Hyppää pääsisältöön

Eicca Toppinen nettiläsnäolosta: ”Se on täysin naurettavaa, jos 95 prosenttia ajasta menee johonkin muuhun kuin musiikin tekemiseen.”

Osa artisteista kokee painetta jatkuvasta läsnäolosta sosiaalisissa medioissa, toisille taas se on luonteva osa imagon rakentamista. Fanit tunnistavat nopeasti, ovatko päivitykset artistin omaa käsialaa vai päivittääkö sivua nettitiimi.

Apocalyptica // Kuva: JP Panttila

Apocalyptican keulakuva Eicca Toppinen on yksi niistä muusikoista, joka kokee painetta olla alati saatavilla.

- Artisteille yritetään luoda painetta ja se on jossain määrin vastenmielistä, koska lähtökohtaisesti musiikintekijät pyrkii tekemään musiikkia. Se on täysin naurettavaa, jos 95 prosenttia ajasta menee johonkin muuhun kuin musiikin tekemiseen, itse kapinoin sitä vastaan, Toppinen kommentoi.

- Pitää opetella piirtämään ne omat rajansa, mihin suostuu eri yhtiöiden toimesta, Toppinen jatkaa.

Vaikka Eicca Toppinen ei olekaan kovin innoissaan ulkomusiikillisista tehtävistä, niin Apojen faniryhmä voi oikein hyvin ja ryhmään on liittynyt jo 1 359 176 ihailijaa.

- Meillä on kyllä bändissä hoidettu aika tehokkaasti toi Facebook. Siinä mielessä hyvä tilanne, että pystytään jakamaan tuollaisia vastuutehtäviä, Toppinen kertoo.

Muusikko löytää sosiaalisesti mediasta kuitenkin jotain hyvääkin.

- Sitä kautta saadaan sitoutettua ihmisiä faniksi syvemmällä tasolla ja voidaan luoda kestävämpää fanipohjaa, Toppinen uskoo.

”Fanit on se kaikista tärkein asia meille.”

Michael Monroen (28 025 Facebook-fania) ja Von Hertzen Brothersin (15 416 Facebook-fania) manageri Virpi Immonen edellyttää bändeiltään aktiivisuutta sosiaalisissa medioissa. Yhtyeiden statuksien taustalla ovat pääosin muusikot itse, mutta apureina toimivat myös manageri ja nettitiimi.

Immonen uskoo, että artistin läsnäolo on keskeisin asia.

- Olen painottanut sitä, että se on se kaikkein tärkein juttu, koska sitä fanit arvostaa ja fanit myös näkee sen päivittääkö artisti itse vai onko siellä taustalla tiimi, Immonen kertoo.

Facebook on Immosen edustamille yhtyeille kaikkein tärkein sosiaalinen media, hyvänä kakkosena tulee Twitter, Google plussaan he eivät ole vielä ainakaan lähteneet. Faniryhmän seinälle ei kirjoiteta ihan mitä sattuu.

- Kyllä me jonkun verran rakennetaan strategiaa. Mä kannatan sitä, että tehdään luovasti, Immonen kommentoi.

Manageri ei ymmärrä, miksi joku muusikko haluaisi jättäytyä pois sosiaalisista medioista.

- Mä en usko, että me voitais toimii ilman että bändi olis aktiivinen netissä. Fanit on se kaikista tärkein asia meille, Immonen juttelee.

”Perinteiset kotisivut hiipumassa.”

Happoradion (13 636 Facebook-fania) keulakuva Aki Tykki päivittää 95 prosenttisesti itse yhtyeensä Facebook-fanisivua. Käyttöoikeudet ovat myös bändin muilla jäsenillä, levy-yhtiön promoottorilla ja keikkamyyjällä, mutta he kirjoittelevat sivulle vain harvoin. Poppoon fanit ovat hyvin aktiivisia tykkääjiä ja kommentoijia.

- Joo, kyllä toi meidän Facebook on aktiivinen, se on aika hyvä tiedotuskanava. Sen hyvät puolet ovat, että saa suoraan yhteyden kuulijoihin ilman monimutkaisia välikäsiä, se on meidän reitti sanoa asiat suoraan, Tykki kertoo.

Artistille ei tule sosiaalisen median huonoja puolia mieleen. Tykki ei ole kokenut painetta päivittämisestä.

- Ei se ole meille ollut mikään paine, sitä voi itse säädellä, ollaan alusta lähtien oltu aktiivisia netissä. Ennen Facebookia meillä oli aktiivinen vieraskirja, Tykki juttelee.

Jo 10-vuotias Happoradio harmittelee bändien kotisivujen suosion laskua.

- Se mikä tässä on sääli, niin perinteiset kotisivut on hiipumassa. Sellaisten aika on ohi, koska kaikki on interaktiivista. En sitten tiedä, onko se hyvä vai huono asia, Tykki miettii.

- Internetissä ihmiset alkaa käyttäytyä kuin paskiaiset anonymiteetin takia, mutta Facebookissa on se hyvä puoli, että ihmiset ovat yleensä omalla nimellään siellä niin se homma pysyy asiallisena, Tykki analysoi.

”Fanit saavat osan minusta.”

Kristiina Wheeler (2 089 Facebook-fania) käyttää Facebookia ja Twitteriä ja hänellä on oma blogi. Google plussaan hän ei ole vielä lähtenyt mukaan.

- Päivitän aina itse. Fanit tulee sinne siksi, että ne tietää, että mä oon ite siellä. Aitous on tosi tärkeetä, mä oon rakentanut siitä sellaisen jutun, Wheeler kertoo.

Artisti on havainnut, että eri sivuilla käy eri fanit.

- Oon huomannut, että Facebookissa, Twitterissä ja blogissa käy eri tyyppejä ja laitan niihin siksi erilaista sisältöä, laulajatar perustelee.

Nainen ei koe nettiläsnäolosta paineita.

- Jos oon viikon pois sieltä, niin mun fanit tietää, että mä oon jossain reissussa. Jos joku ottaa nokkiinsa siitä, etten oo pariin päivään läsnä, niin ottakoon, Wheeler heittää.

Artisti on luonut itse itselleen nettistrategian.

- Se on sitä kokonaisuuden rakentamista, ne saa muutakin kuin sen musiikin, ne saa osan minusta, Wheeler juttelee.

Ihan kaikkea laulaja ei kuitenkaan itsestään kerro.

- Oon mä sitä rajannut, totta kai. Enhän mä voi kaikkee siellä kertoo, rakkauselämästä mä en esimerkiksi kerro mitään, mutta kyllä mä mun perheestä ja ystävistä puhun. Kyllä mä tiedän ite, missä se raja menee.

Wheeler löytää nettiläsnäolosta vain yhden huonon puolen.

- Joskus ehkä ihmiset luulee tuntevansa mut hyvin, vaikkei ne tunnekaan, Wheeler päättää.

Lähteet: YleX, Facebook