Hyppää pääsisältöön

Työkulttuuri muuttuu muuttamalla omaa toimintaa

Olin mukana tekemässä Ylen työkulttuurin muutosta ja kommunikoimassa muutosprosessissa luotuja työkulttuurin kulmakiviä 2006-2008.

Ylen työkulttuurin kulmakivet - huoneentaulu vuoelta 2007

Minusta tässä on edelleen kaikki ainekset, joista työn mielekkyys organisaatiossa ponnistaa: Henkilöstökertomus 2006 (PDF): Työkulttuurin kulmakivet ovat: Asiakas / Päämäärä / Vastuu / Kunnioitus / Riski / Oppi / Ilo.

Johtavana ajatuksena taustalla oli, että on muutettava toimintatapoja, koska hierarkkinen johtaminen ei toim. Ylin johto uskoi, että ihmiset johtavat itse itseään kunhan päätehtävä ja pelisäännöt ovat kaikille selvillä. 

Kuvion seitsemän pääkohtaa ovat (myötäpäivään) Asiakas, Päämäärä, Vastuu, Kunnioitus, Riski, Oppi ja Ilo.

ENTÄ MUUTA? (Asiakas)

  • Keskustele ja ymmärrä
  • Kunnioita asiakasta yksilönä
  • Yllätä

MIKÄ ON MUN DUUNI? (Päämäärä)

  • Panosta paukut päätehtävääsi
  • Tee se, mitä päätetään
  • Porukalla paremmin

HOIDETAAN HOMMAT (Vastuu)

  • Toimi johdonmukaisesti
  • Keskity asioihin, joihin voit vaikuttaa
  • Ota vastuu - älä syytä muita
  • Nosta kissa pöydälle

REILU MEININKI (Kunnioitus)

  • Ole oikeudenmukainen
  • Pidä muut ajantasalla – myös ikävistä asioista
  • Kuuntele
  • Kannusta ja kiitä

SAA MOKATA (Riski)

  • Uskalla
  • Ilman tietoisia riskejä ei ole voittoja
  • Epäonnistumisesta oppii

AINA NÄLKÄ (Oppi)

  • Anna tilaa oppimiselle
  • Hakeudu oudoille alueille
  • Yhdessä oppii enemmän
  • Viljele oppimaasi

TOSISSAAN, EI VAKAVISSAAN (Ilo)

  • Ilo tarttuu
  • Anna aikaa
  • Raada rennosti
  • YLEstä, perkele !

Työkulttuurin muutosta voidaan mitata henkilöstökyselyin, ja Ylehän kertoo näitä asioita uloskin vuosittain henkilöstökertomuksen muodossa.

Uskon, että tärkein työkulttuurin mittari on kuitenkin viime kädessä jokaisen oma kokemus; miltä minusta tuntuu tänään. Onko kiva tulla töihin? Ellei, jos joku mättää, mitä minä itse voin tehdä asialle, mitä itse voin tehdä toisin?

Kommentit
  • Kuka kirjoittaa elämäntarinasi?

    Elämäntarinamme on sosiaalinen luomus.

    Mitkä ovat elämäsi avainkohtaukset, jotka määrittelevät sinua? Ketkä ovat eniten vaikuttaneet elämääsi positiivisesti entä negatiivisesti? Muun muassa näiden kysymysten kautta voi hahmottaa elämäntarinaansa. Mutta mikä on merkityksellistä ja millainen on hyvä tarina? Sen opimme toisiltamme ja yhteisistä tarinoista.

  • Yle Areenan ennakkokatselussa Pirjo ja Uusi päivä

    Kaksi suosikkisarjaa tarjolla nyt kirjautuneille käyttäjille

    Kaksi suosikkisarjaa on nyt katsottavissa ennakkoon Yle Areenassa kirjautuneille käyttäjille. Julkaisimme keskiviikkona uuden, järjestyksessään toisen tuotantokauden suositusta Pirjo-sketsisarjasta.

  • Ystävyyttä ja hämäräbisneksiä Areenassa – kuusi asiaa, jotka yhdistävät kasarin ja ysärin seikkailusarjoja

    Kuusikko ja kuoleman varjot sekä muut sarjat Areenassa.

    Kalakukkoreseptin ryöväävät rosvot, huumerahojen perässä oleva prätkäjengi ja muut hämäräbisnekset houkuttelevat lapsia ja nuoria selvittämään rikoksia. Yhdeksän kesäistä jännitysohjelmaa on julkaistu nyt Areenaan ja ne ovat katsottavissa vähintään vuoden ajan. Listasimme kuusi asiaa, jotka yhdistävät näitä seikkailuja.

  • Areenan käyttö jatkaa kasvuaan

    Areenan käyttö on vuoden aikana kasvanut kovaa vauhtia

    Kesän lähestyessä on hyvä tilaisuus katsoa, miten Areenan käyttö on kehittynyt. Ja kehitystä selvästi on. On ilo huomata, että suomalaiset ovat ottaneet Areenan aiempaa aktiivisempaan käyttöön monilla eri laitteilla. Areena on edelleen Suomen arvostetuin verkkopalvelu ja suositumpi kuin esimerkiksi kansainvälinen suoratoistojättiläinen Netflix.