Hyppää pääsisältöön

Työuupumuksesta toipuminen on hidasta mutta varmasti mahdollista

Työuupumuksesta toipuminen on hidasta mutta mahdollista. Kuva: stock.xchng
Kavereitakin tulee välteltyä, jottei joudu kasvokkain oman pahan olon kanssa.
Ensin menee muisti, se pätkii. Sitten oikein mikään ei tuota iloa, kaikesta löytyy mutkun ja sitkun. Kavereitakin tulee välteltyä, jottei joudu kasvokkain oman pahan olon kanssa. Ajatukset ovat jäässä. Näennäisesti tehokkaan oloinen ihminen ei saakaan mitään kovin järkevää aikaan. Kyynisyys iskee. Itsetunto heikkenee.

Jossain vaiheessa alkavat myös fyysiset oireet. Sydän hakkaa, rintaa ahdistaa. Oksettaa, huimaa – tulee etsittyä netistä paniikkihäiriön oireita. Aikataulut ahdistavat niin, etteivät jalat enää suostu toimimaan.

Fyysiset oireet pakottavat pysähtymään, kroppaa ei voi enää huijata pitempään. Mieli ei hyväksy asiaa kuitenkaan vieläkään. ”En voi jäädä sairaslomalle – mitä muut ajattelevat. Kuinka ikinä voin palata töihin. Selviän varmasti tästäkin päivästä kun vain yritän.” Jo valmiiksi huonossa tilanteessa on vain huonoja ja vielä huonompia vaihtoehtoja. Masennus alkaa vallata mieltä.


Työuupumus on monen tekijän summa

Kukaan ei saa yksin työuupumusta aikaan. Siihen liittyy aina sellaisia työympäristöllisiä tekijöitä, joista kukaan ei ole yksin vastuussa. Syitä työuupumukseen voi olla esimerkiksi oman työnkuvan epämääräisyydessä, päätehtävän selkiytymättömyydessä tai huonossa työilmapiirissä.

Mahdollisesta alttiudesta työuupumukseen voivat kertoa jotain ihmisen luonteenpiirteet. Ne ovat voineet olla olemassa syntymästä asti, ne on voitu imeä äidinmaidossa tai niihin on opittu ehkä lapsuuden ja nuoruuden aikana: täydellisyyden tavoittelu, epäonnistumisen pelko, liiallinen kiltteys, kykenemättömyys puolustaa omia rajojaan tai liian tunnollinen vastuunotto ovat asioita, jotka kuormitustilanteessa avittavat työuupumuksen syntyä.

Mutta, edelleen: työuupumuksen syntyyn tarvitaan aina työhön liittyvät tekijät, jotka on saatava kuntoon.

Jos koet olevasi uupunut tai uupumassa, voit miettiä tilannettasi seuraavilta kanteilta: 

 

Minä - asioita, joita voit tehdä itsesi hyväksi:

  • Ota vastuu itsestäsi – olet itsesi paras ystävä.
  • Kuuntele itseäsi - omia arvojasi, vahvuuksiasi ja rajojasi.
  • Huolehdi, että ihmissuhteesi ovat kunnossa niin perheessä kuin ystäväpiirissä.
  • Huolehdi riittävästi unesta ja levosta.
  • Liiku, ulkoile, kuntoile, harrasta.
  • Syö monipuolisesti ja terveellisesti.
  • Mieti, josko lopettaisit tupakoinnin. Käytä alkoholia korkeintaan kohtuudella.


Työpaikka
- pohdi työpaikkaan liittyviä asioita itseksesi tai luotettavan ihmisen kanssa. Joskus asioita voi selvitellä suoraan esimiehen kanssa, mutta mikäli se ei tunnu tilanteeseesi nähden hyvältä, kävele rohkeasti työterveyshuoltoon.

  • Kuuntele itseäsi ja työminääsi: ovatko omat arvosi kunnossa, tunnetko omat vahvuutesi ja osaatko määritellä rajasi?
  • Onko sinulla mahdollisuus suunnitella omaa työtäsi?
  • Koetko työsi mielekkääksi? Mieti, miksi olet työssä ja mistä saat palkkasi.
  • Onko sinulla realistisen asenne työhösi? Onko omien työtehtäviesi määrittely selkeää; tiedätkö, mikä on tarpeeksi hyvä suoritus; osaatko asettaa rajat tekemisellesi?
  • Onko työpaikan työilmapiiri hyvä?
  • Ovatko suhteesi työkavereihin ja esimiehiin kitkattomia?
  • Saatko riittävästi palautetta ja esimiehen tukea?
  • Onko sinulla mahdollisuuksia ja kykyä sanoa tarvittaessa ei?
  • Onko sinulla mahdollisuus pitää ammattitaitoasi yllä sekä kehittyä työssäsi?
  • Onko sinulla mahdollisuus osallistua työympäristön kehittämiseen?

 

Työuupumuksesta paranemiseeen tarvitaan

  • Hoitoa, joka palauttaa huvenneet voimat. Käänny työterveyshuollon puoleen.
  • Omien asenteiden muutosta suhteessa työntekoon.
  • Työoloihin vaikuttamista - esimerkiksi työn kaavamaisuuden vähentämistä ja oman päätehtävän selkiyttämistä.
  • Mahdollisimman vahvaa varmuutta työpaikan säilymisestä.
  • Tilanteen seurantaa työpaikalla yhdessä jonkun kanssa.

 


Lähde: Poliklinikka.fi: työuupumus

Linkit:

Kommentit