Hyppää pääsisältöön

Pizzastipendiaatti Tuuli Lindeberg: "Barokkilauluun leimautuu."

Maisa Tikka valitsi pizzastipendin saajaksi sopraano Tuuli Lindebergin. Oopperaohjaajana ja ilmaisutaidon kouluttajana Maisa huomaa, ymmärtääkö laulaja sävellyksen syvimmän olemuksen.

Lindebergin kohdalla asia ei jää epäselväksi: ”Tuuli on laulaessaan läsnä koko olemuksellaan, silmät elävät musiikkia. Hän saa aikaan hyvät fibat!” Maisa kuuli Lindebergin puhuvan Urkuyö ja Aaria–tapahtuman taiteilijatapaamisessa ja vaikuttui: ”Ymmärsin, että Tuuli on tehnyt pitkän matkan itsensä kanssa.” Maisa arvostaa myös Lindebergin barokkitietämystä, ja sitä, että hän tuo vanhaa musiikkia ihmisten tietoisuuteen.

Tuuli Lindeberg tilaa pizza Vegetarianan ravintola Piccolo Mondossa. Hän kertoo syövänsä harvoin pizzaa, eikä yleensä jaksa kaikkea. Tällä kertaa annos tekee kauppansa viimeistä rucolan lehteä myöten.

Lindebergin ansioluetteloon mahtuu monenlaista: hän toimii konserttilaulajana, laulunopettajana sekä äänitteiden taiteellisena tuottajana. Tuuli keskittyy konsertointiin kotimaassa, koska hänellä on 5- ja 9-vuotiaat lapset."Olen tyytyväinen tilanteeseeni. Tärkeintä elämässä on perhe ja musiikki. Lyyrisen äänityyppini edustajan täytyisi lähteä nuorempana ulkomaille kokeilemaan." Tuuli juttelee ruokailun lomassa.

Musiikin teorian opiskelijasta barokkilaulajaksi

Aluksi Tuuli opiskeli Sibelius-Akatemiassa musiikin teoriaa ja kuoronjohtoa. Laulaminen alkoi kuitenkin kiinnostaa ja hän vaihtoi pääainetta. "Minulla oli vanhaan musiikkiin sopiva, lyyrinen ääni. Olin teknisesti kesken, valmiuksia laulaa klassis-romanttista ohjelmistoa ei ollut. Taustani takia työskentelin instrumentalistin nopeudella. Otin laulamisen kamarimusisoinnin kannalta. Nopeasti muodostui vanhan musiikin yhtyeiden piiri, jotka halusivat työskennellä kanssani", Tuuli valottaa päätymistään vanhan musiikin ammattilaiseksi. "Sain oppini työn kautta, pääsin heti mukaan korkeatasoisiin proggiksiin. Perehdyin aiheeseen myös kesäkursseilla." Tuuli myöntää, että hänellä on barokkilaulajan leima, mutta hän ei ole keskittynyt täyspäiväisesti vanhaan musiikkiin. Tuuli pitää barokkiohjelmiston laulamista hyvänä pohjana lyyriselle äänelle. Kontakti puhe- ja lauluäänen välillä säilyy, riski ruveta puskemaan on pieni. Vasta viime vuosina Tuuli on käynyt käsiksi esim. Pucciniin.

Uusi musiikki

Tuuli uskoo, että häntä kysytään uuden musiikin teosten solistiksi, koska hän oppii vaikeankin sävellyksen nopeasti."Kannattaa ratsastaa niillä eduilla, jotka omistaa", Tuuli heittää. Keväällä hän konsertoi Avantin kanssa Dortmundissa laulaen solistina Esa-Pekka Salosen sävellyksessä Floof. Yhteistyö jatkuu Ligetin Requiemin merkeissä.

