Hyppää pääsisältöön

Suoliston tila näkyy terveydessä

Suoliston tila näkyy terveydessä. Kuva: Stock.xchng
Kuiduton, prosessoitu ruoka, huonot rasvat, stressi ja antibioottikuurit ovat yhdistelmä, joka saattaa suoliston kaaostilaan.
Suolistovaivat, iho-ongelmat, kiputilat, allergiat ja väsymys ovat yleisimpiä oireita, joiden kanssa ravintovalmentaja Annika Havasteenkin vastaanotolle tullaan. Lääkkeet eivät tunnu helpottavan näitä oireita, saati parantavan oireiden syytä. Heikko vastustuskyky voi johtaa tulehduskierteeseen, jota hoidetaan antibioottikuureilla. Tuloksena on suolisto, jonka bakteerikanta on mennyt pahemman kerran sekaisin.

- Kuiduton, prosessoitu ruoka, huonot rasvat, stressi ja antibioottikuurit ovat yhdistelmä, joka saattaa suoliston kaaostilaan. Silloin ruoka ei sula kunnolla, ravintoaineet eivät imeydy ja suoliston bakteerikanta muuttuu huonolaatuiseksi. Suoliston hyvinvointi ja pahoinvointi näkyvät selkeästi ihmisen terveydentilassa, ravintovalmentaja Annika Havaste painotttaa.

On mitattu, että suolistossa on 1,5 kiloa erilaisia bakteereja, ja että yli 70 prosenttia immuunipuolustuksen soluista sijaitsee suoliston alueella. Terve suoliston bakteerikanta paitsi parantaa vastustuskykyä, myös auttaa ruuan sulamisessa ja haitallisten aineiden pilkkomisessa sekä tehtailee tiettyjä vitamiineja ja hivenaineita. 

Ja kas – muutaman viikon kuluttua huomaan, miten helppoa on korvata sokeriset välipalapatukat kourallisella manteleita tai cashew-pähkinöitä.
Ravintovalmennukseni aluksi saan ohjeeksi välttää sokeria ja lopettaa valkoisten vehnäjauhojen käytön. Kokeilen myös olla ilman maitotuotteita ja kahvia ainakin kuukauden.


Vastustuskykyä ravinnosta


Ravintovalmennukseni aluksi saan ohjeeksi välttää sokeria ja lopettaa valkoisten vehnäjauhojen käytön. Kokeilen myös olla ilman maitotuotteita ja kahvia ainakin kuukauden. Havaste kehottaa minua valmistamaan itse ruokani ja valitsemaan mahdollisimman usein luomua. Kasviksia kannattaa syödä paljon, ja valmistaa ne valmennuksen tässä vaiheessa höyryttämällä. Marjoja on hyvä syödä ainakin kaksi desiä päivässä. Näin voisin saada ruuasta enemmän ravintoaineita vastustuskykyäni vahvistamaan.

Lisäravinteiksi kokeilen D-vitamiinin lisäämistä 50-70 mikrogrammaan päivässä. Alan myös nappailla monivitamiini-hivenainevalmistetta yleiskunnon kohentamiseksi, magnesiumia rentouttamaan unettomuutta vastaan ja villijamssi-valmistetta pms-oireisiin. Mutta ennen kaikkea: nyt laitan kehoni rasvaremonttiin!

 
Luonnonmukainen rasva pitää aivot vireessä


- Prosessoimattomat, luonnonmukaiset rasvat pitävät aivot vireessä, Havaste toteaa. Varsinkin omega3 –sarjan rasvahapoilla on suuri merkitys aivoille ja hermostolle. Aivot koostuvat suurelta osin rasvasta, joten sillä on merkitystä, mitä rasvaa käytämme aivojen rakennusaineena.  

Margariinin valmistusprosessissa öljykasvin siemenet käsitellään monimutkaisella teollisella prosessilla, jossa häviävät luonnolliset karoteinoidit, e-vitamiini ja lesitiini. Tästä syystä margariini ei ole parasta mahdollista aivojen rakennusainetta, kuten ei myöskään transrasva, joka on osittain kovetettua kasvirasvaa. Teollisten kasvirasvojen liikasaanti aiheuttaakin kroonista hiljaista tulehdusta, joka liitetään moneen sairauteen.

Havaste on tyytyväinen siihen, että en käytä leivän päälle margariinia vaan voita. Mutta paistamiseen käyttämäni rypsiöljyn joudun vaihtamaan voihin tai kylmäpuristettuun oliiviöljyyn. Paistettaessa rypsi- ja auringonkukkaöljyssä omega6-rasvahapot menevät pilalle ja menettävät antioksidanttinsa. Paistamista Havaste ei ylipäänsäkään suosi ruuan valmistamisessa, vaan kehottaa mahdollisuuksien mukaan höyrystämään kasvikset tai valmistamaan ne uunisssa tai nopeasti wokaten. Kalan paistamiseen sopii parhaiten voi.

