Hyppää pääsisältöön

Alakulttuurijulkaisut pähkinöinä - tämä suomalaisbändi niittää mainetta ulkomailla

Kotimainen Rubik on tällä hetkellä kansainvälisesti kovemmassa nosteessa kuin koskaan. Yhtyeen Euroopan-kiertue oli menestys, ja bändi on saanut huomiota myös kansainvälisissä medioissa.

Rubik // Kuva: www.myspace.com/rubikband

Yhtye on noteerattu useissa arvostetuissa musiikki- ja alakulttuurimedioissa, kuten Vicen YouTube -kanavalla sekä Mashablen ja Huffington Postin nettisivuilla.

Levy-yhtiö Fullsteam suhtautuu Rubikin menestykseen positiivisesti, mutta jalat maassa.

-Totta kai yritetään tavoittaa mahdollisimman paljon ihmisiä ja me uskotaan vahvasti siihen, että Rubikista voi tulla vaikka kuinka iso ryhmä. Kaikki mahdollisuudet pitää kuitenkin käyttää järkevästi. Hissukseen edetään, niin eiköhän tästä hyvä tuu, Fullsteamin Niko Kangas kommentoi YleX:lle.

Orkesterin levy-yhtiössä uskotaan kansainvälisen menestyksen tulevan ahkeran keikkailun kautta.

- Rubikin kevätrundi oli parhaita yksittäisiä kiertueita heti Disco Ensemblen jälkeen. Bändillä on selvästi enemmän markkinoita kansainvälisesti kuin Suomessa, Kangas tietää.

Vuodesta 2003 asti keikkaillut yhtye jaksaa kiertää maailmaa vaativista olosuhteista huolimatta.

- Rubik on yksi sisseimmistä ryhmistä, että kyllä ne jaksaa, siitä ei ole huolta, Kangas juttelee.

Rubikin Primavera Sound -festivaalikeikan jälkeen levy-yhtiölle on tullut lisää keikkakyselyjä ulkomailta.

- Syksy näyttää hyvältä. Ihan merkittäviltä tahoilta on tullut tiedusteluja, mutta ei tässä mistään jäähallikiertueista vielä puhuta, Kangas kertoo.

Lähteet: YleX