Taiteellinen tuottaja

Kun Tuuli oli 20-vuotias, Matti Hyökki pyysi häntä taiteelliseksi tuottajaksi Ylioppilaskunnan laulajien levytykseen. Siitä lähtien Tuuli on hoitanut vokaalimusiikin äänityksiä."Toimin ylimääräisinä korvina. Tarkoituksena on terävöittää levytyksen soiva lopputulos ihan kivasta tosi hyvään", Tuuli selittää. "Otan kantaa esimerkiksi tulkintaan ja fraseeraukseen, mutta myös äänenkäyttöön ja kuoron yhteissointiin."

Laulunopettaja

Viime lukuvuoden Tuuli toimi laulunopettajan viransijaisena Metropoliassa. Hän mietti pitkään ottaisiko sijaisuuden vastaan. Positiivinen päätös syntyi, koska amk-tason opetusmahdollisuudet on kiven alla. Selvisi, että laulunopettajan työhön kuuluu paljon muutakin kuin opetus: aikaa kuluu paperitöissä, palavereissa, tutkintolautakunnissa... Vuoden aikana Tuuli ei ehtinyt tehdä tuottajanhommia, ja oma laulaminenkin jäi liian vähälle. Nyt sivutoimisen tuntiopettajan ruotuun palattuaan Tuuli kertoo nauttivansa siitä, että on aikaa harjoitella ihan rauhassa. Ääntä ei tarvitse repiä auki.

Ja se tulkinta...

Tuuli painottaa musiikin ja tekstin yhteyttä. "Korrektisti laulaminen ei ole kiinnostavaa. Tekstilähtöisyys saattaa tuoda sävellykseen jotain ihan uutta.Täytyy olla vaisto säveltäjän tahtoa kohtaan." Tuuli antaa yleisölle mitä se haluaa. "Pitää ymmärtää eri tilanteiden vaatimukset. Esimerkiksi kirkkomusiikissa tärkeää on absoluuttinen musiikki ja pyhä teksti. Liika esittäminen saattaisi häiritä yleisöä." Nuorempana Tuulin oli vaikea asettua näyttelijäksi instrumentalistitaustansa vuoksi. "Luulen, että minut tunnetaan siitä, että laulan oikein, kauniisti ja hillitysti".

Teksti ja kuva: Maarit Aura

  • Lawson lähestyy paikoin hissimusiikkia - mutta onnistuu silti liikuttamaan

    Lawson lähestyy paikoin hissimusiikkia - mutta onnistuu silt

    Pianisti-säveltäjä Chad Lawson julkaisi ensimmäisen soololevynsä reilu kymmenen vuotta sitten. Vuosien varrella yhdysvaltalaispianisti on etsiskellyt omaa ilmaisuaan monin tavoin akustisen pianon soundimaailmaa elektronisesti laajentaen. Samalla hän on julkaissut tasaisen ahkerasti ja varmasti uutta musiikkia.

  • Uuno Klami etsi jo varhain tuotannossaan ranskalaisia sointivärejä

    Uuno Klami etsi jo varhain ranskalaisia sointivärejä

    Uuno Klami (1900-1961) oli venäläis-ranskalaisen orkesterityylin taitaja, jolla oli hyvä vainu aikansa kansainvälisistä tyylisuuntauksista. Liian usein ei nykyisin kuitenkaan Klamin musiikkiin äänitemarkkinoilla törmää. Klamin tuotannon esittämiseen ja taltioimiseen keskittyvä Uuno Klami -ensemblen tuorein äänite ilmestyy sopivasti kunnioittamaan säveltäjän syntymän 120-vuotisjuhlaa.

  • Gouin sujuva Bizet-paketti

    Gouin sujuva Bizet-paketti

    Vaikka George Bizet tunnetaan etenkin orkesteriteoksistaan ja oopperoistaan, on myös lauluilla ja pianomusiikilla tärkeä paikka tekijän tuotannossa. Pianisti Nathanaël Gouin koostaa tuoreella julkaisullaan yhteen Bizet'n pianolle kirjoittamia kappaleita sekä sovituksia muiden teoksista. Vain 36-vuotiaana kuolleena Bizet'tä jäi luova työ pahasti kesken.