Hyppää pääsisältöön

Juoksisinko lenkkitossuilla vai paljain jaloin?

Juoksisinko lenkkitossuilla vai paljain jaloin? Kuva: Stock.xchng

Jonkin aikaa lenkkeilyä harrastanut muistaa 80-luvun alun lenkkarimöykyt, jotka tukivat jalkaa niin paljon, että luonnollinen tuntuma maahan katosi. Tossujen erilaiset tukiominaisuudet olivat huipussaan. Tarkoitus oli tietysti hyvä - jalkojen suojaaminen rasitusvammoilta.

Liian tuetut tossut kääntyivät kuitenkin käyttäjäänsä vastaan. Jalat eivät saaneet tarpeeksi harjoitusta tuetuissa tossuissa ja niistä tuli entistä herkempiä rasitukselle. 

Lenkkareilla juostessa jalasta osuu ensin maahan kanta. Jos kenkä on vahvasti tuettu, kantaisku vaimentuu merkittävästi, eikä jalka pääse rullaamaan kohti päkiää. 


Paljasjalkajuoksu ei ole uusi juttu

Laatikkomallin lenkkareista on tultu pikku hiljaa kohti aina vain kevyempiä kenkämalleja, ja nyt ollaan saavutettu toinen ääripää. Juoksutrendien päivän sana on paljasjalkajuoksu. Barefootit eivät tue jalkaa lainkaan, vaan suojaavat jalkapohjia vain esimerkiksi teräviltä kiviltä tai oksilta.

Fivefingers

Professori Daniel Lieberman on yksi paljasjalkajuoksun puolestapuhujista.   

Perinteisillä lenkkitossuilla juostessa jalkapohjasta osuu ensin maahan kantapää ja vaikutus on sama kuin löisi vasaralla
- Perinteisillä lenkkitossuilla juostessa jalkapohjasta osuu ensin maahan kantapää ja vaikutus on sama kuin löisi vasaralla - liike-energia pysähtyy. Paljain jaloin juostessa jalasta osuu ensin maahan päkiä, ja se taas toimii kuin vieteri. Jalkaterän pienet lihakset vahvistuvat, ja ne taas auttavat jalkaholvia säilyttämään normaalin kaarensa.

Paljain jaloin juoksu ei ole mikään uusi asia. Afrikassa paljain jaloin on juostu kautta aikojen, ja etiopialainen Abebe Bikila jopa voitti Rooman olympiakisoissa vuonna 1960 maratonjuoksun paljasjaloin. 

Ihan kaikille paljain jaloin juoksu ei kuitenkaan sovi. Jos jaloissa on infektioita tai jalkapohjien tuntoaisti on puutteellinen, niin kannattaa käyttää lenkkitossuja. 


Barefoot, feelmax ja fivefingers
 

Juoksutossujen valmistajat ovat oivaltaneet keventyneen juoksubuumin. Tarjolla on ollut jo jonkin aikaa paljasjalka- eli barefoot- ja feelmax-kenkiä, jotka vain suojaavat jalkapohjaa. Tänä keväänä markkinoille on tullut fivefingers-tossuja, jotka ovat kuin sormikkaat jaloille. Tossujen tarkoitus on vapauttaa myös varpaat liikkumaan.

Fivefingers-tossun idea on oivaltava. Paljain jaloin juostessa nimittäin iso varvas työntää viimeisenä jalan irti maasta. Tätä työntöä ei pysty tekemään täydellisesti, jos varpaat ovat yhdessä.

Halusipa sitten kokeilla kevyempää tai tuetumpaa juoksua, ennen lenkkitossujen ostoa on hyvä miettiä, minkälainen juoksija on ja missä aikoo juosta. Vauhdikkaille lenkeille ja maastoon sopivat kevyet lenkkitossut, joiden pohjat taipuvat maaston mukaan. Maastossa kengän tulee lisäksi istua napakasti jalkaan ja suojata jalkaterää.

Pitkille lenkeille ja varsinkin kovilla alustoilla juostessa kannattaa harkita vaimennettuja lenkkitossuja. Monet urheiluliikkeet järjestävät askelklinikoita, joissa voi kartoittaa omien jalkojensa toiminnan ennen lenkkitossujen ostoa.

 


Kuinka aloitan paljasjalkajuoksun?  

1. Aloita rannalta
Etsi suhteellisen puhdas ranta, jossa ei ole rikottuja pulloja tai muuta roinaa. Kävele aluksi paljain jaloin ranta päästä päähän niin, että jalkapohjat tottuvat rantahiekkaan ja maastoon. 

2. Ota juoksuaskeleita
Ota aluksi muutamia keveitä juoksuaskelia. Tarkista, että jalkapohjastasi osuu maahan ensin päkiä. Jos askellus tuntuu vaikealta, kokeile päkiäaskellusta hidastetusti. 

3. Kokeile sammalpeitteisellä alustalla tai nurmella
Hiekan jälkeen etsi mukava sammalmatto tai nurmi. Monille tulee tässä vaiheessa lapsuus mieleen - ainakin niille, jotka ovat juosseet avojaloin maalla tai mökillä. Juoksentele nurmella, mutta ole tarkkana, että et astu terävien esineiden (tai koirankakan) päälle. Pitkä nurmi voi kätkeä yllätyksiä sisäänsä. 

4. Siirry metsään
Tässä vaiheessa jalkapohjien pitäisi olla jo hyvin parkkiintuneet. Paljain jaloin juoksu metsässä vaatii sekä vahvoja jalkapohjia että oikeaa rentoa askellusta. Metsässä juoksu kannattaa aloittaa mäntymetsän poluilla. Havunneulaset muodostavat polulle mukavan katteen ja näkyvyys maahankin on hyvä. Varo käpyjä.

5. Juokse kaupungissa
Asfaltti on kova alusta paljasjalkajuoksulle. Aloita kevyesti ja ole tarkka siitä, että juokset päkiä edellä. Kaupungin kaduilla voi olla niin paljon epäpuhtauksia, että kaupunkijuoksijan kannattaa harkita barefoot-tossujen hankintaa.


Suosittelemme:

Christopher McDougall: Syntynyt juoksemaan

Linkit:

Kommentit