Hyppää pääsisältöön

Miksi suomalainen matkustaa?

"Mitä meillä oli ennen nykyistä matkailuteollisuutta, koko kansan turismia? Meillä oli outo abstrakti kaukokaipuu, halu pois kylmästä ankeasta maailmasta, aurinkoon, lämpimien vesien luo, etelään."

60-luvulla suomalaisten kaukokaipuuseen vihdoin vastattiin kun etelänmatkat tulivat tavallisenkin kansalaisen ulottuville. Ensimmäinen etelänmatkoihin erikoistunut matkatoimisto perustettiin vuonna 1963.

Lisääntynyt vapaa-aika ja matkojen halpeneminen vauhditti alan kasvua. Edelläkävijänä toimi matkailuyrittäjä Kalevi Keihänen, jonka matkatoimisto Keihäsmatkat Oy tarjosi edullisia seuramatkoja. Vuonna 1969 halvin matka Kanariansaarille maksoi 240 markkaa.

"Ihminen haluaa nähdä muutakin kuin vain oman ympyräsä", toteaa ohjelmassa haastateltu intohimoinen matkustelija Rauni. Raunin ensimmäinen ulkomaamatka suuntautui siskojen kera Teneriffalle. Rauni kuvailee miten epäuskoinen olo oli, kun lähti talvisesta Suomesta ja yhdeksän tunnin kuluttua oli 23 asteen lämmössä: "kuin pumpuliin olisi astunut". Silloin Rauni näki myös ensi kertaa palmuja.

Matkatoimistot eivät myy ihmisille pelkkiä matkoja vaan unelmia. Matkapiste Oy:n toimitusjohtaja Pentti Sivula toteaa, että "kyllä me jonkunlaisia terapeutteja ollaan". Matkaan liittyy monenlaisia odotuksia ja toiveita, jos ne eivät täyty, saa matkatoimisto usein syyt niskoilleen. Sivula kertoo miten huono sää näkyy heti matkatoimistoon tulevien valitusten määrässä.

Yksi suomalaiselle tuttu matkustamisen muoto ovat Ruotsin risteilyt. Ruotsinlaivojen vetonaula oli jo 60-luvulla seisova pöytä, jonka lumo ei ole vieläkään täysin kadonnut.

Ohjelman lopussa ruoditaan Suomea matkailukohteena ja kritiikkiä saa mm. tehoton tapa mainostaa ja matkaesitteiden oudot graafiset ratkaisut.

Teksti: Heidi Sommar

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto