitellakaan, että jos jompikumpi puolisoista olisi menehtynyt niin poliisi tulisi sinne paikalle ja toteaisi tilanteen ja lähtisi pois. Me odotetaan ruumisauton paikalle tulemista ja se on tietysti poissa muusta tehtävästä."


Kilpailun kiristymistä kuvaa myös se, että poliisien, kuntien sekä sairaanhoitopiirien vainajien kuljetushankinnoista kannellaan markkinaoikeuteen. Yksinomaan Suomen Hautaustoimistot Oy:llä on ollut tai on parhaillaan vireillä kymmenen markkinaoikeustapausta.

Tiina Lundell / MOT: "Miksi niitä on niin monia?"


Marco de Wit: "Niin, hyvä kysymys. Eli silloin kun me tullaan johonkin kuntaan, tehdään
nyt vaikka tarjous joka on puolet tai kaksi tai kolme kertaa edullisempi. Silloin me vaan pyritään siihen, että tämä hintataso pysyy järkevällä tasolla."


Yritys on pääsääntöisesti pärjännyt markkinaoikeustaistoissa.

Takaiskujakin on tullut. Kanta-Hämeen poliisilaitoksen ja Suomen Hautaustoimistot Oy:n kuljetussopimus päättyi lyhyeen, se purettiin vajaan vuoden jälkeen.



Tiina Lundell / MOT: "Poliisin mukaan sovitut aikataulut eivät pitäneet ja kuljettajat eivät olleet niin ammattitaitoisia kuin heidän olisi pitänyt olla.


Marco de Wit: "Jaa'a, se olis kiva kun kertois sen meille, mutta en nyt tiedä, mitä olet keskustellut heidän kanssaan. Mutta ett kylhän nyt näin on, että siellä on vasteajat olleet Suomen parhaat."



Kanta-Hämeen poliisista vahvistetaan, että nimenomaan kuljetusten aikatauluviiveet johtivat siihen, että sopimus purettiin. Muutamissa ajoissa oli myös käytetty alihankkijaa, jota poliisi ei ollut hyväksynyt.


Tiina Lundell / MOT: "Siellä kuitenkin järjestettiin uusi kilpailutus?"


Marco de Wit: "Aivan, eli tämä on asia joka meille sopii oikein hyvin."


Juonto: Suomen Hautaustoimistot Oy ei osallistunut uuteen kilpailutukseen. Poliisin kanssa on sovittu, ettei kumpikaan osapuoli valita oikeuteen. Uuden yrittäjän päätoimiala on ravintola- ja turvallisuusalan työvoima- ja koulutuspalveluissa. Sopimuksen hinta oli korkeampi kuin Suomen Hautaustoimistot Oy:n ensimmäisellä kierroksella tarjoama.


Poliisihallituksen sisäinen tarkastus tutkii parhaillaan vainajien kuljetusten kilpailutuksia. Sen mukaan juuri Kanta-Hämeen poliisin kuljetussopimuksesta on tehty eniten poliisin sisäisiä huomautuksia. Poliisilaitosten 15:sta kilpailutuksesta kahdeksasta on valitettu markkinaoikeuteen tai korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Kaikissa tapauksissa toisena osapuolena on ollut Suomen Hautaustoimistot Oy.

Sauli Kuha: "Mitä tulee epäasialliseen kalustoon ja niin edelleen, niin kyllä julkisten hankintojen kohteena olevan palvelun täytyy täyttää ne vaatimukset, että kaikki yhteiset velvoitteet on hoidettu, verot on maksettu, asioita ei ole ulosotossa ja niin edelleen. Sillon kun ilmenee tämmöstä, niin sillon poliisiyksikön tulee käydä keskustelu palveluntuottajan kanssa ja katsoa että mistä oikein on kysymys."


Hoitipa vainajien kuljetukset mikä yritys hyvänsä, omaiset toivovat, että arvokkuus säilyisi.

Laimi Heiskanen: "Sitä kun ei sillein tiedä kukaan, millaiset tunteet on, kun toinen lähtöö äkkiä."

Tiina Lundell: "Sopiiko tämä kilpailutus hautaustoimintaan?"

Laimi Heiskanen: "Minun mielestä ei sovi"

Paula Thomasson: "Ei sitä käytetä monessa muussakaan asiassa, miksi sitä täytyy käyttää sitten vainajien kuljetuksessa? Kun on monta asiaa teollisuudella, kuljetuksissa ja muussa, ei sitä aina halpaa huolita. Sitä pitää myös tietää, että se homma pelaa. Vainaja viedään kauniisti, eikä sitä että kun halvalla vaan saadaan, ei se voi tässä asiassa mennä näin, jos ei se mee jossain muuallakaan."


Loppu.