Hyppää pääsisältöön

Flow-festivaali on vapaa perinteiden taakasta

Helsingin Suvilahdessa järjestettävä Flow on taiteellisen johtajansa Tuomas Kallion mukaan tuuliviirin tavoin altis ihan kaikille ympäristön ärsykkeille. Perinteitä ei noudateta, koska niitä ei ole.

Flow-festivaali on kokonaisvaltainen kulttuurielämys, joka pyrkii olemaan erilainen joka vuosi. Tuoreen musiikin lisäksi panostetaan festivaalialueen viihtyvyyteen, tarjottavaan ruokaan ja markkinoinnin visuaalisuuteen.

Panostus taitaa kannattaa, sillä kävijämäärä on onnistuttu lähes tuplaamaan vuosittain. Aamu-tv:n haastattelussa Tuomas Kallio kertoo menestyksen johtuvan omaan itseensä ja ideaansa luottamisesta.

"Me uskomme, että on olemassa yhtenäinen joukko, jotka ajattelevat musiikista ja kulttuurista samalla tavalla", Kallio kertoo.

Hipsterifestariksi nimetyn tapahtuman yleisö on kuitenkin kriittistä. Trendejä ei seurata, vaan niitä halutaan luoda itse esittelemällä tuoreita, tämän hetken kiinnostavia artisteja ja puheenaiheita. Vuonna 2007 Flown lavalla nähtiin muun muassa yhdysvaltalainen sisarusduo Cocorosie, joka höystää soundiaan lasten eläinleluilla.

Vuonna 2010 taiteellinen johtaja oli tyytyväinen myytyjen lippujen määrään, ja kertoi, ettei sen suurempaan määrään edes pyritä. Hän korostaa, ettei esiintyjiä valita sen mukaan, kuka kasvattaisi eniten liikevoittoa.

"Erityisesti uuteen, pieneen musiikilliseen tekemiseen, kannattaa kiinnittää huomiota, sillä näin voi löytää jotakin mieleenpainuvaa ja erilaista", Kallio kertoo Aamu-tv:n Tomi Korhoselle.

Aivan ongelmitta eivät järjestelyt kuitenkaan sujuneet. Vuonna 2010 festivaali sai festaroitsijoiden puolelta kritiikkiä. Lippuja oli myyty yli 40 000, vaikka kolmihehtaarinen tehdasalue on suunniteltu ainoastaan 17 000 ihmiselle. Ahtauden lisäksi pettymystä aiheutti odotetun islantilaisen Jónsin keikan peruuntuminen, sillä tilalle ei onnistuttu löytämään korvaavaa artistia.

Teksti: Sanna-Katja Pohjalahti

Tietolaatikko

Ensimmäinen Flow-festivaali järjestettiin Helsingin makasiineilla yhteistyössä Helsingin juhlaviikkojen kanssa vuonna 2004

Seuraavana kahtena vuonna konsertteja järjestettiin ympäri kaupungin ravintoloita ja puistoja

Vuodesta 2007 lähtien festaroimaan on päässyt Suvilahden vanhalla teollisuusalueella

  • Noita Nokinenä toi särmää juhlapyhien pumpulinpehmeään idylliin

    Noita Nokinenä ihastutti radiossa

    Näyttelijä Marja Korhosen esittämä Noita Nokinenä oli käsikirjoittaja Toini Vuoriston luoma rakastettu hahmo Ylen lastenkuunnelmissa. Noita Nokinenän seikkailuja kuultiin radiossa ensimmäisen kerran jo vuonna 1963 osana Pikkuväen satujoulu -ohjelmaa. Omana ohjelmanaan Noita Nokinenä viihdytti kuuntelijoita vuosien 1970–1985 pääsiäisinä, juhannuksina sekä jouluisin.

  • ”Joutui hyppäämään avantoon, että kamerat käy ja kukaan ei neuvonut" – Outi Popp teki tv-debyyttinsä Tuubissa

    Toimittaja–kirjailija muistelee aikaansa Tuubi-sarjassa.

    Outi Popp liittyi Tuubi-musiikkisarjan toimittajakaartiin vuonna 1983. Hectorin ja Freemanin lisäksi juontotehtävissä nähtiin myös Tapio Liinoja. Popp muisteli vaiheitaan musiikkisarjassa Elävälle arkistolle vuoden 2017 syksyllä. Vuonna 1979 käynnistyneessä musiikkisarjassa nähtiin sen alkuvuosien tapaan edelleen varsin rockpainotteista musiikkivideotarjontaa.

  • Isien sota -sarja nosti esiin sotilaiden lasten selviytymistarinat

    Palkittu dokumenttisarja vuodelta 2011

    Millaista oli elää perheessä, jonka isän sota oli suistanut raiteiltaan? Tai miten hyväksyä se, ettei sodan takia tiennyt isästään mitään? Miksi sota pääsi arpeuttamaan jopa useaa sukupolvea? Maija Kaipaisen vuonna 2011 ohjaama, palkittu dokumenttisarja kertoi kuusi hätkähdyttävää tarinaa sotilaiden lasten näkökulmasta.

  • Aarre Karénille ajatteleminen on näyttelemistä ja näytteleminen ajattelemista

    Suosittu näyttelijä kertoo ajatuksiaan näyttelijäntyöstä

    Näyttelijä Aarre Karén syntyi Tokiossa vuonna 1932. Japanista hän uskoo saaneensa "nopeat jalat", jatkuvan liikkeellä olemisen perinnön. Satoja rooleja tehneen näyttelijän debyyttirooli radiossa oli Suomisen perheen Matti. Radiossa on näyteltävä niin, että ihminen kuuntelemalla näkee.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto