Hyppää pääsisältöön

Pienoisrautatie koukuttaa lapsia ja aikuisia

Moni lapsi lumoutuu pienoisrautatien ääressä. Moni heistä jatkaa pikkutarkkuudessaan palkitsevaa harrastusta vielä aikuisenakin. Myös insinööritaidoille on käyttöä.

Pienoisrautatie voi olla puhtaasti leikkikalu, pikkutarkan harrastuksen muoto, taikka jotakin siltä väliltä. Moni innostuu rakentamaan rautatieverkostonsa itse. Toisia kiinnostaa liikkuvan kaluston rakentaminen, toisia radan maisemointi, toisia taas rakennelman vaatima elektroniikka.

Pianisti Kauko Kuosma erikoistui aikoinaan pienoisveturien valmistamiseen. Miksi ihmeessä, kun niitä sai valmiina kaupastakin? "Tämä on harrastus, eikä harrastuksen tekemiseen minun mielestäni tarvitse liittyä paljonkaan järkeä."

Paitsi pitkäjänteisyyttä ja pikkutarkkuuta kaluston valmistaminen kokonaan itse vaatii myös insinööritaitoja.

Rata ja maisema mallinnetaan yleisimmin mittavakaavassa 1:87. Sähkövirtana käytetään perinteisesti joko tasa- tai vaihtovirtaa, joka syötetään veturiin ratakiskoista. Nykyisin on olemassa myös digitaalinen ohjausjärjestelmä. Uusi menetelmä mahdollistaa useamman veturin liikuttamisen radalla samanaikaisesti toisistaan riippumatta.

Tietolaatikko

Maamme ensimmäinen pienoisrautatiekerho perustettiin 16.4. 1951 Helsingissä. Kerhon ensimmäinen rataverkosto kattoi noin 6 x 4 metrin alan. Alkuaikoina kerholaisilla oli pulaa etenkin pienoisveturien moottoreista.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto