Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Hinta tuo laatua taittopyörissä

Taitettava polkupyörä on ollut perinteisesti veneilijöiden ja karavaanareiden käytössä. Mutta se on oiva väline myös työmatkoihin, kun osa matkasta kuljetaan julkisessa liikenteessä. Kolme kovan testissä laatua sai rahalla.

Maailmalla taittopyöriä on pilvin pimein. Suomessa on tarjolla lähinnä neljä mallia. Kunkun kolme kovaa testasivat kesällä 3-vaihteiset englantilaisen Bromptonin, yhdysvaltalaisen Dahonin ja kotimaisen Helkama Jekun, sekä hollantilaisen 6-vaihteisen Talamexin. Pyöristä testattiin ajo-ominaisuuksia eri pinnoilla ja käytännöllisyyttä työmatkoilla.

Kolme kovaa olivat innokkaita pyöräilijöitä: Raisa Ketonen Karkkilasta, Juuso Pääkkönen Kirkkonummelta ja Roger Sittnikow Helsingistä.

- Nyt asun vähän liian kaukana, jotta voisin käyttää työmatkoihin pyörää, joten siinä voisi taittopyörä olla apuna, Raisa sanoo.

Brompton: Toimiva kokonaisuus

Jokaisessa testipyörässä rungon nivelen lukitus oli erilainen, joten myös pyörien kokoaminen ja taittaminen erosivat toisistaan. Brompton on Suomessa eniten myyty vakiomalli käyrällä ohjaustangolla. Muista taittopyöristä poiketen siinä on kaksi niveltä rungossa. Tämä mahdollistaa pienet mitat taitettuna (58,5x56,5x27 cm), mutta samalla normaalipyörän akselivälin, mikä tekee Bromptonista vakaan ajaa. Seisontarullat pitävät myös kootun paketin pystyssä, kun takapyörä taittuu rungon alle. Ominaisuudet vetosivat myös testaajiin.

- Huomaa, että ne ovat suoraan lähteneet tekemään taittopyörää eikä kiinteärunkoisesta taitettavaa, kun takafillari taittuu alle, jolloin paketista ei tule niin leveätä, Roger totesi.

- Brompton oli selkeästi miellyttävin ajaa. Se meni myös pienimpään kokoon, joten minunkin pieneen autooni niitä mahtuisi kaksi mutta kaikkia muita testipyöriä vain yksi, Juuso sanoi.

Mutta jotain huomautettavaakin oli. Brompton oli pyöristä ainoa, jossa ohjaustankoa ei voinut säätää. Tosin pyörän voi tilatessaan räätälöidä ja valita kolmesta erilaisesta ohjaustangosta.

Dahonissa etujarru väärässä paikassa

Maailman suurimman taittopyörien valmistajan Dahonin keksintö piilottaa pumppu satulaputkeen sai kiitosta.

- Vaikkei sitä ihan heti huomaa, jos ei ole manuaalia, Roger naureskeli.

Pyörien ohjekirjat kannattaakin lukea, sillä niissä ovat vinkit myös pyörien kokoamiseen ja purkamiseen.

Dahonin etujarrun sijainti tangon oikealla puolella oli myös erikoinen valinta.

- Kaikissa muissa fillareissa etujarru on aina vasemmalla puolella, joten saattaa vanhasta tottumuksesta aiheuttaa vaikka vaaratilanteita, Juuso totesi.

Kotimainen Jekku oli aikansa elänyt

Helkaman Jekku ei kehuja kerännyt, sen tuotekehitys oli testaajien mielestä pysähtynyt.

- Se on aika muinaisjäänne. Geometrialtaan ihan rauhallinen, mutta tanko pilaa ajotuntuman, Roger analysoi.

Raisalla oli ongelmia ohjaustangon kanssa myös pyörän kokoamisessa ja purkamisessa. Pyörän muutkaan ominaisuudet eivät vakuuttaneet.

- Jekussa ei etujarru toiminut ollenkaan, Raisa selvitti.

Talamexin ketjut tahrivat

Talamexissä ei ole jalkajarruja, joten polkimia voi pyörittää taaksepäin.

- Kun kasatessa pitää olla polkimet oikeassa asennossa, niin se on siinä mielessä helpompi, että polkimia voi vapaasti pyörittää, Juuso arvioi.

Pisteitä vei ketjusuojan puute.

- Kannettaessa vapaana oleva ketju helposti tahrii vaatteita ja penkkejä, Juuso kertoi. Käytäntö opetti kantamaan pyörää ketjupuoli itsestä poispäin.

Hinnalla sai laatua

Testin kallein taittopyörä, Brompton, voitti testin ylivoimaisesti yksityiskohtaisen suunnittelunsa ansiosta. Jatkokehittelyn puute taas jätti kotimaisen Jekun selvästi muista.

Taittopyörä Pisteet Hinta
Brompton 3 vaihdetta 4,7 995e
16", 11,5 kg, 58,5x56,5x27
Dahon, 3 vaihdetta 3,3 649e
20", 11,9 kg, 29x80x66
Talamex, 6 vaihdetta 3,3 299e
20", 13 kg, 32x66x75
Helkaman Jekku, 3 vaihdetta 1,2 599e
16", 12,6 kg, 75x75x36

Pisteet 1-5

- Minä kyllä oikeasti yllätyin siitä, että ei näillä ollut niin huono ajaa, mitä oletin. Ajelin töistä 25 kilometriä kotiin eikä se nyt ollut mikään semmoinen, että enpä tee ikinä enää, Juuso totesi.

Työmatka sujui kätevästi myös niin, että Juuso ajoi taittopyörällä juna-aseman laiturille, taittoi pyörän kasaan ja kantoi sen junaan.

Tiina Lappalainen, Kuningaskuluttaja, YLE Asia

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Yksityiselläkin myyjällä on iso vastuu käytetyn auton vioista

    Apua korjauskuluihin saada auton myyjältä.

    Jos auto hajoaa ennen aikojaan, voi apua korjauskuluihin saada auton myyjältä. Kuluttajansuojalaki määrittelee autoliikkeen virhevastuun, mutta myös yksityiselle myyjälle voi syntyä vastuu korjauskuluista. Lähtökohta on, että auton moottorin pitää kestää auton elinkaaren ajan.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.