Taitettava polkupyörä on ollut perinteisesti veneilijöiden ja karavaanareiden käytössä. Mutta se on oiva väline myös työmatkoihin, kun osa matkasta kuljetaan julkisessa liikenteessä. Kolme kovan testissä laatua sai rahalla.
Maailmalla taittopyöriä on pilvin pimein. Suomessa on tarjolla lähinnä neljä mallia. Kunkun kolme kovaa testasivat kesällä 3-vaihteiset englantilaisen Bromptonin, yhdysvaltalaisen Dahonin ja kotimaisen Helkama Jekun, sekä hollantilaisen 6-vaihteisen Talamexin. Pyöristä testattiin ajo-ominaisuuksia eri pinnoilla ja käytännöllisyyttä työmatkoilla.

Kolme kovaa olivat innokkaita pyöräilijöitä: Raisa Ketonen Karkkilasta, Juuso Pääkkönen Kirkkonummelta ja Roger Sittnikow Helsingistä.
- Nyt asun vähän liian kaukana, jotta voisin käyttää työmatkoihin pyörää, joten siinä voisi taittopyörä olla apuna, Raisa sanoo.
Brompton: Toimiva kokonaisuus
Jokaisessa testipyörässä rungon nivelen lukitus oli erilainen, joten myös pyörien kokoaminen ja taittaminen erosivat toisistaan. Brompton on Suomessa eniten myyty vakiomalli käyrällä ohjaustangolla. Muista taittopyöristä poiketen siinä on kaksi niveltä rungossa. Tämä mahdollistaa pienet mitat taitettuna (58,5x56,5x27 cm), mutta samalla normaalipyörän akselivälin, mikä tekee Bromptonista vakaan ajaa. Seisontarullat pitävät myös kootun paketin pystyssä, kun takapyörä taittuu rungon alle. Ominaisuudet vetosivat myös testaajiin.

- Huomaa, että ne ovat suoraan lähteneet tekemään taittopyörää eikä kiinteärunkoisesta taitettavaa, kun takafillari taittuu alle, jolloin paketista ei tule niin leveätä, Roger totesi.
- Brompton oli selkeästi miellyttävin ajaa. Se meni myös pienimpään kokoon, joten minunkin pieneen autooni niitä mahtuisi kaksi mutta kaikkia muita testipyöriä vain yksi, Juuso sanoi.
Mutta jotain huomautettavaakin oli. Brompton oli pyöristä ainoa, jossa ohjaustankoa ei voinut säätää. Tosin pyörän voi tilatessaan räätälöidä ja valita kolmesta erilaisesta ohjaustangosta.
Dahonissa etujarru väärässä paikassa
Maailman suurimman taittopyörien valmistajan Dahonin keksintö piilottaa pumppu satulaputkeen sai kiitosta.
- Vaikkei sitä ihan heti huomaa, jos ei ole manuaalia, Roger naureskeli.
Pyörien ohjekirjat kannattaakin lukea, sillä niissä ovat vinkit myös pyörien kokoamiseen ja purkamiseen.

Dahonin etujarrun sijainti tangon oikealla puolella oli myös erikoinen valinta.
- Kaikissa muissa fillareissa etujarru on aina vasemmalla puolella, joten saattaa vanhasta tottumuksesta aiheuttaa vaikka vaaratilanteita, Juuso totesi.
Kotimainen Jekku oli aikansa elänyt
Helkaman Jekku ei kehuja kerännyt, sen tuotekehitys oli testaajien mielestä pysähtynyt.
- Se on aika muinaisjäänne. Geometrialtaan ihan rauhallinen, mutta tanko pilaa ajotuntuman, Roger analysoi.
Raisalla oli ongelmia ohjaustangon kanssa myös pyörän kokoamisessa ja purkamisessa. Pyörän muutkaan ominaisuudet eivät vakuuttaneet.
- Jekussa ei etujarru toiminut ollenkaan, Raisa selvitti.
Talamexin ketjut tahrivat
Talamexissä ei ole jalkajarruja, joten polkimia voi pyörittää taaksepäin.
- Kun kasatessa pitää olla polkimet oikeassa asennossa, niin se on siinä mielessä helpompi, että polkimia voi vapaasti pyörittää, Juuso arvioi.

Pisteitä vei ketjusuojan puute.
- Kannettaessa vapaana oleva ketju helposti tahrii vaatteita ja penkkejä, Juuso kertoi. Käytäntö opetti kantamaan pyörää ketjupuoli itsestä poispäin.
Hinnalla sai laatua
Testin kallein taittopyörä, Brompton, voitti testin ylivoimaisesti yksityiskohtaisen suunnittelunsa ansiosta. Jatkokehittelyn puute taas jätti kotimaisen Jekun selvästi muista.
Taittopyörä | Pisteet | Hinta |
Brompton 3 vaihdetta | 4,7 | 995e |
16", 11,5 kg, 58,5x56,5x27 | ||
Dahon, 3 vaihdetta | 3,3 | 649e |
20", 11,9 kg, 29x80x66 | ||
Talamex, 6 vaihdetta | 3,3 | 299e |
20", 13 kg, 32x66x75 | ||
Helkaman Jekku, 3 vaihdetta | 1,2 | 599e |
16", 12,6 kg, 75x75x36 |
Pisteet 1-5
- Minä kyllä oikeasti yllätyin siitä, että ei näillä ollut niin huono ajaa, mitä oletin. Ajelin töistä 25 kilometriä kotiin eikä se nyt ollut mikään semmoinen, että enpä tee ikinä enää, Juuso totesi.
Työmatka sujui kätevästi myös niin, että Juuso ajoi taittopyörällä juna-aseman laiturille, taittoi pyörän kasaan ja kantoi sen junaan.
Tiina Lappalainen, Kuningaskuluttaja, YLE Asia