Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Pyöräkärrytesti: Lapset mukaan pyöräretkelle

Polkupyöriä telineessa.
Polkupyöriä telineessa. polkupyörä

Monet pyöräilevät vanhemmat kuljettavat lapsiaan mukana tavaratelineeseen kiinnitettävällä turvaistuimella. Muitakin vaihtoehtoja löytyy – nykyisin liikenteessä näkyy myös takapyörään kiinnitettäviä lastenkuljetuskärryjä. Kuningaskuluttaja testasi viisi eri hintaista kärryä.

Testiin valituista kärryistä edullisimmat ovat Biltema ja iloisen keltainen Spectran kärry. Molemmat riittävät satunnaiskäyttöön varsin hyvin. Croozer Kid for 1 –kärry edustaa hinnaltaan kärryjen keskiluokkaa. Reilut 500 eurolla saa jo enemmän käyttövaihtoehtoja, sillä vakiovarustukseen kuuluvan juoksupyörän avulla kärryt voi ottaa mukaan myös juoksulenkille.

Testin kalleimmat kärryt olivat Chariot Cougar 1 sekä kahden istuttava Burley d’Lite. Spectraa lukuun ottamatta kaikista kärryistä on saatavilla sekä yhden että kahden lapsen istuttavia kärryjä.

Vaunussa nukahtaa nopeasti

Lauri Valonen innostui viime kesänä kuskaamaan poikaansa mukaan pyöräretkille. Reilun vuoden ikäinen Elias istuu vaunuissa jo melko tottuneesti.

Kahden alle kouluikäisen tytön isä, Heikki Ristolainen, vasta harkitsee vaunun hankkimista.

Teppo Moision kyydissä kulkee 9-kuukautinen Nuuti -poika. Teppo on innostunut muutenkin pyöräilykulttuurista: hänen Tavarafillari-blogissaan on vinkkejä pyöräileville vanhemmille ja muutenkin pohdintaa pyöräilyn asemasta osana kaupunkikulttuuria.

Pyöräretkeä ennen tulee toki varmistaa, että kyydittävällä on maha täynnä ja puhtaat vaipat.

- Tuo peräkärry on sellainen laite, että meidän pikkusälli nukahtaa sinne saman tien. Retkelle lähtö kannattaa ajoittaa siten, että otetaan ensin ruokaa, sen jälkeen laitetaan jätkä kyytiin ja ajetaan se ensimmäinen pätkä siten, että siellä saa nukkua rauhassa, Teppo kertoo.

Nuuti on iältään peräkärrymatkustajien alarajoilla. Suositusten mukaan kärryssä kuljetettavan tulee olla vähintään kuusikuukautinen. Painorajojen puolesta kyytiin menee hyvin vielä 6-vuotias lapsi.

Kalliimmat kärryt kevyempiä

Peräkärryissä pätee sama sääntö kuin monissa polkupyörissä. Hieman kalliimmat kärryt on tehty kevyemmistä mutta jäykemmistä materiaaleista. Bilteman ja Spectran melko korkea paino tuntui myös ajettaessa. Nämä kärryt onkin tarkoitettu mieluummin vähän rauhallisempaan menoon.

Kärryä valitessa kannattaa huomioida, millaista reittiä normaalisti ajaa. Kiveyksien yli ajaminen on nimittäin kyytiläiselle sitä mukavampaa, mitä paremmin vaunu on jousitettu ja pehmustettu. Keskiluokkaa edustava Croozer oli testaajien mieleen.

- Jos hankkisin tällaisen kärryn, hankkisin sen nimenomaan urheilukäyttöön ja tähän tulee mukaan urheilupyörä samaan hintaan, mikä tekee tästä hyvin kohtuuhintaisen suhteessa siihen varusteluun, Teppo sanoo.

Chariotin kärryn voi lisävarusteiden avulla muuttaa lastenvaunuksi tai vaikka suksilla vedettäväksi ahkioksi. Mutta lisävarusteista saa myös pulittaa pitkän pennin.

Huomioi tilantarve

Kärry kannattaa valita omien varastotilojen mukaan. Vanhemmissa taloissa kahden istuttava kärry mahtuu ovesta sisään vain vaivoin. Testin tuloksissa keskityttiin enemmän ajettavuuteen ja sekä hinta-laatusuhteeseen.

Niukan voiton testissä vei muunneltavuutensa ansiosta Chariot ennen Burleytä. Croozer oli puolestaan hinta-laatusuhteeltaan testin paras kärry.

Biltema ja Spectra ovat keskenään melko samanlaisia ja varsin kelvollisia kärryjä. Niiden avulla onkin hyvä kokeilla peräkärryn käyttöä, jos ei halua vielä kalliimpaan peliin sijoittaa.

Paljon pyöräileva Teppo Moisio panostaisi kärryjen hankinnassa laatuun.

Croozer oli hinta-laatusuhteeltaan testin paras kärry.

- Itse hankkisin ilman muuta tuollaisen keskihintaluokan tai jommankumman noista kalliimmista. Mutta jos sitten aikoo vain kerran kesässä retkeillä, niin sitten ehkä ominaisuuksia joita kalliimmissa on, ei tarvitse.

Heikille kelpaisi hyvin joku testin huokeammista menopeleistä:

- No sanotaan, että huokeampi voisi olla sopivampi. Jos se innostaisi ajelemaan enemmän lasten kanssa.

Merkki Pisteet (1-5) Hinta
Chariot 4,2 769 e
Burley 4,0 695 e
Croozer 3,9 529 e
Biltema 2,5 129 e
Spectra 2,3 239 e

Pisteet 1-5.

YLE Asiaohjelmat Joonas Turunen

Päivitetty 12.5.2015: Artikkelin muotoiluja korjattu.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.