Hyviä rasvoja on saatavilla kylmäpuristetuista öljyistä, pähkinöistä, siemenistä, pellavansiemenrouheista ja rasvaisesta kalasta. Leivän päälle voi laittaa luomuista kirnuvoita tai voin ja oliiviöljyn (vaihtoehtoisesti rypsiöljyn) seosta, jota on laimennettu vedellä (valmistetaan sekoittamalla yksi osa kutakin ainesta). Vaihtoehtoisia leivänpäällysteitä ovat myös seesamitahna eli tahini ja avokado-murska tai -viipaleet.


Vaihtoehtoja valkoiselle jauholle ja sokerille

Havaste kiinnittää huomiota myös käyttämääni lisukeriisiin – basmatiriisi on toki maukasta ja nopeaa valmistaa, mutta ei sisällä lähes lainkaan ravintoaineita. Täysjyväriisi, quinoa tai hirssi ovat paljon ravinteikkaampia. 

Kotimaiset, vitamiinirikkaat ja antioksidantteja pursuavat marjat ovat jääneet liian vähälle huomiolle ruokavaliossani - miksenpä laittaisi ulkomaisten hedelmien sijaan lisää marjoja  aamiais-smoothieeni? Ja nopeiden einesruokien sijasta ei tofun paistaminen tai uunissa haudutetut juurekset lopultakaan vie paljon enemmän aikaa. Ja miten hyvältä öljytilkassa uunissa haudutetut perunat, bataatit ja punajuuret maistuvatkaan!

Ja kas – muutaman viikon kuluttua huomaan, miten helppoa on korvata sokeriset välipalapatukat kourallisella manteleita tai cashew-pähkinöitä.
Ne vahvistavat kokonaisvaltaisesti, sen sijaan että tekisivät makeisten lailla jyrkän ja nopeasti laskevan piikin sokeritasapainoon. Hämmästykseni huomaan, että saatan pysyä valveilla töissä, vaikka korvaan aamukahvini luomuteellä. Virvoitusjuomatkaan eivät enää houkuttele, sillä kun hankin mehukoneen, en tiedä itse tehtyä porkkana-omena-inkivääri –mehua parempaa juomaa olevankaan.
 

Tiedän mitä syön ja voin paremmin


Pari kuukautta ravintovalmennuksen aloittamisesta huomaan, etten ole kertaakaan sairastunut flunssaan. Olen jo virkeämpi kuin talvella, riippuipa se sitten vitamiineista tai valon määrän lisääntymisestä. Vatsavaivoja on vielä silloin tällöin, mutta vähemmän ja lievempänä. Kahvin lisäksi päätän vähentää vihreän teen juontia iltaisin, minkä huomaan yhä valvottavan minua yöllä.

Ravintovalmennuksen vaikutusta on hyvä tarkkailla jatkokäynneillä. Tarkentavia kysymyksiä voi käyntien välissä tiedustella myös sähköpostilla, Havaste muistuttaa. Ajaudun tämän tästä ravintoaiheisiin keskusteluihin myös ystävieni ja työkavereideni kanssa. Vaikuttaa siltä, että ruuan terveysvaikutukset ovat tässä ajassa tärkeä aihe yhä useammille. On aika arvioida uudelleen ruuan merkitys.

Lue lisää toimttaja Maarit Piipon ravintovalmennuksesta: Ravintovalmentaja motivoi ja etsii syitä

 

Linkit:

Kommentit
  • Alzheimerin tauti nostaa esiin sekä herkkiä tunteita että raivokohtauksia

    Alzheimerin tautia sairastavien omaisten kokemuksia

    Etenevästä muistisairaudesta kärsivien määrä kasvaa, kun väestö ikääntyy. Suomessa on arviolta lähes 200 000 muistisairasta ihmistä, joista puolet vähintään keskivaikeassa vaiheessa sairauttaan. Vuosittain lähes 15 000 ihmistä sairastuu muistin sairauksiin. Yleisin etenevä muistisairaus on Alzheimerin tauti.

  • Aamusydämellä: Borrelioositartunta

    Borrelioosiin sairastuneet kertovat kokemuksiaan

    TV1 sunnuntaina 17.4.2016 klo 9.05 - 9.45 Punkkien levittämä borrelioosi eli Lymen tauti vaanii kesäisessä luonnossa. Sari Kiiski sai tartunnan 14 vuotta sitten ja Niklas Hallmanilla todettiin neuroborrelioosi runsas puoli vuotta sitten.

  • Aamusydämellä: Nuoren syöpä

    Anna-Elina ja Aapeli ovat selvinneet syövästä

    TV1 sunnuntaina 3.4.2016 klo 9.05 - 9.45 Miltä tuntuu sairastua syöpään, kun on nuori ja elämä on juuri alkamassa suunnitelmineen ja unelmineen. Anna-Elina Rahikainen ja Aapeli Myllynen kertovat miten syöpä heidät pysäytti ja millaista tukea he olisivat sairastaessaan kaivanneet.

  • Aamusydämellä: Elinsiirto pelasti elämän

    Sydämensiirron ja maksansiirron kokeneet kertovat tarinansa

    TV1 sunnuntaina 27.3.2016 klo 9.05 - 9.45 Elinsiirto pelastaa vuosittain lähes neljänsadan suomalaisen hengen. Sari Männikölle on tehty sydämensiirto ja Timo Akkalalle maksansiirto.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Terveys