Hyppää pääsisältöön

Autonrenkaan vaihtaminen - hyvä taito opetella ja hallita

Autonrenkaan vaihtaminen - hyvä taito opetella ja hallita. Kuva: stock.xchng


Autonrenkaan vaihdossa pätee vanha sääntö: harjoittelu tekee mestarin. Tartu kokeneempaa renkaanvaihtajaa hihasta kiinni ja sovi tapaaminen. Suorita valvottu työharjoittelu kotipihalla - kohteena oma auto ja sen neljä pyörää.

Operaatio Autonrenkaan vaihtaminen


1. Työkalut:

  • Hyvä toimiva pienikokoinen hallitunkki. Auton oma tunkki on vain hätätilanteita varten, mutta käyttö kannattaa opetella saman harjoitussession aikana.
  • Tukeva ristikkoavain. Auton oma pyöränpulttiavain on lelu! Jätä ristikkoavain renkaanvaihtosession jälkeen takaluukkuun mahdollista hätätilannetta varten.
  • Ruuvimeisseli tai vastaava työkalu pölykapselien irrottamiseen; saattaa kuulua auton omiin työkaluihin.
  • Mahdollisiin lukkopultteihin sopiva adapteri (pitää löytyä vararenkaan luota).
  • Puupalikka tunkin ja auton korin väliin.
  • Stoppari (esimerkiksi kivi) yhden pyörän eteen.
  • Hanskat



2. Toimenpiteet:

  • Tarkista, että vaihdettavat renkaat ovat tallessa ja niissä on riittävästi ilmaa. Ennen vaihto-operaatioon ryhtymistä voit pakata renkaat kyytiin ja käydä huoltoasemalla tarkistamassa ilmatilanteen sekä lisätä paineet ohjekirjan mukaisiksi.
  • Paluu pihalle: katso ensiksi auton omasta ohjekirjasta kohta Renkaan vaihto. Siinä kerrotaan muun muassa ne auton korin kohdat, joista autoa tulee nostaa.
  • Pysäköi auto tasaiselle alueelle. Kytke käsijarru tiukalle ja ykkönen päälle (automaatissa p-asento). Aseta stoppari pyörän eteen, esimerkki: kun nostat vasemman takanurkan ilmaan niin stoppari asetetaan oikean eturenkaan eteen.
  • Irrota pölykapselit.
  • Ristikkoavain käteen: löysää yhden pyörän pultit ennen kuin nostat auton nurkan ilmaan.
  • Aseta tunkki oikean nostopisteen kohdalle ja – hiiop!
  • Irrota pultit ja nosta rengas pois paikaltaan.
  • Tässä vaiheessa kannattaa tarkistaa ja puhdistaa pulttien kierteet ja laittaa niihin hieman rasvaa.
  • Puhdista vanteen kiinnityskohta ja aseta uusi rengas paikalleen.
  • Esikiristä pultit, laske auto alas ja kiristä vasta sitten pultit kunnolla loppuun asti (momenttiavaimella - jos sellainen löytyy).
  • Merkitse pois otettuun renkaaseen saman tien, mikä oli sen sijainti auton alla - esimerkiksi ot = oikea taka. Näin osaat syksyllä laittaa renkaat takaisin oikeille paikoille.
  • Tämä sama rituaali toistetaan auton joka nurkassa.
  • Varastoon menevät renkaat pestään vanteineen ja varastoidaan kuivassa, viileässä ja auringolta suojaisessa paikassa.
  • Kun olet kertaalleen tehnyt homman, niin rengasrikkokaan ei ole enää mikään katastrofi. Toki mukana tulee aina olla kunnossa oleva vararengas, ristikkoavain ja tunkki. Nykyisten turvapalvelujen aikakaudella kannattaa ongelmatilanteissa ainakin harkita yhteydenottoa ammattilaisiin ja pyytää apua. Auton ohjekirjan välistä löytyy oikea puhelinnumero – eikö vain?


3. Turvallisuus

  • Kun auto on tunkin varassa, älä laita mitään ruumiinosaa auton alle. Ei päätä, ei käsiä, ei jalkoja.
    Kun auto on tunkin varassa, älä laita mitään ruumiinosaa auton alle. Ei päätä, ei käsiä, ei jalkoja. Jos sinulla on tarkoitus tehdä jotain muuta huoltotoimenpidettä auton alla, niin auto on ehdottomasti asetettava tukevien pukkien päälle.
  • Jos rengasrikko yllättää tiellä, kytke hätävilkut autoon, pue varoliivi päälle ja vie varoituskolmio tielle. Näin autat muita tiellä liikkujia havaitsemaan poikkeustilanteen ja kohteen tiellä, ja työskentelyolosuhteet ovat turvallisemmat.
  • Tarkista renkaiden pulttien kiristykset noin 100 kilometrin ajon jälkeen
  • Tarkista renkaiden ilmanpaineet säännöllisesti.

 

Autokonkari Matti Sinervä juontaa Puskuri-ohjelmaa, toimii Autoliitossa sekä EcoTour 2011 -tapahtuman kilpailunjohtajana. Olotilassa Sinervä pohtii autoiluasioita tavallisen kuluttajan näkökulmasta.

Linkit:

Kommentit